پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۲

پی آر پی،دریچه ای امیدبخش؟

PRP(پلاسمای غنی از پلاکت)چیست؟ اولین بار یک پزشک فرانسوی پلاکت ها را شناسایی کرد.آنها سلولهایی به شکل بشقاب هستند که توانایی زیادی در بندآوردن خون ریزی و ترمیم زخم ها و بافت های آسیب دیده دارند.این توانایی به دلیل میزان بالایی از فاکتورهای رشد است که در پلاکت ها وجود دارد.

بر این اساس عده ای از محققین تصمیم گرفتند از این ویژگی جهت ترمیم سریع تر بافت های آسیب دیده استفاده کنند و اولین بار این شیوه در یک عمل جراحی قلب باز مورد استفاده قرار گرفت.البته در ابتدا برای جدا کردن پلاکت ها از دستگاه های بزرگ و جا گیر استفاده می شد ولی دستگاه های سانتریفیوژ بعدی آنقدر کوچک شدند که در دفاتر و مطب های پزشکی قابل استفاده شدند.


روش انجام:

برای تهیه ی پلاسمای غنی از پلاکت نیاز به کیت های مخصوصی است که بنا به کارخانه ی سازنده اشکال متفاوتی دارند.

دستگاه سانتریفیوژ از دیگر لوازم اساسی مورد استفاده است.روش کار چندان پیچیده نیست اما به ظرافت و دقت بالا نیاز دارد:
بنا به کیت مورد استفاده،10 الی 50 میلی لیتر از خون بیمار داخل کیت ریخته می شود و پس از سانتریفیوژ پلاکت ها ج
شوند و تحت شرایطی به ناحیه ی آسیب دیده تزریق می شوند


 


در چه اختلالاتی می شود از این شیوه بهره برد؟

بسیاری از اختلالات از جمله التهاب های تاندونی ،کشیدگی های عضلانی،شکستگی ها استخوانی و آرتروزها از این شیوه استفاده می شود.همچنین اخیرا در مورد جوان سازی پوست و ریزش مو نیز از این روش استفاده شده است.


مزایا و معایب:

مهمترین مزیت این روش این است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار صورت می گیرد و عوارضی مثل آلرژی و عفونت دامن گیر بیمار نمی شود.

گرانی وسایل مورد استفاده شاید مهمترین عیب این روش باشد

لازم به ذکر است در مطالب بعدی از تجربیات و تحقیقات بالینی نگارندگان ،که در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور صورت گرفته است بیشتر استفاده خواهد شد.به خصوص در اختلالات سیستم ماهیچه ای اسکلتی که تخصص مولفین می باشد.


 


دکتر امید مرجمکی – مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان البرز