یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

ورزش و روزه داری

ورزش
ماه رمضان ماه پرفیض و برکتی است که تمام انسان ها به گرفتن روزه و تزکیه نفس خود می پردازند. از طرفی همه ما میدانیم که ورزش برای سلامتی جسم و روح  لازم است اما سوالی که پیش می آید این است که آیا روزه بر فعالیت های ورزشی تاثیر منفی دارد یا نه؟ باید گفت اگر ورزشکاران در ماه رمضان اصول تغذیه ای را که در زیر به آن اشاره میکنیم، رعایت کنند می توانند در عین انجام فرایض دینی به فعالیت های ورزشی نیز بپردازند. 
۱. ورزشکاران باید زمان انجام ورزش را به بعد از افطار موکول کنند. بهترین زمان برای شروع ورزش ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار می باشد. اگر در طول روز و در زمان روزه داری مجبور به انجام ورزش هستند، سعی کنند زمان ورزش را کاهش دهند. میتوانند یک روز در میان به ورزش بپردازند تا بتوانند به بازسازی  ذخایر از دست رفته کمک کنند.
۲. آب و مایعات در ماه رمضان خصوصا برای ورزشکارانی که روزه میگیرند بسیار مهم است. در صورت عدم‌مصرف آب به میزان کافی مشکلات دهیدراسیون مشاهده می شود از جمله سرگیجه و سردرد و تهوع و استفراغ و..... بنابراین ورزشکاران باید به جبران آب از دست رفته اقدام نمایند. باید بین افطار تا سحر ب حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب و مایعات را مصرف کنند. از میوه ها و سبزیجاتی که حاوی آب فراوان هستند،نظیر هندوانه طالبی  کاهو و..... بسیار استفاده کنند. از چایی کم رنگ و لبنیات هم غافل نشوند.از آبمیوه های طبیعی نظیر پرتقال و هویج و.... حتما استفاده کنند که هم از لحاظ دریافت آب و هم چنین ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند شوند. حتی از غذاهای آبکی نظیر سوپ و آش ها نیز میتوانند استفاده کنند.
۳. وعده سحر را فراموش نکنند. وعده سحر بسیار حائز اهمیت است. در وعده سحر از غلات و کربوهیدرات های پیچیده نظیر نان های سبوس دار، حبوبات حتما استفاده کنند. سعی کنند از مصرف غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند زیرا باعث احساس تشنگی در فرد می شود. هم چنین از مصرف نمک هم پرهیز کنند زیرا آن هم باعث احساس تشنگی می شود. از مصرف قهوه و جایی پررنگ خودداری کنید زیرا مدر هستند و باعث از دست رفتن آب بیشتری از بدن می شوند.
۴. وعده افطار باید زود هضم و ساده باشد. از شیر،خرما، عسل، یک کاسه سوپ و آش، خشکبار می توانید استفاده کنید. 
۵.از مغزها می توانید برای جبران ذخایر از دست رفته در فواصل بین افطار تا خواب استفاده کنید.
۶. یبوست یکی از مشکلاتی است که روزه داران در ماه مبارک با آن مواجه هستند، فراموش نکنید که حتما سبزیجات را در وعده سحر و شام خود قرار دهید. از زیتون و روغن زیتون می توانید استفاده کنید. مایعات فراوان مصرف کنید. حبوبات را در برنامه  خود حتما قرار دهید تا دچار یبوست نشوید.
نوری زاده - مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.