شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴

پیشنهاداتی برای ورزشکارانی که از مربیان خود متنفرند

همیشه این امکان وجود دارد که در طول دوران ورزشی، حداقل در یک مقطع از مربی خود خوشتان نیاید، علت این حس می تواند به خاطر روش مربیگری یا تصمیمات مورد نظر مربی و یا شخصیت این مربی باشد. قبل از تعویض و یا ترک تیم خود این مطالب را مطالعه بفرمایید.

اول اینکه قرار نیست که شما همیشه از همه خوشتان بیاید و همچنین، قرار نیست که همه هم همیشه از شما خوششان بیاید. این نکته ای است که در تمام طول زندگی، باید با آن کنار بیایید و فقط مختص این تیم و این مربی نمی باشد. شما همیشه این امکان را ندارید که از شرایط بد فرار کنید، بلکه بعضی اوقات باید بمانید و شرایط را بهتر کنید؛ بعضی اوقات باید تحمل کنید تا بتوانید تغییری در شرایط ایجاد کنید.


دوم اینکه در هر رابطه بین بازیکن و مربی؛ یک مقدار فراز و نشیبی وجود دارد. بیشتر اوقات، قصد مربی فقط این است که شما بهتر شوید. این کار مربی است و این کار را به روشی که فکر می کند درست است، انجام می دهد. حالا، فقط به این دلیل که شما با روش انتخابش موافق نیستند، دلیل نمی شود که از این روش سودی عایدتان نشود. شاید مربی شما را عصبانی کند، ولی او در حال تلاش است که شما را به سمت بازی سخت تری سوق بدهد.


اینجا چند راهنمایی وجود دارد که چطور با مربی که دوستش ندارید کنار بیایید.


 


قضاوت منصفانه کنید


وقتی قرار است که خودتان را به دقت بررسی کنید، قضاوت منصفانه یکی از سخت ترین کارهای ممکن می شود. بهترین کاری که می شود انجام داد این است که یک قدم به عقب بردارید و موقعیت را به بهترین وجهی که می توانید، بی طرفانه بررسی کنید.


چه چیزهایی در مورد مربی وجود دارد که نمی توانید تحمل کنید. به خاطر این نیست که وقتی که خیلی حال و حوصله تمرین سنگین ندارید، مربی شما را مجبور کند به کار و تلاش سخت می کند؟ یا به این دلیل نیست که جلوی بهانه گیری های شما را می گیرد؟ یا آیا ممکن است به این دلیل باشد که شما را در ترکیب اولیه تیم نمی گذارد؟


اگر یکی از این پاسخ ها مثبت باشد، شاید مشکل از مربی نباشد، شاید ناراحتی شما فقط به این دلیل است که از چیزهایی که مربی می خواهد به شما انتقال دهد، خوشحال نیستید، زیرا احساس می کنید پا روی دم شما می گذارد. اگر دوست ندارید سخت کار کنید یا برای هر چیزی بهانه می آورید، باید روی بهبود رفتارتان کار کنید. در اصل، مربی می خواهد به شما کمک کند و شما باید به او گوش کنید.


اگر فکر می کنید مربی شما را مسخره و تحقیر می کند، دراین صورت این یک مشکل واقعی است و باید به آن رسیدگی کنید. این را همیشه به خاطر داشته باشید که ممکن است شما خیلی حساس باشید، اگر خودتان نمی توانید به درستی قضاوت کنید که آیا مشکل از حساس بودن شماست یا اشکال از مربی است، از کسانی که به آنها اعتماد دارید، سوال کنید. اگر آنها هم شما را تأیید کردند، آنوقت باید تدبیر جدی مثل صحبت جدی با مربی یا تعویض تیم اندیشید.


 


سعی کنید که علت مشکل را بفهمید


اگر با مربیتان مشکل دارید، سعی کنید ریشه و علت اصلی مشکل را بیابید. دربیشتر مواقع مربیها سعی می کنند که بهترین کار در حد توان خود را انجام دهند، تا بازیکنانشان بیشترین بازده را داشته باشد. با این حال امکان دارد شما روش مورد استفاده آنها را دوست نداشته باشید، ولی باز هم سعی کنید از بالا به موضوع نگاه کنید تا متوجه بشوید که مربی شما چه قصدی دارد؟ اگر مطمئن نیستند باید سوال کنید. وقت بگیرید و مشکلات را با او درمیان بگذارید. چند سوال بپرسید تا ببینید متوجه می شوید علت چیست یا خیر. از مربی بپرسید که چه تغییری مورد نیاز است، ولی بهش گوش کنید و ببینید او برای ورزشکارش چه نقشه ای در سر دارد.


شاید مربی شما از یک روشی استفاده می کند تا تمرکز شما را بیشتر به سمت بازی جلب کند.آیا روش مربی مفید است یا خیر؟ شاید شما دوست نداشته باشید که سرتان فریاد بزند ولی امکان دارد با این کار او وقتی عصبانی می شوید، بهتر بازی کنید یا اینکه کلاً وقتی عصبانی می شوید، ذهنتان از بازی خارج می شود؟


اگر واقعاً با روش مربی مشکل دارید و فکر می کنید که بهترین روش نیست و روی شما اثر خوبی ندارد، باید تصمیم بگیرید که بمانید یا نه. ولی هیچ وقت عجله نکنید چون هیچوقت همه چیز کامل نیست.


 


پذیرفتن


یک روش برای اینکه بفهمید کاری که مربی انجام می دهد مفید است یا خیر این است که با او نجنگید و حتی اگر به درست بودن آن شک دارید، قبول کنید. این روش مفید است؛ حتی اگر که به آن عادت نداشته باشید.


تنها راهی که می شود فهمید این است که روش او را امتحان کنید. مربیها برای بهبود عملکرد تیم روش های زیادی دارند؛ بعضی از آنها مفید هستند و بعضی مفید نیستند. اگر تمام تیم همه سعی خودشان را نکنند، این روشها کاربردی ندارند.


این موضوع را در نظر بگیرید که شاید مربی بهتر از شما می داند؛ بنابراین، کارهایی که می گوید را انجام دهید. به مربی وقت بدهید، بعد بهتر متوجه می شوید که او خوب است یا خیر.


به خودتان یک مقدار وقت بدهید که در سیستم مربی جا بیفتید. اگرتصمیم گرفتید مربی را باور کنید یا او را قبول کردید، تمام سعی خودتان را بکنید؛ اگر در نهایت، نتیجه ناامید کننده باشد، می توانید تا آخر فصل مسابقات صبر کنید.


 


تهیه و تنظیم: شیوا محبوبی، دکتر افسانه صنعت کاران


کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز


 


منبع


http://volleyball.about.com/od/volleyball101/a/Coach-Problems.htm