یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

5 مورد از آسیب های رایج رشته وزنه برداری

امروزه بسیاری از مردم به ورزش وزنه برداری می پردازند .خواه برای افزایش توده عضلانی سفت و محکم نگه داشتن بدن ویا افزایش متابولیسم باشد .وزنه برداری یک تمرین مناسب برای به چالش کشیدن جسم و ذهن است اگر پیشگیری و احتیاط لازم انجام نشود متاسفانه این ورزش می تواند خطرناک باشد.

درد و ناراحتی می تواند نتیجه چندین عامل مثل تمرین کردن با وزنه های نامناسب استفاده بیش از حد از عضلات یا تلاش برای بلند کردن وزنه های خیلی سنگین باشد. این متن برخی از شایع ترین آسیب های وزنه برداری را که همراه با نکات ریزی در رابطه با  راه های درمان آنها در صورت بروز بیان می کند.


چندین آسیب شایع در بین وزنه برداران وجود دارد که اینها در قسمت هایی از بدن که معمولا در وزنه برداران بیشتر استفاده می شود مانند شانه ها و پاها رخ می دهد . این متن بیشترین آسیب  های شایع وزنه برداران شرح می دهد که شامل اینکه آنها چگونه ایجاد می شود و نشانه هایی که به دلیل این آسیب ها فرد تجربه می کند چیست.


 


                        سندرم گیر افتادگی شانه


 


            این آسیب بر اثر التهاب تاندون های اطراف چرخاننده های شانه به وجود  می آید. این آسیب با تمریناتی که در آنها وزنه ها را بالا ی سر خود می برند مثل بالا بردن های خارجی بالا بردن وزنه از روی سینه به بالای سر و پرس شانه اتفاق می افتد. معمولا اولین نشانه این آسیب احساس درد در قسمت جلو شانه و قسمت بالایی بازو می باشد .درد در ابتدا زمانی که بازوها بالا برده می شود احساس می گردد اگر آسیب بدتر شود هنگام تمرین یاحتی  بعد از تمرین  نیز احساس درد وجود خواهد داشت.در سندرم گیر افتادگی شانه درد در قسمت بالای ارنج از بین می رود.اگر در قسمت ارنج گسترده شود نشانه یک آسیب دیگری مثل گیر افتادگی عصب است.


 


پارگی چرخاننده شانه


 


پارگی عضلات چرخاننده ممکن است با همان تمریناتی که باعث ایجاد سندرم گیر افتادگی شانه شود اتفاق بیفتد.گر چند پارگی خیلی وضعیت جدی است که بلافاصله پس از رخ دادن درد شدیدی احساس می شود در این حالت عملکرد بازو ضعیف شده و همچنین ممکن است احساس لقی در شانه به وجود بیاید. بسته به شدت پارگی ممکن است برای بهبود نیاز به عمل جراحی پیدا شود.


 


التهاب تاندون کشککی


این آسیب شامل التهاب تاندون هایی که کاسه زانو رابه ساق پا متصل می کننداست. این آسیب معمولا در نتیجه سفت شدن یا استفاده بیش از حد عضلات چهار سر اتفاق می افتد که این فرایند بر روی کاسه زانو فشار وارد میکند  که باعث ایجاد التهاب می شود .به علاوه این وضعیت بایک درد نقطه ای درقاعده  کاسه زانو مستقر می شود، هاگ یا لانچ و کلا تمرینات وزنه با پا می توانند به طور بالقوه سبب ایجاد این آسیب شوند.


کشیدگی عضلات و رباط های پشت


به سبب اینکه بسیاری از تمرینات وزنه برداری نیازمند استفاده از عضلات پشت است کشیدگی عضلات و رباط های این منطقه از بدن بساررایج است.


 Sprain لیگامنت ها و  strain عضلات را درگیر میکند. در هر دو وضعیت تورم و مشکل حرکتی در قسمت پشت به سادگی نشانه های شایعی هستند. پرس سینه و بازو، قایقی و لیفت مرده و خم کردن تنه،  نمونه هایی از تمریناتی هستند که باعث ایجاد این نوع از آسیب ها می شوند.


آسیب شایع دیگر در بین وزنه برداران بیرون زدگی یا فتق دیسک می باشد.این وضعیت زمانی ایجاد می شود که هسته دیسک های بین مهره ای ستون فقرات از جای خود به سمت عقب استخوان سر می خورند و متمایل به عقب می شوند که این تمایل منجر به بیرون زدگی دیسک گردد.


این آسیب ممکن است بر اثر استفاده نادرست از عضلات صورت گیرد به طوری که فرد وزنه های سنگین را به جای استفاده از عضلات پا با ایجاد فشار بر روی عضلات پشت جا به جا میکند.به همین دلیل حرکت لیفت مرده شایع ترین حرکت وزنه برداری مرتبط با این آسیب است.


نکاتی در رابطه با آسیب های رشته وزنه برداری:


در ادامه چند نکته برای اینکه وزنه برداران بتوانند از وقوع آسیب های شایع پیشگیری کنند یا از بدتر شدن آسیب جلوگیری کنند بیان می شود.


همیشه عضلات درگیر در یک تمرین با وزنه را قبل از بلند کردن وزنه ها به طور صحیح و کافی کشش بدهید.


از گرم کردن قبل از انجام تمرینات غافل نشوید.مطمئن شوید که عضلات خود را قبل از شروع تمرین به خوبی گرم نموده اید.این یکی از اصلی ترین راه های پیشگیری از کشیدگی و پارگی عضله و وتر و دیگر آسیب های شایع این رشته می باشد.


 


اگر دچار تورم هستید  میتوانید با مصرف دارو های ضد تورم ،تورم خود را کاهش دهید.همچنین شما میتوانید مکمل هایی غنی از امگا3 و روغن ماهی  که برای کاهش تورم مفید هستند استفاده کنید.از استفاده کمپرس یخ در صورت تورم غافل نشوید.


 


در صورت بروز درد به آن توجه نشان دهید متاسفانه اغلب وزنه برداران با وجود درد و آسیب به تمرین  و جا به جایی وزنه ها ادامه میدهند.یکی از مهمترین مسائلی که ورزشکاران میتوانند در رابطه با پیشگیری از آسیب دیدگی انجام دهند این است که نسبت به بدن خود هوشیار و آگاه باشند.


اگر یک ورزشکار درد جدیدی را احساس کرد به خصوص در حین انجام یک حرکت یا تمرین خاص باید بلافاصله تمرین خود را قطع کرده به خصوص فعالیت هایی که درد ناک هستند، این قطع تمرین به بدن اجازه و فرصت را میدهد تا آسیب را بهبود ببخشد.


اگر با قطع تمرین و انجام موارد ذکر شده درد فروکش نکرد و یا اگر فرد دچار آسیب جدی تری همچون پارگی چرخاننده های شانه یا بیرون زدگی دیسک شده سریعا به پزشک متخصص مراجعه نموده چراکه احتمال دارد نیاز به جلسات فیزیو تراپی یا کاردرمانی و یا حتی جراحی برای درمان موفق پارگی وجود داشته باشد.


مترجم:فرزانه صادقیان


کارشناس آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع: http://www.symptomfind.com/healthy-living/common-weight-lifting-injuries/