سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸

ورزشکاران و اعتیاد به مواد محرک

با نگاهی گذرا به تاریخچه تولید،توزیع و مصرف مواد مخدر و …. و اقدامات انجام شده در خصوص جلوگیری از عرضه و تقاضا در می یابیم که متاسفانه سیستم تولید و توزیع جلوتر از اقدامات انجام شده پیشگیری از مواد بوده است.



از دیر باز یکی از راههای جلوگیری از اعتیاد، ورزش بوده است لذا سود گران هم بیکار نبوده و ورزش، این امر مقدس را نیز مورد هجمه خود قرار داده و مواد محرک را در قالب مکمل های غذایی و... در بین ورزشکاران خصوصا ورزش های بدن سازی-وزنه برداری و... توزیع نموده اند.


اخیرا در کلینیک های درمان اعتیاد شاهد مراجعه ورزشکارانی می باشیم که موادی را تحت عنوان مکمل های غذایی استفاده نموده و پس از مصرف چند ماه به مکمل ها اعتیاد پیدا کرده اند.


با اخذ شرح حال و علائم بالینی متوجه وجود مواد محرک در مکمل های مصرف شده بوده ایم و ورزشکاران ناآگاهانه به مواد محرک معتاد شده اند.لذا توجه ورزشکاران را به سه علت عمده منع دوپینگ معطوف می سازم و استدعا دارم هیچ نوع مکملی حتی مکمل هایی که با فراورده های گیاهی تولید می شود را بدون مشورت با پزشکان یا کارشناسان تغذیه استفاده نکنند.


دلایل منع دو پینگ:


دلایل فیزیکی: مصرف مواد نیرو زا می تواند پاره ای از اثرات جانبی که گاها برگشت ناپذیر هست را بر جای گذارد.


دلایل اخلاقی:  دو پینگ با اهداف عالیه ورزش که سالم سازی جسم و روح می باشد منافات دارد.


دلایل قانونی:دو پینگ به علت ایجاد برتری غیر منصفانه در صحنه ورزش بر خلاف مقررات جاری سازمانهای اجرای ورزش بوده و ارتکاب آن جرم است.


دکتر قاسم موحدی

رئیس هیأت پزشکی ورزشی شهرستان ابرکوه