دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

ورزشکاران، مسئولیت کامل مصرف مکمل ها را بر عهده دارند

مکمل های ورزشی

ورزشکاران در قبال آزمایش مثبت نمونه هایی که به دلیل مواد ممنوعه موجود در مکمل های غذایی مصرف کرده اند، مسئولیت کامل دارند. این خطر را هرگز نمی توان به طور کامل رد کرد.

مکمل های غذایی خطر دوپینگ دارند؛ زیرا ممکن است به مواد ممنوعه آلوده شوند.

بنابراین ورزشکاران باید تنها پس از ارزیابی فردی از مزایا و خطرات، از مکمل های غذایی استفاده کنند. اصول اساسی عبارتند از:

*رژیم غذایی اولیه سالم و نیازسنجی توسط متخصص

*معیارهای عدم مصرف و نکاتی را برای کاهش خطر در نظر بگیرید.

تغذیه در ورزش

عملکرد ورزشی ریشه در یک رژیم غذایی اولیه سالم دارد. منطقی باشد که سطوح کالری را بسته به ورزش تطبیق دهیم یا غذاهای خاصی را برای اطمینان از تامین بهینه انرژی و مواد مغذی انتخاب کنیم.

هرم غذایی برای ورزش

مکمل‌های تغذیه‌ای می‌توانند برای کمک به نیازهای فردی و ورزشی باشند، اما هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم استفاده شوند. استفاده از مکمل های غذایی باید توسط متخصص تعیین شود و تنها در مواردی که واقعاً ضروری است، مورد توجه قرار گیرد.

مکمل

راهنمای مکمل صادر شده توسط انجمن تغذیه ورزشی سوئیس( SSNS )اطلاعاتی در مورد مکمل های غذایی ارائه می دهد و آنها را به دسته های مختلف تقسیم می کند. در دسته A، مکمل‌هایی را فهرست می‌کند که ممکن است در شرایط خاص مناسب باشند.

کاهش خطر

تنها راه برای جلوگیری از خطر مصرف مکمل غذایی آلوده، پرهیز از مصرف این محصولات است. برخلاف دارو، مکمل‌های تغذیه‌ای کیفیت پایین‌تری دارند. بنابراین هیچ مکمل غذایی را نمی توان به عنوان مکمل بدون خطر یا  بی خطر طبقه بندی کرد.

چگونه می توانم مکمل ها را ارزیابی کنم و خطر خود را به بهترین نحو کاهش دهم؟

*برنامه های صدور مجوز

تولیدکنندگان می توانند مکمل های غذایی خود را از نظر آلودگی با مواد ممنوعه آزمایش کنند. محصولات ایمن در وب سایت های صدور مجوز مطابق با دستورالعمل ها و برنامه های آزمایشی آن ها تجزیه و تحلیل و لیست شده اند. این بهترین راه برای کاهش خطر دوپینگ است، اگرچه این خطر را به طور کامل از بین نمی برد.

*خطر دوپینگ

مکمل های غذایی ممکن است حاوی مواد ممنوعه باشند که به عنوان مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی ذکر نشده اند. می توان فرض کرد که 5 تا 20 درصد محصولات در سراسر جهان به مواد ممنوعه طبق فهرست ممنوعه، آلوده هستند (Vernec et al., 2013). آلودگی ممکن است به عنوان مثال در مراحل تولید رخ دهد یا مواد ممنوعه ممکن است عمداً برای افزایش اثر محصول به آنها اضافه شود. در گذشته موارد متعددی وجود داشته است که ورزشکاران به دلیل مکمل های آلوده به مواد ممنوعه از ورزش محروم شده اند.

*خطرات سلامتی

علاوه بر هر گونه آلودگی احتمالی با مواد ممنوعه، آلاینده های دیگری (مانند فلزات سنگین یا بار میکروبی) نیز ممکن است وجود داشته باشد. خطرات سلامتی نیز ممکن است در نتیجه دوزهای بالای مکمل های غذایی رخ دهد. بنابراین نیازهای شخصی ورزشکار باید با یک متخصص مستقل روشن شود و سپس این توصیه دنبال شود.

*ذهنیت دوپینگ

طبق مطالعات مختلف، استفاده منظم و همیشگی از مکمل های غذایی می تواند منجر به ذهنیت دوپینگ شود (بک هاوس و همکاران، 2013). به عنوان مثال، اگر قبل از هر جلسه تمرینی چنین نوشیدنی مصرف شود، یک وابستگی روانی ناخودآگاه به نوشیدنی های انرژی زا می تواند ظاهر شود. مصرف مکرر مکمل‌های تغذیه‌ای با احتمال بیشتر استفاده عمدی از مواد یا روش‌های ممنوعه، مرتبط است.

دکتر محمد مهرتاش- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.