سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

زمان مناسب برای رانندگی ایمن بعد از یک آسیب دیدگی یا جراحی

بلافاصله بعد از یک عمل جراحی پشت ماشین ننشینید.

معمولا بیماران سوال میکنند که چه موقع بعد از یک آسیب دیدگی یا یک عمل جراحی میتوانند یک رانندگی ایمن و مطمئن داشته باشند. طبق قانون روزی که عمل جراحی سرپایی انجام میشود بیمار نباید رانندگی کند. بیشتر مراکزی که عمل جراحی انجام میدهند یک اسکورت برای رسانیدن بیمار به منزل و اطمینان از اینکه بیمار رانندگی نمیکند را اجباری کرده اند.


مطالعات نشان داده است که یک شخص معمولا در انجام بعضی از حرکات تا 24 ساعت پس از بیهوشی عمومی، مشکل داشته و نمیتواند خوب عمل کند. حداقل در طی این مدت زمان بیمار نباید رانندگی کند. اغلب مواد مخدر به عنوان  مسکن میتوانند برای مدت زمان طولانی تری اثرشان در بدن باقی بماند و بیشتر بیماران تا حداقل 24 ساعت پس از اتمام استفاده از این مواد نباید رانندگی کنند.


گچ گیری یا آتل بندی:


یک آسیب یا عمل جراحی که در پی ان نیاز باشد دست یا پای راست گچ گرفته شود یا آتل بندی شود به راحتی میتواند استفاده از این اعضاء را مختل نموده و همینطور توانایی شخص را برای انجام رانندگی ایمن ضعیف کند.


مرکز مدیریت بین المللی حمل و نقل ایمن جاده ایNHTSA  توصیه میکند که استفاده از پای چپ برای استفاده از پدالهای گاز و ترمز یک راه ایمن برای رانندگی کسانی که توانایی استفاده از پای راست را ندارند نیست. همچنین این مرکز متذکر میشود که رانندگانی که پای راستشان گچ گرفته شده یا آتل بندی شده است تا زمانیکه گچ را باز کرده و حرکت مفصل به اندازه کافی برای رانندگی ایمن مناسب شود از رانندگی اجتناب کنند.


عمل جراحی زانو:


پی جراحی زانوی چپ رانندگی با دنده اتوماتیک بعد از 24 ساعت اولیه بعد از جراحی مجاز است. برای آرتروسکوپی زانوی راست برگشتن به رانندگی ممکن است روزها و یا هفته ها طول بکشد تا زمانیکه بیمار دیگر تحت تاثیر داروهای مسکن نبوده و ورم و درد زانو کاهش یافته است.


ترمیم)لیگامنت صلیبی قدامی پا)AClنیاز به زمان ریکاوری بیشتری جهت کاهش درد و تورم دارد تا زمان عکس العمل در رانندگی ایمن دوباره بازگردد. دو مطالعه آزمایشی جهت بررسی زمان عکس العمل در ترمز گرفتن  نشان می دهد، زمان عکس العمل ایمن در پی جراحی ACLبین 4 تا 6 هفته زمان می برد. پیشنهاد می شود که در بازگشت به رانندگی جزئیات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


 


 


عمل جراحی شانه:


برای عمل جراحی شانه معمولا توصیه می شود که بیمار تا زمانیکه بتواند با هر دو دست فرمان را بگیرد رانندگی نکند.


در پی ترمیم عضله شانه گردن معمولا فیزیوتراپی بعد از جراحی تجویز می شودو دامنه حرکتی عضله فقط برای 4 تا 6 هفته غیر فعال می باشد. استفاده از بازو و شانه برای چرخاندن فرمان مخصوصا به دور یک میدان ممکن است عمل جراحی ترمیمی انجام شده را به خطر بیاندازد.به طور خلاصه برای حداقل 24 ساعت بعد از جراحی رانندگی نباید انجام شود. هرگونه گچ گیری یا آتل بندی که روی حرکت عضو تاثیر بگذارد می تواند رانندگی ایمن را تحت تاثیر قرار داده از اینرو به بیمار توصیه می که رانندگی نکند.


مترجم: فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع: http://www.stopsportsinjuries.org/LinkClick.aspx?fileticket=xNOy3FqmIVU%3D