دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴

روانشناسی ورزش برای شناگران (بخش چهارم)

روانشناسی ورزش برای شناگران (بخش چهارم)

اگر اهداف مورد نظرتان، استرس زا هستند، آنها را تغییر دهید.


 


در واقع، برخی از اهدافی که یک شناگر برای خود در نظر می گیرد، می تواند برای او استرس زا باشد. همین موضوع، احتمال دستیابی به آن هدف را دو برابر مشکلتر می سازد. یک شناگر با من تماس گرفت و در مورد هدف خود که عبارت از ورود به تیم ملی شنا بود، صحبت کرد. اما او هرگز نمی توانست تفکر  در مورد این هدف را متوقف  کند و این موضوع تمامی ذهن او را اشغال کرده و وباعث استرس شدید وی شده بود. اگر مشابه این احساس برای شما هم اتفاق می افتد، پس این نشانه آن است که "هدف شما  نیاز به تغییر دارد."


اگرهدف شما، به نحوی افکارتان ا تحت تاثیر قرار می دهد که مانع  توانایی  تمرکز و یا استراحت شما می شود، پس این نشانه آن است که هدف شما با ذهنیت شما یکی نمی باشد. و این امر می تواند به افزایش سطح استرس منجر شود و  مانع از تمرین و استراحت درست شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، رمز موفقیت شما در این است که هدفتان را در راه مثبت تغییر دهید. راه مثبت یعنی به نحوی که ذهن شما شرایط جدید  را بدون استرس بپذیرد. به عنوان مثال، توصیه من به این شناگر این بود: "هدف فعلی خود را دست بالاتر در نظر بگیر و   100٪ فرض کن که به این هدف دست پیدا کردی. سپس برای رسیدن به هدف جدید که بایستی بسیار محرک و جذاب باشد، برنامه ریزی کن." مثلا ممکن است هدف جدید کسب مدال در سطح بین المللی باشد. با یک تغییر هدف ساده مثل این، چند موضوع امکان پذیر می شود. در مرحله اول تمرکز شما به این سمت می رود که هر چیزی که موجب استرس شما می شود را کنار بگذارید؛ کنار گذاشتن موارد استرس زا برای شما فرصتی ایجاد می کند تا هم بهتر استراحت و هم بهتر شنا کنید. ثانیا، از آنجا که ذهن انسان تفاوت بین تصویر مجاز و واقعیت را نمی فهمد، یک پیام قدرتمند به ناخودآگاه شما  فرستاده می شود که همین الان هم توانسته اید، به هدفتان دست پیدا کنید ( این پیام یعنی شما اگر بخواهید می توانید کوه را هم حرکت دهید) در ضمن، این پیام، به شما در دستیابی به هدف جدید خود یعنی ' کسب مدال بین المللی ' کمک می کند. این نسبت به هدف قبلی، بسیار مثبت تر می باشد، به علاوه می تواند به کاهش استرس که ناشی از هدف قدیمی  بوده، کمک کند. بسیار ساده، اما بسیار موثر است. بنابراین اگر شما متوجه شدید که هدف کنونی شما  استرس زاست، آن را بررسی کرده  و کشف کنید که چرا - و به سادگی به اندازه ای در آن تغییر ایجاد کنید که دیگر شما را آزار ندهد.


اهداف شما باید محرک باشد، نه این که  شما را وحشت زده کند! در نظر داشته باشید، همیشه همه اهداف بلند پروازانه کمی ترس به همراه خود دارد، اما این ترس هرگز نباید به حدی باشد، که همه افکار روزمره فرد  را در بر بگیرد و  اگر هدف شما همه افکار روزمره شما را در برگرفت، این به معنی نشانه ای است که باید در هدف تغییری به وجود آورد. همیشه مطمئن شوید که اهداف شما دوست مفیدی برای شما هستند، به طوری که یقین حاصل کنید، آنها خدمتگزار شما هستند نه بالعکس.


 


ذهن بدن را کنترل می کند


ذهن نامحدود است


به امید بهترین موفقیت ها


 


 


منبع: http://swimming.about.com/od/swimmingmindtrainingtips/qt/believeinyourse.htm


 مریم افشاری، دکتر افسانه صنعت کاران


کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز