سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

دکتر نوراله زاده در گفت و گو با ایرنا خبرداد؛

ساماندهی ۵۱ هزار ورزشکار در اردبیل

مصاحبه رئیس هیات با خبرگزاری ایرنا

دکترکمال نوراله زاده رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل از ساماندهی بیش از ۵۱ هزار ورزشکار در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش دفتر اردبیل پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر کمال نوراله زاده در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل پارسال در مجموع ۱۱ میلیارد و ۲۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال خدمات درمانی به ورزشکاران استان ارایه کرده بود، افزود: این رقم در ۹ ماه امسال ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به پرداخت سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال غرامت به ورزشکاران آسیب دیده استان در سال گذشته، اظهار کرد: این هیات در ۹ ماه سال جاری چهار میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال به ورزشکاران آسیب دیده استان غرامت پرداخت کرده است.

نوراله زاده بیان کرد: در ۹ ماه امسال ۱۸۱ ورزشکار در رشته های مختلف ورزشی در استان اردبیل آسیب دیدند که از این تعداد ۱۴ نفر پس از معرفی به فدراسیون برای درمان به تهران اعزام شدند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل اضافه کرد: رشته های ورزشی فوتبال، کشتی، ورزش های رزمی و والیبال به ترتیب بیشترین ورزشکاران آسیب دیده در استان هستند.

نوراله زاده ادامه داد: در ۹ ماه امسال در مجموع ۶۸۰ ورزشکار حرفه ای و نیمه حرفه ای نزدیک به سه هزار و ۴۰۰ جلسه فیزیوتراپی و خدمات رایگان هیات پزشکی ورزشی استان برخوردار شدند که از این تعداد ۱۶ ورزشکار در رشته های مختلف ورزشی عضو تیم ملی کشورمان بودند.

هیات پزشکی ورزشی دنبال درآمدزایی نیست

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل با بیان اینکه این هیات در پی درآمدزایی نبوده و به ورزش نگاه مادی ندارد، افزود:کارت خدمات درمانی(بیمه ورزشی) برای ورزشکاران تمامی هیات‌ها، تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی در این هیات صادر می‌شود و تمامی درآمدهای حاصله هیات صرف سلامتی ورزشکاران می شود.

وی اظهار کرد:هیات پزشکی ورزشی باید در دل ورزش باشد تا در مواقع ضروری و آسیب دیدگی ورزشکاران، در سریع ترین زمان ممکن خدمات درمانی ارائه دهد.

نوراله زاده ورزش درمانی را امری بسیار مهم و ضروری دانست و بیان کرد: این هیات با همه توان و ظرفیت برای ارائه خدمات بهتر و مناسب به جامعه ورزشکاری به ویژه در ۲ بخش همگانی و قهرمانی آماده است.

داشتن کارت خدمات درمانی برای ورزشکاران الزامی است

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل با بیان اینکه داشتن کارت خدمات درمانی برای ورزشکاران استان اجباری و الزامی است، افزود: ورزشکاران بدون همراه داشتن بیمه ورزشی در مکان ها و باشگاه ها حق فعالیت ندارند چرا که بیمه ورزشی ضامن سلامتی ورزشکار است و نداشتن بیمه ورزشی تخلف محسوب می شود.

وی ادامه داد: باشگاه ها، هیات های ورزشی و ورزشکاران نباید نسبت به اخذ بیمه ورزشی کوتاهی کنند چرا که در صورت بروز هرگونه حادثه باشگاه خاطی نیز مسئول بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

نوراله زاده با بیان اینکه در حال حاضر ورزشکاران با پرداخت ۷۰۰ هزار ریال به مدت یک سال بیمه می شوند، به فعالان عرصه ورزش توصیه کرد؛ حتما خود را بیمه کنند تا به هنگام آسیب دیدگی و مواقع ضروری از مزایای آن بهره مند شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل آشنایی بیش از پیش ورزشکاران از مزایای کارت خدمات درمانی را ضروری دانست و بیان کرد: آسیب های ورزشی به هیچ وجه قابل انکار نیست و داشتن بیمه باعث خدمات رسانی بهتر و بیشتر توسط این هیات و کاهش مشکلات ورزشکاران آسیب دیده می شود.

