پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

تاثیر تنش های روحی و روانی بر سلامت خانواده

در جوامع صنعتی و ماشینی امروزی، ناهنجاری های متعدد روحی و روانی رو به افزایش است. نابسامانی های اجتماعی، فقر، تنگناها و همچنین مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی سبب می شود تا انواع بیماری های روحی و جسمی از شیوع بیشتری برخوردار بوده و مرگ و میرهای فرآوانی به همراه داشته باشد.

وقتی که یک انسان در برابر استرس های شدید روزمره قرار می گیرد در نتیجه از بدن وی هورمون های آدرنالین، سروتونین، هیستامین و کورتیزول به میزان بیشتری تولید شده و اثرات تخریبی بر اندام های داخلی بدن انسان می گذارد. هر چه میزان تنش های روزمره بیشتر باشد متعاقبا بروز سکته قلبی و مغزی بیشتر خواهد شد و از شیوع بیشتر بیماری های گوارشی، عصبی عضلانی، افسردگی و همچنین اختلالات هیجانی و اضطرابی برخوردار خواهید شد.


افرادی که برای روزمره برنامه ریزی منظم نداشته باشند همواره از کمبود وقت و ناهماهنگی در به اتمام رساندن کارهای روزمره دارند برخوردار می شوند و در نتیجه آسیب شغلی حاصله نهایتا به خانواده منتقل شده و موجبات تنش های خانوادگی نیز فراهم خواهد آمد. هر چه میزان اضطراب های روزمره بیشتر باشد در نتیجه بروز سردرد، دردهای گردن و کمر و کوفتگی عضلات، تپش قلب، لرزش دست ها و ازدیاد فشار خون نیز افزایش پیدا کرده و سبب سکته های ناگهانی و گاها همراه با فلج عضوی می گردد که همه روزه شاهد آن در بین خانواده ها و جوامع امروزی هستیم. متاسفانه در برخی افراد مشاهده می کنیم که برای غلبه بر مشکلات روزمره به قلیان، سیگار، الکل و مواد مخدر روی می آورند که با این عمل به مرگ زودرس و از کار افتادگی ناشی از عوارض مواد مخدر کمک می کنند.


بهترین روش برای غلبه بر استرس های روزمره امروزی، ازدیاد اعتماد به نفس، باور نمودن نیروی هدایتی خداوندی، صبر و بردباری، قانع بودن به آنچه که تاکنون در اختیار دارید و همچنین رژیم غذایی صحیح، برنامه ریزی منظم، ورزش های اصولی و منظم روزانه و نهایتا استحکام هر چه بیشتر خانواده با تقویت روحیه آنان از طریق اعتقادات مذهبی، سفرهای توریستی و زیارتی و همچنین تقویت روحیه و اعصاب خود از طریق مشاوره های پزشکی می باشد.  


فصلنامه داخلی هیات پزشکی ورزشی استان یزد