چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

دلایل درد پاشنه پا

علت اصلی درد پاشنه پا نامشخص است و ممكن است در اثر فشرده شدن یك عصب یا التهاب یك مفصل به وجود آید .











دلایل درد پاشنه پا



 


علت اصلی درد پاشنه پا نامشخص است و ممكن است در اثر فشرده شدن یك عصب یا التهاب یك مفصل به وجود آید .
شایع ترین علت درد پاشنه پا ناشی از التهاب نیام كف پاست. این بیماری از استخوان پاشنه شروع می شود و تا انگشتان پا ادامه می یابد.
یك پزشك متخصص ارتوپد در این باره می گوید: تغییراتی كه در بافت چربی و فیبروزی كه در پاشنه پا با افزایش سن ایجاد می شود، عامل اصلی درد پاشنه است.
دكتر بهرام برزگر می افزاید: درد پاشنه پا اغلب به تدریج به وجود می آید اما امكان این كه به طور ناگهانی و به شدت بروز كند نیز وجود دارد.
درد پاشنه به طور معمول با خم كردن پا به سمت بالا از بین می رود ولی در صورت ایستادن یا نشستن به مدت طولانی عود می كند. بالا رفتن از پله ها یا ایستادن روی نوك پنجه پا نیز ،می تواند باعث درد شود.
وی تصریح می كند: فشاری كه در اثر این مشكل به استخوان پاشنه پا وارد می شود ممكن است به تشكیل خار پاشنه منجر شود.
به گفته وی، درد پاشنه پا ممكن است در هر فردی روی دهد ولی با افزایش سن شایع تر است چون قوس كف پا شروع به كم شدن می كند.
وی عنوان می كند: جابه جا كردن بار با وزنی بیش از حد، پوشیدن كفش هایی كه به اندازه پا نیستند، داشتن ناهنجاری در پا و فعالیت هایی كه فشار اضافه ای بر پا وارد می سازند مانند ورزش دو و میدانی و .... احتمال ابتلا به دردپاشنه پا را افزایش می دهد.
به گفته وی، با برخی از توصیه های ساده می توان به كاهش درد و التهاب كمك كرد و اگر این توصیه ها موثر واقع نشد ممكن است نیاز به انجام فیزیوتراپی باشد.
وی اظهار می دارد: برای كاهش دردپاشنه می توان از داروهای مسكنی هم چون استامینوفن یا بروفن استفاده كرد و اگر این داروها در كاهش درد پاشنه موثر واقع نشد باید با پزشك مشورت كرد.
پس از فعالیت هایی كه باعث درد پاشنه می شوند می توانید 20 دقیقه روی پاشنه دردناك یخ بگذارید.
عضلات ساق پا و قوس كف پا را ماساژ دهید و به آرامی بكشید زیرا این كار كشش و انعطاف پذیری نیام كف پا را افزایش می دهد.
ورزش های روزانه برای تقویت عضلات پا به ویژه ساق پا را فراموش نكنید و هنگام دویدن از كفش های مناسب و دارای كف صاف استفاده كنید.
هنگام خرید كفش دقت كنید كه پاشنه كوتاه یا متوسط داشته باشد تا مناسب قوس پای شما باشد و با آن احساس راحتی بكنید.
: سن شیوع خار پاشنه 40 تا 70 سالگی است و بیشترین محل درد، قسمت داخلی و تحتانی پاشنه می باشد.
پوشیدن كفش طبی، استفاده از یك پاشنه و ضدالتهاب های استروئیدی و تزریق كورتون به درمان خار پاشنه كمك می كند.


 


 


 



علل درد در پاشنه پا


عوامل زیر ممکن است سبب درد پاشنه پا شوند.

۱- دردهای مفصلی و روماتیسمی که در اینصورت لازم است مداوای دردهای مفصلی نمایند اینگونه افراد گاهی پاشنه پایشان بیشتر از حالت طبیعی گرم میشود ودر پاشنه پا احساس داغی میکنند و این حالت در بعضی از فامیلان بیشتر از سایر افراد مشاهده میگردد.

۲- کشش زیادتر از حد و کوفتگی رباطهای کف پا که با استخوان پاشنه پا چسبیده اند افرادیکه کف پای آنان صاف و بدون انحناست بیشتر به این درد مبتلا میشوند جهت مداوا ضمن کمتر فشار آوردن به کف پا میتوان با نظر پزشک نسبت به تهیه کفش مخصوص اقدام نمود.

۳- پیدایش زوائد استخوانی اضافی در زیر پاشنه پا بطوریکه با دست میتوان آن را لمس کرد و به وجود آن پی برد بعضی از پزشکان این زوائد را عامل درد پاشنه پا میدانند و پیشنهاد تراشیدن زائده را میکنند اما باید توجه داشت که با تراشیدن این زوائد بیماری مرتفع نگردیده و درد پاشنه پا ساکت نمیشود ضمنا بسیاری از افراد سالم هستند که با داشتن زوائد استخوانی در پاشنه پا به این درد مبتلا نیستند.

۴- گاهی در اثر پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب پاشنه پا دردناک میگردد و این مربوط است به فشاری که به محل اتصال زرد پی پشت پا و استخوان پاشنه پا وارد میشود.

بسیاری از این افراد چنانچه کفش نرم پاشنه بلند بپوشند درد پاشنه پای آنان بهبود می یابد .

اما افرادیکه در پاهایشان احساس داغی و حرارت میکنند میتوانند جهت مداوا چند شب شبی نیم ساعت پاهای خود را از مچ به پایین داخل محلول آب گرم و نمک طعام بگذارند اگر مداوا نشود لازم است که به کف پا یا آنجا که بیشتر احساس حرارت میشود بهر پا سه تا چهار عدد زالو انداخته شود در مداوای این حالت اثر بسزایی دارد.


 


 


ارتباط درد پاشنه پا و کلسترول:


درد تاندون آشیل می تواند نشانه ای از وجود افزایش وراثتی کلسترول باشد که یک ریسک فاکتور شناخته شده در ایجاد بیماری قلبی است.
شناخت بیشتر در باره ارتباط بین درد تاندون آشیل (زردپی قوزک پا) و هایپر کلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت یا HeFH می تواند منجر به تشخیص زودتر این اختلال شود.
به گزارش رویترز ، سرپرست این تحقیق دکتر پل دیورینگتن از بهداری رویال منچستر HeFH شایع ترین اختلال ژنتیکی در اروپا ست و یک نفر از هر 500 آمریکایی نیز به آن دچارند.
وی می گوید این اختلال مربوط به جهش ژن کنترل کننده حذف کلسترول از جریان خون است. سطوح کلسترول از زمان تولد دوبرابر می شود و در صورت عدم درمان منجر به بیماری عروق کرونر در اوایل زندگی می شود بنابراین تشخیص زود هنگام و درمان حائز اهمیت است.
یک شکل درمان نشده HeFH این است کلسترول نه تنها در عروق بلکه در قسمت های خاص تاندون ها روسب می کند. این باعث تورم والتهاب دردناک تاندون آشیل می شود.
این مطالعه نشان داده است که طولانی شدن درد تاندون آشیل در بیماران مبتلا به HeFH شش باربر آن در افراد عادی است بنابراین توصیه محققان این است که هر فردی که به سبب درد تاندون آشیل به پزشک مراجعه می کند باید تحت آزمایش خون از لحاظ کلسترول نیز قرار گیرد.


 


 


درد پاشنه پا را جدي بگيريد
پژوهشگران مرکز پزشکي دانشگاه روچستر معتقدند درد پاشنه پا که با التهاب بافتهاي اين قسمت (التهاب غلاف کف پايي) و تورم همراه است، در صورت عدم درمان به يک آسيب جدي تبديل مي شود.

اصطلاح" آسيب‌هاي ناشي از استعمال مفرط" صدمات جسمي نظير " آسيب آرنج تنيس بازان" و "درد زانوي دوندگان" را به ذهن متبادر مي کند، اما درد پاشنه پا هم يکي از اين آسيبهاي جسمي ناشي از استعمال مفرط اين عضو از بدن است که در درمان آن بايد جدي بود.

اضافه وزن و ايستادن و يا پياده روي مفرط مي تواند عامل اين عارضه باشد و اولين نشانه آن زماني است که فرد مبتلا به اين عارضه قصد بلند شدن از تخت خواب را دارد.

پژوهشگران ياد شده تاکيد دارند که اگر التهاب غلاف کف پايي درمان نشود مي تواند به دليل تغيير در شيوه راه رفتن به دليل درد ناشي از آن، به مشکلات حادتر در پا، زانو، لگن و حتي پشت منتهي شود و حتي در برخي ورزشکاران مانع از ادامه فعاليت حرفه اي آنان شود.

براي درمان اوليه اين عارضه پژوهشگران تاکيد دارند با استراحت دادن پا التهاب‌هاي اوليه را برطرف کرده، سپس محل درد را دو يا سه مرتبه در طول روز به مدت 20 دقيقه با يخ بپوشانيد و حرکات کششي را بر روي رباط پشت پا موسوم به تاندون آشيلي و کف پا اعمال کنيد.

حرکات کششي مربوط به کف پا بايد صبح‌ها و قبل از خروج از تخت خواب صورت گيرد و در ماه نخست به مدت چهار تا پنج بار در روز تکرار شود، اما در خصوص رباط پشت پا، حرکات کششي مي بايست دو مرتبه در صبح و عصر انجام شود.


فصلنامه داخلی هیأت پرشکی ورزشی استان یزد