یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳

قسمت 2 تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک رمضان هر چه انسان کامل تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره میبرد. افراد به خصوص ورزشکاران باید توجه خاصی به برخی موارد داشته باشند تا بتوانند، نهایت استفاده را از این ماه ببرند.

چنانچه در این ماه به هیچ عنوان ورزش انجام نشود، تمامی آمادگی قلبی  عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی فرد از بین می رود، بنابراین توصیه میشود ورزشکاران تحت شرایط کنترل شده به فعالیت منظم ورزشی ادامه دهند.


- - اگر قبل از افطار قصد انجام تمرینات ورزشی را دارید بهتر است زمان نزدیک به افطار انجام گیرد.


- - ورزشکارانی که قصد تمرین بعد از افطار را دارند،بهتر است هنگام افطار از غذاهای کم حجم و پر انرژی استفاده نمایند( مثل خرما و عسل). حد اثر زمان لازم برای هضم غذاها حدود 3 ساعت در نظر گرفته میشود، که این زمان برای غذاهای کربوهیدراتی و سبک کمتر میباشد.  پس ازمصرف افطار سبک میتوانند یک و نیم تا دو ساعت بعد از صرف افطاری ورزش کنند.


- - ورزش های سنگین و طولانی مدت در زمان روزه داری توصیه نمیشود، زیرا بدن در این مدت فاقد آب و الکترولیت لازم است، باید ورزش در زمان روزه داری کوتاه و سبک باشد.


- - چنانچه ورزش سنگین و طولانی مدت است، در فاصله سحر تا افطار انجام نگیرد.


- - با توجه به محدودیت دریافت مایعات در هنگام روزه داری، ورزشکاران باید از انجام فعالیت های روزمره زیر نور خورشید و محیط های باز خودداری کرده و اگر مجبور به انجام ورزش شد باید زمان آن را تا حد ممکن کاهش دهند.


پایان قسمت دوم


کمیته تغذیه استان یزد