سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

اهمیت چربی ها در تغذیه ورزشکاران

تغذیه

چربی ها به عنوان منبع انرژی نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می کنند. در صورت عدم وجود چربی ها در رژیم ، دچار کمبود ویتامین های محلول در چربی می شویم. در واقع 25 تا 30 درصد انرژی روزانه از چربی ها تامین می شود. از دیگر نقش های چربی ها می توان به انتقال مواد در سلول، نقش در سیستم ایمنی، حفظ و سلامت پوست و مو و استخوان اشاره کنیم. چربی ها برای ورزشکاران رشته های رزمی به عنوان عایق و ضربه گیر نیز عمل می کنند.

ولی جالب است که بدانیم که ما انواع چربی را داریم که می توانیم به زبان عامیانه به چربی های خوب و بد تقسیم کنیم.

چربی های غیراشباع، امگا 3 را می توانیم جزء چربی های خوب و چربی های اشباع و ترانس و کلسترول را جز چربی های بد به شمار آوریم.

چربی های غیراشباع را به دو دسته چربی های غیر اشباع تک زنجیره ای و چند زنجیره ای تقسیم کنیم.

از منابع مهم چربی های غیر اشباع: روغن زیتون، آفتابگردان، ذرت، گردو، بادام و بادام زمینی و بادام هندی، کنجد و روغن آن، کره بادام زمینی، روغن سویا،روغن بذر کتان

امگا 3 را هم در ماهی و روغن ماهی می توانیم یافت کنیم. البته روغن های اشاره شده در بالا هم حاوی امگا 3 هستند اما ماهی منبغ غنی از آن است.

ماهی هایی که سرشار از امگا 3 هستند عبارتند از: شاه ماهی، سالمون و ساردین

چربی های مضرر که دشمن اصلی تقریباً تمام بیماری ها به شمار می روند. این چربی ها سلامت بدن را به خطر می اندازند. بهتر است با منابع این چربی ها آشنا شویم.

منابع چربی های مضرر: روغن نباتی و جامد و روغن های محلی، کره و خامه و لبنیات پرچرب، گوشت های پرچرب و پوست مرغ و ماکیان و بوقلمون، دل و جگر و قلوه، زرده تخم مرغ،روغن هسته ی خرما و روغن نارگیل،  سس ها و مواد غذایی فرآوری شده( سوسیس و کالباس.....)

ورزشکار عزیز با شناخت چربی ها یاد بگیریم کدام یک از انواع چربی را در برنامه روزانه خود قرار دهیم تا علاوه بر کمک به سلامت بدن خود از  تمامی ویژگی های تغذیه ای آنها بهره مند شده و نیاز های بدن مان را تامین کنیم.

                                                        فرناز نوری زاده

                                                        کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.