دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

مهارتهای کاربردی در مدیریت بحران ویژه ورزشکاران ( مهارت سوم و چهارم )

مهارتهای کاربردی در مدیریت بحران ویژه ورزشکاران - چهار محال وبختیاری

تا الان کلمه درد و رنج را شنیده اید؟ به معنای آنها توجه کردید؟ آیا معانی آنها یکی است ؟ طبیعتا درد و رنج با هم فرق میکنند درد جنبه جسمی و روانی دارد مثل درد پا دست و یا حالت روانی مثل اعتیاد عضو خانواده، شکست مسابقه و

مهارت سوم

تا الان کلمه درد و رنج را شنیده اید؟ به معنای آنها توجه کردید؟ آیا  معانی  آنها یکی است ؟ طبیعتا درد و رنج با هم فرق میکنند درد  جنبه جسمی و روانی دارد مثل درد پا دست و یا حالت روانی مثل اعتیاد عضو خانواده، شکست مسابقه و ... وقتی درد به هر دلیلی ایجاد شود ممکن است ما را به هم ریخته کند اما شرایط زمانی بدتر میشود که درد را ما نمیتوانیم بپذیریم و این موضوع کم کم تبدیل به یک رنج میشود.

رنج پایدارتر از درد است و همیشه با ما همراه است نگاهمان به سمت تلویزیون است اما ذهنمان درگیر رنج پیش امده است.

کرونا هم  یکی از آن درد هاست که اگر به درستی مدیریت نشود تبدیل به رنج میشود و این موضوع باعث اضطراب و ضعف سیستم ایمنی ما میشود شاید ما در به وجود آمدن  درد نقشی نداشته باشیم اما بیایید حداقل درد را درد نگه داریم و آن را تبدیل به یک رنج نکنیم.

مهارت چهارم

یکی از نیاز های هر انسانی توجه به احساسات و بیان احساس است اگر ما احساساتمان   را به درستی نشناسیم و در مورد انها  صحبت نکنیم تبدیل به یک تنش خواهند شد.

والدین و فرزندان  در این ایام کرونا ممکن است از بعد احساسی  رفتار متفاوتی از خود نشان دهند برخی  والدین ظاهر خود را خوب نگه میدارند اما در خلوت به هم ریخته و ناراحت هستند.

والدین دیگر مکرر نگرانی خود را بیان میکنند مثلا اگر من کرونا گرفتم اگر فوت شدم چه اتفاقی برای بچه های من میافتد؟

این نگرانی ها گاه باعث ایجاد  نگرانی در فرزندان  هم میشود و  فرزندان هم  نگران این هستند که  نکند واقعا والدین خود را از دست بدهم؟!  

پیشنهاد من این است در  هر دو حالت رفتاری  والدین بیاییم به این موضوع  فکر کنیم که همه ی احساسا ت ما  طبیعی هستند و صحبت نکردن در مورد آنهابه معنای نبودن آنها نیست. بیایید قرار بگذاریم احساسات خود را بیان کنیم  مثلا من به عنوان مادر  امروز از  چی ناراحت شدم؟  چه موضوعی من را خوشحال کرده است؟ و همین سوال را از همسر و فرزندان خود نیز بپرسیم.

نکته بعدی این است که یاد بگیریم  احساسات هم را قضاوت نکنیم چرا عصبانی هستی؟ وقتی قضاوت میکنیم فرد ممکن از بیان احساس امتناع کند به جای چرا  از او بخواهیم  بیشتر برای من توضیح دهد. چه چیزی باعث شده است شما امروز عصبانی شوید ؟میتوانید بیشتر توضیح دهید ؟

پذیرش احساس باعث ایجاد ارامش بیشتر، صمیممیت و درک بهتر در درون افراد خانواده میشود.

پریسا آسمند مسئول کمیته روان شناسی – هیات پزشکی ورزشی چهار محال وبختیاری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.