نوراله زاده با تاکید بر اینکه برای ارائه خدمات مطلوب و مناسب به ورزشکاران نباید در بیمه  آنها حتی یک روز فاصله بیافتد به آسیب دیدگان ورزشی توصیه کرد: قبل از مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی حتما با هیات پزشکی ورزشی استان مشورت کرده و مشاوره های لازم را به صورت رایگان دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سقف هزینه های درمان ورزشکاران آسیب دیده در سال گذشته ۳۰۰ میلیون ریال بود که این رقم در سال جاری به ۶۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هیات پزشکی ورزشی برای بیمه شدگان ورزشی که هنگام ورزش فوت کنند ۲ میلیارد ریال و برای نقص عضو یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال غرامت پرداخت می کند.

پلمب سه باشگاه متخلف در استان اردبیل

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل گفت: در ۹ ماه سال جاری سه باشگاه ورزشی متخلف در این استان به علت مصرف داروهای دوپینگی (انرژی زا) پلمب شد.

نوراله زاده با بیان اینکه امسال در این مدت ۱۴۵ مورد از باشگاه‌های ورزشی در نقاط مختلف استان اردبیل بازدید و بازرسی بعمل آمده است، افزود: علاوه بر پلمب سه باشگاه، به ۲۵ باشگاه ورزشی نیز تذکر کتبی داده شد که در صورت تکرار تخلف نسبت به تعطیلی و پلمب آنها نیز اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از جوانان به تبلیغات افراد در باشگاه‌های ورزشی اعتماد کرده و اقدام به خرید و مصرف این قبیل محصولات قاچاق و فاقد مجوز می‌کنند، بیان کرد: جوانان نباید به تبلیغات اغواکننده این افراد سود جو و فرصت طلب اعتماد کنند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل اضافه کرد: بازدید، بازرسی و نظارت بر نحوه فعالیت اماکن و باشگاه های ورزشی با هدف سالم سازی این اماکن در طول سال نیز مستمر بوده و تداوم خواهد داشت.

نوراله‌ زاده صدور گواهی سلامت رایگان به هزار و ۳۲۵ نفر برای حضور در مسابقات ورزشی، ارائه مشاوره تغذیه، روانشناسی، حرکات اصلاحی و تست بادی کامبوزیشن به ۹۱۴ نفر، معاینه پزشکی ۸۲۰ نفر، برگزاری هفت کارگاه آموزشی، ارایه چندین مقاله پژوهشی در داخل و خارج کشور و ترجمه یک جلد کتاب (کتاب مغز فوتبال) را از دیگر اقدامات هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل در ۹ ماه سال جاری عنوان کرد.

وی حضور و پوشش پزشکی چهار اردوی ورزشی تیم ملی کشورمان در رشته های مختلف ورزشی به مدت ۴۲ روز توسط ۱۸ پزشک، پرستار و امدادگر این هیات و هزار و ۶۸۰ ساعت پوشش پزشکی انواع مسابقات ورزشی را از جمله دیگر اقدامات این هیات در این مدت ذکر کرد.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل گفت: علاوه بر پوشش پزشکی مسابقات، توسعه سلامت همگانی، حمایت از ورزش قهرمانی، رفتار حرفه‌ای، امانت‌داری و صداقت در تمامی فعالیت‌ها از اولویت‌های اصلی این هیات است.

نوراله زاده توسعه دانش پزشکی ورزشکاران، توجه به آموزش و پژوهش، حفظ و ارتقای قابلیت‌های جسمانی و روانی ورزشکاران، تلاش برای افزایش کمی و کیفی خدمات ارائه شده، توسعه جایگاه حرفه‌ای همکاران، گسترش اخلاق حرفه‌ای پزشکی و تلاش برای رسیدن به ورزش سالم و عاری از دوپینگ را از جمله برنامه‌های هیات پزشکی ورزشی استان عنوان کرد.

بیش از ۵۱ هزار ورزشکار در استان اردبیل سازماندهی شدند

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل با بیان اینکه پارسال در مجموع ۵۹ هزار و ۶۶۲ ورزشکار در این استان بیمه ورزشی دریافت و سازماندهی شدند، گفت: در ۹ ماه امسال ۵۱ هزار و ۸۳۶ ورزشکار در استان بیمه و سازماندهی شده اند و امیدواریم تا پایان سال تعداد ورزشکاران سازماندهی شده بیش از سال گذشته باشد.

نوراله زاده افزود: از این تعداد ۳۴ هزار و ۶۲۳ ورزشکار مرد و ۱۷ هزار و ۲۱۳ ورزشکار زن هستند.

وی اظهار کرد: شهرستان های اردبیل، پارس آباد، مشگین شهر، خلخال، گرمی، نمین، بیله سوار، اصلاندوز، سرعین، نیر و کوثر به ترتیب بیشترین ورزشکار بیمه و سازماندهی شده را دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.