یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

جلوگیری از جراحات ورزشهای زمستانی

ورزش در فضای باز می تواند روش مناسبی برای استفاده از هوای تازه و ورزش کردن در طول ماههای طولانی و سرد زمستانی باشند. اما هوای سرد و سطوح لیز باعث ایجاد جراحاتی می شوند.

در زیر لیستی از کارهایی است که به شما کمک می کند تا بتوانید حین کاهش خطر آسیب دیدن از ورزشهای زمستانی مثل اسکی، اسکیت، هاکی و سورتمه سواری نیز لذت ببرید.


 


-  ماهیچه های سرد بیشتر در معرض آسیب هستند. پس لازم است که قبل از هر ورزشی کمی خود را گرم کنید. با ورزشهای سبک شروع کنید و سپس به سمت ورزشهای کششی روید. مطمئن باشید که هر کشش را حداقل 30 ثانیه نگه می دارید. اگر اسکی می کنید، قبل از رفتن روی شیب های تند یک دور آزمایشی برای گرم کردن بروید.


- با محیط اطراف خود آشنا شوید. . در مورد حصارها، درختان، صخره ها، رودخانه ها و تکه های یخ آگاه باشید تا به آنها برخورد نکنید. در مسیرهای علامت گذاری شده حرکت کنید و به سمت مناطق خطرناک مثل تپه های تند نروید. سطوح لیز معمولا مشکل ساز هستند چون ممکن است منجر به حرکات نامطلوبی شوند.


- اگر درد دارید یا خیلی خسته اید در ورزشهای زمستانی شرکت نکنید.


برف روبی یکی از دلایل اصلی کمردرد در ماهای زمستان است. حرکات نامناسب بدن باعث در مفاصل و یا دردهای بدتر مثل دیسک کمر می شود. از روشهای زیر پیروی کنید تا حد الامکان درد را کاهش دهید:


-  از بیل ارگونومیک استفاده کنید. بیلی که دسته ان منحنی شکل است و طول دسته ان قابل تنظیم است تا فشار کمتریبه کمر بیاید. تیغه های پلاستیکی سبک نیز به کاهش میزان وزنی که باید بلند کنید کمک می کند.


- از روشهای بلند کردن ارگونومیک استفاده کنید. از مفصل ران خود خم شوید و با کمک ماهیچه های پای خود بلند کنید نه به کمک کمر. بارهای خیلی سنگین را بلند نکنید و سعی کنید به جای پرتاب کردن برف در مسیر دیگری راه بروید.


- سعی کنید در حد امکان بجای بیل از دمنده های برف استفاده کنید. هنگام استفاده درست از آنها، دمدنه برف می تواند تا حد زیادی فشار را از روی کمر شما بردارد. از نیروی پا برای هل دادن دستگاه به جلو استفاده کنید، کمر خود را صاف نگه دارید و پاهایتان تا حدی خم باشد.


 


هروقت خواستید تا هاکی بازی کنید یا مسیر رفت و آمد خود را پارو کنید، از این راه حلها می توانید استفاده کنید:



  • آهسته بروید. آب زیاد بخورید تا بدنتان زیاد گرم نشود یا عرق نکند. از این حالت برای کشش ماهیچه های اصلی خود استفاده کنید تا آنها گرم و انعطاف پذیر شوند.

  • چندین لباس گرم سبک و گشاد بپوشید. لباسها را می توانید کم کم بر اساس دمای هوا کم و زیاد کنید.

  • برای جلوگیری از لیز خوردن از کفشها و چکمه های مناسب استفاده کنید. اگر امکانش هست روی سطوح یخ شن و یا نمک بپاشید تا مانع شکستن آنها شوید.


از همه مهمتر اگر احساس لیز خوردن کردید سعی کنید تا از سمت پهلو و باسن بیافتید.سعی نکنید تا جلوی افتادن خود را بگیرید، تا حد ممکن غلت بخورید و سر خود را در مسیر غلتیدن قرار دهی


 


فرزانه صادقیان
کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی
منبع:stopsportsinjuries.org