سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸

تفاوت بین کمر درد حاد و مزمن در چیست؟

کمر درد حاد: دردی که به طور ناگهانی و بعد از افتادن از نردبان یا تکل خوردن در بازی فوتبال یا بلند کردن بار سنگین اتفاق می افتد.

این درد به سرعت شروع میشود و اغلب سریع هم بهبود میابد. درد حاد دردی در نظر گرفته میشود که که کمتر از 6 هفته ادامه یابد و رایج ترین نوع کمر درد است.


درد مزمن: درد مزمن از سوی دیگر ممکن است سریع یا آهسته شروع شود و برای مدت طولانی ادامه یابد. در کل دردی که بیشتر از 3 ماه طول بکشد درد مزمن لقب می گیرد و رواج کمتری نسبت به درد حاد دارد.


کمر درد چگونه درمان میشود؟


درمان کمر درد معمولا بستگی به نوع دردی دارد که شما تجربه می کنید، مزمن یا حاد.


کمر درد حاد معمولا خود به خود و بدون درمان خوب می شود ولی شما هم می توانید از استامینوفن،آسپیرین یا ایبوپروفن هم برای تسکین آن استفاده کنید.اما بهترین کار اینست که مشغول فعالیت های خود شوید و مطمئن باشید که مشکل برطرف خواهد شد. جنبش و تحرک به بدن شما کمک می کند تا گرفتگی عضلاتش برطرف شود و می تواند شما را زودتر آماده کند تا به فعالیت روزانه و عادی خود برگردید. ورزش و جراحی برای کمردرد حاد توصیه نمی شود.


کمر درد مزمن در دو دسته قرار می گیرد. یک نوع که نیازمند جراحی و عمل است و نوع دیگر آن که نیاز به عمل جراحی ندارد. در اکثریت گسترده ی موارد، کمر درد نیاز به جراحی ندارد. پزشکان اغلب در تلاش به درمان کمر درد با استفاده از درمان بدون جراحی میکنند. درصورتی که این درمانها بدون فایده بودجراحی را توصیه می کنند. در درصد ناچیزی از موارد  درمان در صورتی که کمر درد به خاطر تومور،عفونت یا مشکلات عصبی باشد جراحی سریع برای برای راحتی از درد و پیشگیری از مشکلات بیشتر ضروری است.


در زیر برخی از درمان هایی که معمولا برای کمر درد مزمن استفاده میشود آورده شده است.


درمان های بدون نیاز به جراحی


کیسه آب داغ یا آب سرد- یا گاهی ترکیبی از هر دو می تواند تسکین دهنده ی درد مزمن یا سفتی پشت باشد. حرارت رگ های خونی را شل می کند و باعث بهبود منبع اکسیژنی می شود که خون به کمر می رساند و همچنین باعث کاهش اسپاسم عضلانی میشود. حرارت هم میزان درد را کاهش می دهد. کیسه آب سرد می تواند با کاهش التهاب، اندازه ی رگ های خونی و جریان خون آن منطقه را کاهش دهد اگر چه آب سرد حس درد را به پوست منتقل می کند ولی درد عمقی بدن را کاهش می دهد. کیسه آب سرد یا گرم درد را تسکین می دهد اما آن را درمان نمی کند.


ورزش- بااینکه ورزش برای کمر درد حاد توصیه نمی شود اما تمرین های مناسب باعث کم شدن درد مزمن می شود و شاید خطر بازگشت آن را هم کاهش دهد. 4 نوع تمرین ورزشی وجود دارد که برای آمادگی کلی بدن مهم هستند که ما به برخی اشاره می کنیم


ورزش های خم شدن به سمت جلو: اهداف این ورزش که شامل تمریناتی است که شامل ورزشی است که در آن بدنتان به سمت جلو خم می شود و برای افزایش فاصله بین مهره ها و بنابراین کاهش فشار بر اعصاب، کشیدگی ماهیچه های پشت کمرو کفل و همچنین تقویت ماهیچه هاو اندام کفل. اکثر پزشکان فکر می کنند که تقویت ماهیچه های شکم باعث کاهش فشار بر ستون بدن می شود. نکته مهم این که اگر کمر درد شما ناشی از بیرون زدگی دیسک باشد در مورد انجام دادن ورزش های خمیدگی مشورت کنید زیرا این تمرینات باعث افزایش فشار بردیسک و بدتر شدن وضعیت می شود.


ورزش کششی: با این نوع تمرینات که از نامشان پیداست شما می توانید به بدن خود کمک کنید تا عضلات و بافت نرم خود را انعطاف پذیر کنیدو از سفتی آن جلوگیری کنید و دامنه ی حرکت آنها را افزایش دهید.


ایروبیک: نوعی ورزش هوازی است که باعث می شود پمپاژ خون قلب شما سریع تر شود و ضربان قلب افزایش بیابد. برای تناسب اندام حداقل 30 دقیقه ایروبیک برای سه بار در هفته لازم است همچنین برای قلب و عروق. ایروبیک برروی عضلات بزرگ بدن کار می کند و شامل پیاده روی سریع ، دو آهسته و شنا می باشد. برای مشکلات کمر باید از ورزش هایی که نیازمند چرخیدن کمر یا کشش به سمت جلو است خود داری کنیم( مانند رقص هوازی و پارو زنی) چنین فعالیت هایی باعث فشار بر دیسک ها می شود و بیشتر ضرر دارد تا منفعت.


به علاوه اگر دچار بیماری های دیسکی هستید نباید ورزشهای پرفشار را انجام دهید.اگر درد پشت دارید و یا سطح تناسب اندام شما ورزش 30 دقیقه ایی را غیر ممکن می کند برای شروع 3 زمان ده دقیقه ایی را برای شروع انتخاب کنید و به مرور به زمان مورد نظر خود نزدیک شوید. ولی قبل از همه با دکتر خود در مورد امن ترین ورزش هوازی صحبت کنید.


داروها: دامنه ی گسترده ایی از دارو ها برای درمان کمر مورد استفاده قرار می گیرد برخی بدون نسخه قابل خرید است و بعضی باید با تجویز پزشک باشد.


پایان بخش اول


مترجم: فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی


منبع: www.stopsportsinjuries.org