شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

دیابت بارداری

دیابت بارداری 3-8 درصد بارداری ها ایجاد می شود.دیابت بارداری یکی از بیماری هایی است که بویژه در خانم های چاق ،سلامتی آنان و سلامتی جنینشان را تهدید می نماید.

این بیماری به علت تغییر سطح هورمونها در بدن بوجود آمده وگاهی برای درمان آن نیاز به تزریق انسولین می باشد.بهترین راه برای پیشگیری از بروز این بیماری در مادران چاق، کاهش وزن قبل از بارداری و پس از آن کنترل سیر افزایش وزن در طی دوره بارداری است،ولی مادرانی هستند که به هردلیل دچار این بیماری می گردند.


امروزه بیشتر زنان مبتلا به دیابت حاملگی کودکان سالمی بدنیا می آوردند.اگر پزشک معالج  بیمار را تحت نظر گرفته و قند خون با استفاده از رژیم درمانی و ورزش در صورت لزوم تزریق انسولین در حد طبیعی کنترل نشود می تواند عواقب جدی برای مادر و کودک داشته باشد.


دیابت حاملگی به حد زیادی با رژیم غذایی، ورزش متعادل و کنترل ورزن، درمان می گردد و به ندرت نیاز به انسولین می شود.در طول حاملگی برای پیشگیری از افزایش یا کاهش زیاد قند خون لازم است با پزشک متخصص و پزشک معالج خود مشورت کنید.اگر وزن شما در شروع حاملگی بیش از معمول نبود سعی کنید وزن خود را کم کنید.اگر درشروع حاملگی وزن مطلوب داشته باشید ،انتظار می رود تا پایان بارداری 7-11 گیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید.خانم های لاغر لازم است اضافه وزن بیشتری در طول بارداری داشته باشند.


تشخیص دیابت حاملگی


مادر ممکن است متوجه شود که نسبت به شرایط معمول بیشتر تشنه ،گرسنه و خسته می شودو یا دچار تکررادرار  شده است ولی اینها همگی علایم شایعی در زمان حاملگی هستند و طبیعی تلقی می شوند.واقعیت این است که دیابت حاملگی اغلب بدون علامت است. به همین دلیل است که تقریبا در تمام زنان حامله بین هفته های 24 و28 قند خون اندازه گیری می شود.

پایان قسمت اول

فرزانه صادقیان

کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی