یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

آیا تمرینات قدرتی و بدنسازی برای کودکان مضر است؟

آیا تمرینات قدرتی و بدنسازی برای کودکان مضر است؟

در ۳۰ سال گذشته، میزان چاقی در میان کودکان دو برابر شده و در میان نوجوانان سه برابر شده است و میزان فعالیت بدنی در مدارس به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بنابراین ضروری است که بچه ها بیشتر به انجام فعالیت ورزشی تشویق شوند که یکی از انواع فعالیت های ورزشی تمرینات قدرتی و بدنسازی است. یک سوالی که وجود دارد این است که آیا بچه‌ها باید تمرینات قدرتی انجام دهند و آیا بدنسازی کودکان فایده‌ای برای‌شان دارد؟ برخی تحقیقات نشان دادند که، بچه‌ها همانند بزرگسالان هم می‌توانند با انجام تمرینات قدرتی، چربی بدن را کاهش داده و توده‌ی عضلانی و استخوانی خود را افزایش دهند؛ این نکته‌ی مهمی است زیرا بچه‌ها در یک بازه‌ی زمانی مشخصی می‌توانند توده‌ی استخوانی خود را به حداکثر ظرفیت خود برسانند و بعد از این دوره، یعنی بعد از سالهای اولیه‌ی بزرگسالی، این کار سخت‌تر خواهد بود. با این وجود هنوز دیدگاه­های غلطی در مورد بدنسازی بچه‌ها وجود دارد که در ادامه چند تا از آنها را توضیح می­دهیم:

۱-     بچه‌هایی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهد بیش از حد عضله می‌سازند: عضله ساختن پیش از سن بلوغ کار خیلی سختی است. قبل از بلوغ بچه‌ها تستوسترون کافی ندارند که هایپرتروفی قابل توجهی داشته باشند. در عوض، کودکی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهد به دلیل جنبه‌های نورولوژیکی تمرینات قدرتی تا حدودی قوی‌تر می‌شود. همچنین تمرینات قدرتی باعث کاهش چربی بدن، افزایش توده‌ی استخوانی، کاهش ریسک چاقی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

۲-    تمرینات قدرتی می‌تواند جلوی رشد کودک را بگیرد: یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های والدین در مورد تمرینات قدرتی برای فرزندان‌شان، متوقف شدن رشد و کوتاهی قد است. چون عقیده دارند که تمرینات بدنسازی باعث می شود که قدشان با بیشترین ظرفیت خود رشد نکند. مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد تمرینات قدرتی و بدنسازی در فعالیت صفحه‌ی رشد استخوان‌ها تداخل ایجاد می‌کنند. اما دو نکته وجود دارد که اگر بچه ای کار سنگین انجام دهد احتمالا متوقف شدن رشد وجود دارد. یکی تغذیه  نامناسب و دیگری هنگام زدن وزنه‌ای خیلی سنگین که ممکن است به استخوان کودک آسیب و در نتیجه به صفحه رشد لطمه وارد شود. بنایراین بچه‌ها باید تحت نظر مربی، وزنه بزنند و تمرینات جانبی لازم را هم انجام دهند.

۳-    ریسک آسیب در بچه­ها خیلی بالاست: اگر کودک تحت نظارت تمرینات قدرتی را انجام دهد ریسک آسیب کمتر از زمانی است که در زمین بازی، بازی می‌کند؛ هر چند که بالا و پایین پریدن‌ها هم بخش مهمی از رشد و قوی‌ شدن کودک هستند. اما در یک تحقیق نشان داده شده که بزرگسالان بیشتر از بچه‌ها در معرض آسیب‌های ناشی از تمرینات بدنسازی هستند.

۴-    بچه‌ها باید تا رسیدن به سن بلوغ برای تمرینات بدنسازی صبر کنند: بچه‌ها می‌توانند از ۸ سالگی تمرینات قدرتی را تحت نظارت کامل مربی شروع کنند البته به این شرط که مهارت‌های تعادلی کافی را کسب کرده باشند. البته با به کار بردن فرم مناسب، از بروز آسیب جلوگیری کنند. بهترین کار این است که ابتدا بدون وزنه و با وزن بدن یا با باندهای مقاومتی شروع کنند تا به سطح مشخصی از قدرت برسند. وقتی کودک این مرحله را پشت سر گذاشت، باید از مقاومت‌های سبک‌تر با تکرارهای بیشتر استفاده کند. تکنیک و فرم اهمیت بیشتری نسبت به مقدار مقاومت دارند. همچنین توصیه می شود که بچه‌ها از وزنه‌های سنگین استفاده نکنند تا ساختار اسکلتی آنها کاملاً بالغ شود.

۵-    تمرینات قدرتی برای تمام بچه‌ها مناسب است: همه‌ی بچه‌ها باید پیش از شروع تمرینات قدرتی، باید تست فیزیکی بشوند. که اگر مشکل تنفسی یا اروتوپدی وجود دارد مهم است که شناسایی شود چون می‌تواند خطراتی حین تمرین ایجاد کند. ضمناً بچه‌ها رشدهای متفاوتی دارند؛ بعضی از آنها زودتر از بقیه به مهارت‌های تعادلی لازم جهت تمرینات قدرتی دست پیدا می‌کنند. بنابراین بهترین سن برای شروع بدنسازی کودکان برای هر کسی متفاوت می‌تواند باشد. بهتر است یک فرد حرفه‌ای ارزیابی کند که آیا کودک توانایی و شرایط شروع تمرین با وزنه را دارد یا نه. این ارزیابی پیش از شروع هر نوع ورزش سنگینی لازم است.

دکتر حمید ملکشاهی نیا/ متخصص فیزیولوژِ ی/هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.