شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، توانایی مورد انتظار شخص برای تسلط بر چالش ها و غلبه بر موانع و مشکلات است. اشخاص مطمئن به خود، کسانی هستند که اطمینان دارند که حوادث را می توانند بر اساس خواسته های خود کنترل کنند. به تعبير ديگر اعتماد به نفس آن احساس و شناختی است که فرد از توانايی ها و محدوديت های بيرونی و درونی خود دارد. بنابراین، اعتماد به نفس واقعی همواره در درون خود شخص توليد می شود و در بیرون وی وجود خارجی ندارد.

اعتماد به نفس ورزشی


اعتماد بنفس ورزشی، باور یا درجه یقین فرد درباره توانایی موفقیتش در ورزش است. تصور اکثر ما از اعتماد بنفس، اعتماد داشتن به خود در انجام کارهای خاص مانند اجرای یک مهارت ورزشی است. به این ترتیب، تا زمانی که مهارتی را خوب انجام می دهیم، اشکالی وجود ندارد؛ مشکل زمانی ایجاد می شود که فرد اعتماد به نفس خود را بر پایه آن مهارت بنیان می گذارد و فکر می کند برای کسب اعتماد به نفس، باید همه مهارت ها را کاملا خوب انجام دهد. اگر اعتماد به نفس ما بر پایه مهارتهایی باشد که بخوبی انجام می دهیم، فقط بعضی وقت ها احساس اعتماد به نفس می کنیم و آن موقعی است که از عهده آن مهارت به خوبی برآمده ایم. به این ترتیب احساس اعتماد بنفس کاملاً محدود خواهد بود؛ محدود به زمانی که مهارت اصلی خود را به نحو احسن انجام می دهیم. این در حالیست که اعتماد به نفس واقعی، یعنی شخص از توانایی ها و محدودیت های بیرونی و درونی خود شناخت پیدا کند و ضمن آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، ناراحت نشود. حتی اگر دیگران هم از این مسأله آگاه شوند، باز هم روی فرد تاثیر بدی نداشته باشد.


 


برد ، باخت و اعتماد به نفس


آیا بازیکنی را می شناسید که در تمام طول فعالیت ورزشی اش طعم برنده و یا بازنده شدن را نچشیده باشد؟ در صحنه رقابت همواره شاهد برد و باخت هستیم و میدانیم که همیشه یک تیم یا بازیکن محکوم به شکست است. در این میان آنچه اهمیت پیدا می کند چگونگی برخورد ما با موفقیت یا شکست مان است و اعتماد به نفس یکی از عواملی است که بر چگونگی این برخورد اثر می گذارد. حقیقت این است که چرخ زندگی همواره مطابق میل ما نمی چرخد؛ شکست مایه پیروزی است و هر ناکامی، ما را یک قدم به پیروزی نزدیک می کند. افراد خود باور که دارای اعتماد به نفس واقعی هستند یا برندگانند و یا رهروانی که اسباب رسیدن به موفقیت خود را قدم به قدم جستجو می کنند تا به آن دست یابند.


 


رابطه اعتماد به نفس و نگرش ورزشکار


یکی از عوامل مهم پیشرفت و کامیابی در انسان، نگرش او نسبت به اعتماد به توانایی های فردی است. مطالعات محققان نشان داده است که علت اصلی موفقیت اشخاص در کارها، آن است که از خود انتظار موفقیت داشته اند. محمد علی کلی اسطوره تاریخی بوکس جهان، هر بار که برای مسابقه به خارج از کشور سفر می کرد اظهار می داشت که "پیروز می شوم"، او می گفت: (وقتی که برنده شوم ... ) و نمی گفت " اگر در این مسابقه برنده شوم ". ملاحظه می کنید که گفتن این جمله همان نگرش مثبت نسبت به اعتماد به نفس است.


 


منابع اعتماد به نفس


ورزشکاران، به طور غیر مستقیم می توانند اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشند. در در جدول زیر به برخی از منابع غیر مستقیم اعتماد به نفس برای ورزشکاران اشاره شده است:


 


جدول چگونگی تقویت اعتماد به نفس














































منابع اعتماد بنفس



توضیح



تسلط بر مهارت !



بهبود و تکمیل مهارت های فردی



نمایش توانمندی!



نشان دادن مهارت خود به دیگران یا نشان دادن برتری فرد به حریف



آمادگی جسمانی/ روانی!



احساس آمادگی جسمانی/روانی و تمرکز مطلوب برای عملکرد



ظاهر جسمانی (نمایش جسمانی خود) !



ادراک شخصی از خود جسمانی (ادراک او از اینکه در نظر دیگران چگونه است یا دیگران او را چگونه می بینند)



حمایت اجتماعی!



ادراک حمایت و تشویق افراد مهم دیگر مانند مربیان، خانواده و یاران هم تیمی



تجارب مشاهده !



دیدن افراد دیگر از قبیل یاران هم تیم یا دوستانی که عملکردی موفقیت آمیز دارند.



رهبری مربی!



باور به اینکه مربی در تصمیم گیری و رهبری ماهر است.


 



آسایش محیطی!



احساس راحتی در محیط رقابت



شرایط موافق!



احساس اینکه تغییرات در شرایط به نفع فرد است.



 


و در انتها " اعتماد به نفس يعنی ديدن خود بعنوان فردی توانا با کفايت، دوست داشتنی و منحصر به فرد" .


 


منابع:


1- مختاری، پونه؛ اعتمادبنفس در ورزش، تک آموز روان شناسی، انتشارات کمیته ملّی المپیک جمهوری اسلامی ایران،1387.


2- واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم و مسیبی، فتح ا...، روان شناسی ورزشی، انتشارات سمت، 1387.


http://www.iranskating.ir/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=420&Itemid=113


http://drzohrabi.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=306&Itemid=145


 


پریا عزیزی، مجید مستعان- کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز