پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴

روشهای مقابله با افکار منفی در ورزشکاران (بخش دوم)

در مقاله قبلی در مورد منابع افکار منفی، نحوه اثرگذاری افکار منفی روی عملکرد ورزشکاران و نحوه مقابله با افکار منفی صحبت شد. در این مقاله در مورد افکاری که به کلام در می آیند (خودگفتاری) صحبت می شود.

مقدمه


خودگفتاری، کلامی است که از افکار و ذهنیات ما سرچشمه می گیرد. شما از خودگفتاری مثبت استفاده می کنید یا منفی ؟


معمولا اگر شما خود را به خاطر اشتباهاتی که در طول تمرین یا مسابقه مرتکب شده اید، سرزنش می کنید، یعنی از خودگفتاری منفی استفاده می کنید. مثلاً، ممکن است با خود بگویید این چه پاسی بود؟ یا من هیچ وقت آدم نمی شوم و... قطعا خودگفتاری منفی باعث می شود که  اعتماد به نفس شما اسیب دیده و از ورزش لذت نبرید. چگونه می توان خودگفتاری منفی  را به خودگفتاری مثبت تغییر داد؟ آیا می توان از گفتگوی درون ذهن  شما به عنوان راهی برای بهبود اعتماد به نفس استفاده کرد؟


 


رابطه تمرکز و خودگفتاری


دکتر کریستوفر. ام.کِر (Christopher M. Carr) در تحقیقش به رابطه بین تمرکز و عملکرد مطلوب پرداخته است. دکتر کر خودگفتاری مثبت را به عنوان یکی از بهترین تکنیک ها برای بهبود تمرکز در مسابقه معرفی کرده است. او بیان داشته که خودگفتاری یک گفتگوی ارادی و یا غیر ارادی است که قبل از مسابقه، در حین مسابقه و بعد از ان در ذهن شما صورت می گیرد. خودگفتاری بر روی اعتماد به نفس و هیجانات و در نتیجه عملکرد شما تاثیر می گذارد. دکتر کر می گوید که اگر ورزشکار در گیر خودگفتاری منفی باشد، عملکرد او تحت تاثیر خستگی، خشم و یا اضطراب بیش از حد قرار می گیرد. این حالات هیجانی، تنفس را به هم می ریزند و تنش های ماهیچه ای را افزایش می دهند و تمرکز ورزشکارا را کاهش می دهند و این عوامل باعث کاهش عملکرد می شود.


اگر خودگفتاری ورزشکار، مثبت باشد باعث تجربه احساساتی مانند آرامش و تمرکز می شود. نتیجه این احساسات این است که شانس عملکرد خوب ورزشکار به صورت شگرفی افزایش پیدا می کند. با استفاده از خودگفتاری مثبت، شما می توانید تفکرات منفی را حذف کنید و بر کارهای مورد نیاز برای اجرای بهترین عملکرد خود تمرکز کنید.


 


نکات عملی برای تغییر خودگفتاری


سعی کنید با استفاده از نکات زیر از خودگفتاری در جهت بهبود تمرکز خود استفاده کنید:


نکته اول: برای یک هفته، هر گونه خودگفتاری که در طول تمرین و مسابقه داشته اید را یادداشت کنید. محاسبه کنید که چند درصد از خودگفتاری شما مثبت یا منفی بوده است. چه زمانی شما درگیر خودگفتاری  منفی می شوید؟ مثلا، ممکن است یکی از این افکار منفی این بوده، مغزت پوکه، چرا انقدر راحت توپ را از دست می دهی؟


نکته دوم: سعی کنید خودگفتاری منفی ای که بر اثر تمرین قبلی پیدا کرده اید را به خودگفتاری مثبت تبدیل کنید .چگونه می توانیم این خودگفتاری مثبت را به مسابقات اینده انتقال دهیم؟ مثلا خود گفتاری منفی بالا می تواند تبدیل بشود به همه اشتباه می کنند، حالا به امتیاز بعدی فکر کن.


شناخت شرایطی که دچار خودگفتاری منفی می شوید، کمک می کند که در مورد نحوه  تغییر واکنش های خود به خودگفتاری مثبت بهتر فکر کنید.


 


تهیه و تنظیم:  هاشم خضرایی، دکتر افسانه صنعت کاران


کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز


 


منبع:


http://www.peaksports.com/sports_psychology_blog/?p=3690