پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

هیپنوتیزم ورزشی

هیپنوتیزم ورزشی

هیپنوتیزم شاخه abcdای از علم روانشناسی است که در آن به وسیلهٔ تلقین، شخص از حالت هوشیاری خارج می abcdشود و تحت تسلط شخص هیپنوتیزور در می abcdآید. هیپنوتیزم یا به طور دقیقتر هیپنوز موجب تسلط دیگری بر فرد نمی شود بلکه دیگری با ضمیر ناخودآگاه آدمی به مکالمه و القای تلقینات می پردازد

هیپنوتیزم از کلمه یونانی به معنای خواب مصنوعی (حالتی بین خواب طبیعی و بیداری ) و حالتی از آرامش تن و روان مشتق شده است ؛ مرحله ای است که در آن بدن انسان کاملاً ریلکس شده و دامنه فرکانس امواج مغزی پایین می آید. مغز در این حالت (خلسه) عموماً فرکانس آلفا از خود ساطع می نماید و در این حالت اصطلاحاً ضمیر ناخودآگاه انسان باز شده و آماده پذیرش می باشد


اساس ورزش ها بر پایه تمرکز فکر و رسیدن به تمرکز فکر فوق العاده یا همان خود هیپنوتیزم استوار است و ورزشکار کوشش و تلاش میکند که هنگام عمل و احتیباج به این حالت در آید که دراین حالت استعدادی شگرف و خارق العاده پیدا کند ؛ در ورزشهای رزمی ورزشکار حتی جراحات وارده را نه حس کند و نه احساس درد دارد و محل جراحات ناشی از سلاحهای برنده به سرعت التیام میپذیرد خود هیپنوتیزم مقاومت جسمی و فکری و روانی شخص را اساسا" در مقابل همه مشکلات زندگی بطور خارق العاده ای زیاد میکند و بدین ترتیب شخص میتواند کارهای روزانه اش راحاصلخیز تر کند و در برخوردهای روزانه اجتماعیش شادتر و شادکامتر باشد و ریلکس بودن یکی از عوامل اساسی در پرورش استعداد مقاومت در برابر مشکلات زندگی است .


با استفاده از هيپنوتيزم مي‌توان:1-ترس ورزشكاران را از بين برد.2-علاقه ورزشكاران را به ورزش و مقام قهرماني زيادتر كرد.3-استعداد، ابتكار و قدرت آنها را زيادتر نمود. مي‌توان به كمك هيپنوتيزم، ميزان ارزندگي يك ورزشكار را دو يا چند برابر افزايش داد.


مي‌توان بسياري از تمرينات را در حال خواب انجام داد زيرا آنچه را كه يك فرد ورزشكار انجام مي‌دهد، جسم او نيست كه انجام مي‌دهد، بلكه فكر اوست كه انجام مي‌دهد.


زهره نوروزی مسئول کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان چهار محال وبختیاری