پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

درس هایی از بازی ذهنی ورزشکاران المپیک

روانشناسی

چه چیزی می توانید از بازی ذهنی ورزشکاران المپیک یاد بگیرید؟

آیا مرور ذهنی و تجسم می تواند به ما در اعتماد به توانایی های خود در طول مسابقات کمک کند؟ یک ورزشکار شرکت کننده در المپیک که با این موضوع موافق است. برای اجرا کردن به نحو احسن، باید به جای فکر زیاد در مورد عملکرد خود، به آن اعتماد کنید. مسلما ما چیزهایی زیادی از ورزشکاران المپیک یاد می گیریم. اخیرا، با اسب سوار المپیک "کریس کاپلر" در مورد آمادگی ذهنی برای پرش با اسب مصاحبه ای شده است.

کاپلر می گوید:" استفاده مفیدی که می توان از بازی ذهنی کرد اینست که شما آماده ی هرچیزی هستید که در مسابقات بزرگ به سمت شما پرتاب میشوند "

آمادگی ذهنی او چندهفته قبل از مسابقه شروع می شود. او می خواهد برنامه ای مفصل داشته باشد که چطور در این مسیرها بتازد و بیشتر آمادگی ذهنی او شامل مرور ذهنی این مسیرها می باشد. اگر شما با مسابقات پرش آشنایی ندارید، سوارکاران موانع یا پرش های در مسیر و تعداد گام های اسب بین هر پرش را حفظ می کنند. راه حل او برای یک واکنش مناسب در مسابقات،  تجسم مسیر می باشد. او سوار کاری در مسیر را صدها بار در ذهن خود قبل از شروع عملکردش تکرار می کند. تا آنجایی پیش می رود که کاپلر از فلش کارت ها برای حفظ هر مانع یا پرش استفاده می کند و می گوید که به واکنش او در طول مسابقه کمک می کند.

"من پرچین ها، تعداد گام ها و نوع پرش هایی که انجام خواهم داد را تجسم می کنم. انقدر این عمل را تکرار می کنم تا احساس کنم دیگر در ذهنم ثبت شده باشد. ازاین رو، قبل از اینکه اسب سواری کنم، در ذهنم صدها بار این مسیر را سوارکاری کرده ام "

برخلاف خیلی از ورزشکاران دیگر، کاپلر کنترل کاملی بر تصاویر ذهنی خود دارد. در طول تجسم خود، او می خواهد که عملکرد ایده آل را برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار را بررسی کند.

"من به مسابقه می روم در حالیکه مرور ذهنی من همراه با نگرشی مثبت است. اگر آنطور که می خوام براساس برنامه ام پیش نرفت، سعی می کنم بر غریزه و تجربه ی چندین ساله خود در سوارکاری استفاده کنم؛ و تا تونستم با روحیه کاملا خوب در بازی شرکت کنم "

اگر کاپلر با یک مانع درگیر شود، بر تجربیات و غریزه های خود تکیه می کند تا از این موانع بگذرد.

"اگر لحظات سختی داشته باشم، تجربه چندین سال ها سوارکاری، تمرین و مرور ذهنی من وارد عمل می شود و سعی می کنم با استفاده از آن از این لحظات سخت بگذرم و از آنجایی که ول کردم به مسیر برگردم. "

4 راه حل برای آمادگی ذهنی:

  1. مسیر یا حریفان را کاملا بررسی ومطالعه کنبد تا یک نقشه یا طرح بتوانید ایجاد کنید.
  2. طرح مورد نظر را تا اندازه ای در ذهن خود مرور کنید تا به یک عادت همیشگی تبدیل شود
  3. در مسابقه، براساس طرحی که در ذهن خود دیده اید و حس کرده اید، عمل کنید.
  4. برای ایجاد سازگاری و تطابقات مناسب در زمان لازم، به غریزه های خود اعتماد کنید.

تهیه و تنظیم:  زهرا علیشاری، دکتر افسانه صنعت کاران

کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.