شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

Fibromyalgia

فیبرومالژیا

سندرم فيبروميالژي يك ناراحتي مزمن است كه به وسيله درد هاي عضلاني و علائم سيستمي پيچيده مشخص مي شود.

. در حدود 5 تا 6 ميليون نفر از مردم امريكا دچار فيبروميالژي هستند كه اين ميزان، آن را به سومين ناراحتي شايع مفصلي در اين كشور تبديل كرده است. اگر چه اين بيماري در بين زنان و مردان وجود دارد اما 80% آنها زن هاي 20 تا 55 ساله هستند.


مروری بر پاتوفیزیولوژی


علائم:


درد هاي انتشاري مزمن


حساسیت به لمس در نقاط خاصی از بدن (نقاط حساس)


اختلال در خواب


خستگی مزمن


خشکی صبحگاهی


خارش اندام ها


تغییر درک وضعیت بدن


افسردگی و اضطراب


علائم اولیه فیبرومیالژی وقوع علائم ثانویه را تسریع می کنند که شامل اختلال در توانایی عملکردی، آمادگي جسماني ضعيف، کناره گیری از اجتماع، كاهش اعتماد به نفس وكيفيت پايين زندگي مي باشد.


 


تاثير واکنش به تمرین


علائم مرتبط با فیبرو میالژی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر واکنش به تمرین تاثیر می گذارند. درد ناشی از فعالیت های اصلی زندگی روزانه و تغییر ادراک فعالیت نشان می دهد که  افراد مبتلا به فیبرو میالژی بسیار بی تحرک بوده و وضع بدی دارند. گزارشات علائم ديگري را هم بيان مي كنند كه شامل خشکی صبحگاهي، کوفتگی عضلانی تاخیری در اثر ریکاوری ضعیف در تمرینات و داشتن مشکل در استفاده از بازوها هنگام وضعیت بالا قرار گرفته که می تواند زمان تمرین را به اندازه نوع فعالیت هایی که افراد دچار فیبرو میالژی باید اجرا کنند  محدود کند. فعالیت هایی که نمی توان آنها را تحمل کرد شامل انقباض عضلات برونگرا، انجام فعالیت های بالای سر و فعالیت های شدید می باشند.


سازگاری به تمرین ورزشی


اثرات  تمرینات ورزشی:


بهبود عملكرد قلبي عروقي


كاهش عوامل خطرزای بیماری های عروق کرونر


كاهش ناراحتي ها و مرگ و ميرهاي ناشي از مشكلات قلبي عروقي


بهبود عملكرد رواني اجتماعی


اثرات  تمرینات ورزشی:


بهبود عملكرد قلبي عروقي


كاهش عوامل خطرزای بیماری های عروق کرونر


كاهش ناراحتي ها و مرگ و ميرهاي ناشي از مشكلات قلبي عروقي


بهبود عملكرد رواني اجتماعی


اثرات  تمرینات ورزشی:


بهبود عملكرد قلبي عروقي


كاهش عوامل خطرزای بیماری های عروق کرونر


كاهش ناراحتي ها و مرگ و ميرهاي ناشي از مشكلات قلبي عروقي


بهبود عملكرد رواني اجتماعی


كاهش تعداد نقاط حساس و کاهش درد در نقاط حساس


كاهش درد عمومي


بهبود خواب و كاهش خستگي


كاهش احساس ناتواني و نا اميدي


بهبود روابط اجتماعي


کاهش تاثیر بیماری بر روی فعالیت روزانه


از آنجا که افراد مبتلا به فیبرومیالژی تمایلی به فعالیت بدنی ندارند و از درد مرتبط با فعالیت می ترسند ممکن است آنها قادر نباشند در فعالیت هایی که افراد سالم انجام می دهند شرکت کنند، بنابراین ممکن است نیاز به سطوح پایینی از شدت، مدت، تکرار باشد و پیشرفت باید تدریجی باشد.


ملاحضات مربوط به تست ورزشي


:


افراد دچار فيبروميالژي تمايل به بی حرکتی دارند و توانایی آنها برای تحمل تمرین در دوره های طولانی ضعیف است. در نتیجه تست هاي استقامت عضلاني (مثل تست 6 دقیقه راه رفتن) براي تمرین مفید هستند. در افراد مبتلا به فیبرومیالژی تست تمرین هوازی معمولا محدود به علائم است تا محدود به متابولیک، پس این افراد تمایل به رسیدن به اوج دارند تا به حداکثر فعالیت هوازی


محدودیت های علائم و انگیزش درونی پایین منجر به تمایل به تست های زیر بیشینه از جمله پروتکل های تمرینی درجه بندی شده با افزایش اندک مثل پروتکل های ناتون، بک وار و پروتکل Ramp است. اگرچه افراد با نقاط ضعف روی سرینی در تحمل وزن بر روي دوچرخه ارگومتر مشكل دارند با اين وجود تست هاي راه رفتن و دوچرخه نيز توصيه مي شوند. دوچرخه ارگومتر خوابیده برای این افراد توصیه می شود. تست هاي ورزشي بايستي در زماني اجرا شوند كه فرد بيمار در آن روز هيچگونه فعاليتي نداشته تا با علاقه تست ها را انجام دهد. تمرينات انعطاف پذيري تاثیراتشان را در علائم فیبرومیالژی خیلی سریع نشان می دهند.


ملاحضات ويژه


اغلب ويژگي هايي مثل سختي  و نيازمندي در افراد دچار فيبرو ميالژي باعث مي شود كه اين افراد نسبت به افراد سالم نيازمند توجه و مراقبت بيشتري باشند. افراد دچار فيبرو ميالژي اغلب اوقات از انجام ورزش یا افزودن شدت آن كناره گيري مي كنند. محدود كردن تمرينات صبح گاهي و حركات اكسنتريك و كاهش تكرار تمرينات بالاي سر به افزايش علاقه آنها به ورزش كمك مي كند.


فرزانه صادقیان 


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی