سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

مسئول کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی استان البرز گفت؛

در ۶ ماهه اول سال ۳۶۰ پلمپ در استان البرز انجام شده است

حمیده ولی نیا

حمیده ولی نیا،  مسئول کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان البرز وضعیت پلمپ باشگاه ها، بازرسی باشگاه ها در دوران کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی در باشگاهها و به طورکلی عملکرد این کمیته طی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹  را تشریح کرد.

به گزارش دفتر البرز پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران؛ طی مصاحبه ای که که روابط عمومی هیأت پزشکی ورزشی استان البرز با حمیده ولی نیا،  مسئول کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی این هیأت داشت به مواردی از جمله وضعیت پلمپ باشگاه ها، بازرسی باشگاه ها در دوران کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی در باشگاهها و عملکرد این کمیته طی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ اشاره شد:

۱.وضعیت بهداشت و رعایت پروتکل های بهداشتی در باشگاه ها چگونه است؟

در خصوص وضعیت بهداشت و رعایت پروتکل های بهداشتی در باشگاهها می توانیم بگوییم که اگر بحث غربالگری را فاکتور بگیریم تقریبا ۹۰% اماکن ورزشی استان همه موارد پروتکل بهداشتی را رعایت می کنند ولی در اکثر باشگاه های استان بحث غربالگری صورت نمیگیرد که دلیل آن مقرون به صرفه نبودن تهیه تب سنج است و متاسفانه وقتی تب سنج وجود نداشته باشه عملا غربالگری صورت نمیگیرد.

۲.وضعیت اخطار و در صورت نیاز پلمپ باشگاههای استان به چه صورت است؟

در بحث برخورد با اماکن متخلف در پروسه زمانی مقابله با کرونا می شود به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اینکه از سوم اسفند ماه کرونا رسما اعلام شد و از پنجم اسفند ماه عدم فعالیت باشگاه ها اعلام شد تا اواخر اسفند تقریبا می توان گفت تمام باشگاه هایی که فعال بودند (که چیزی در حدود ۵۰% تا ۶۰% باشگاه ها بودند) چه شفاهی چه کتبی از طرف بازرسین اداره کل و هیات پزشکی ورزشی اخطار دریافت کردند و از اواخر اسفند که پلمپ ها شروع شد تا پایان فروردین نزدیک به ۲۲۰ پلمپ انجام شد و در این پروسه یک ماهه می توان گفت ۸۰% اماکن ما غیرفعال شدند و ۲۰% هم اماکنی بودند که فعالیت شبانه داشتند. در خردادماه هم که عملا بازگشایی اعلام شد باز هم همه ی اماکن فعال نبودند و متاسفانه از استقبال مردمی هم برخوردار نشدند، و از اول تیر ماه هم که باشگاه ها همچنان باید تعطیل باشند و در حال حاضر هم که باید عدم فعالیت رشته های ورزشی بر اساس وضعیت قرمز و زرد و سفید باشگاه ها باشد، نزدیک به ۳۶۰ پلمپ انجام شده است.

۳.در چه صورت باشگاه ها می توانند بازگشایی انجام دهند؟

بحث بازگشایی اماکن ورزشی منوط و مشروط به وضعیت شهر و استان از نظر وضعیت قرمز و زرد و یا سفید بودن است که طبق دستورالعمل و پروتکل بازگشایی اماکن ورزشی دقیقا مشخص شده که در وضعیت قرمز چه اماکنی چه رشته هایی قابلیت اجرا دارند در وضعیت سفید و زرد هم همینطور، باشگاهها می توانند فعالیت و بازگشایی داشته باشند.

۴.در حال حاضر چه رشته هایی امکان فعالیت دارند؟

در شهرهای سفید، در صورت رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی صادره، محدودیتی در ارتباط با فعالیت باشگاه های ورزشی و استخرها وجود ندارد. در شهر های زرد، فعالیت رشته های ورزشی انفرادی و فعالیت های ورزشی در محیط های رو باز، رشته های سالنی غیربرخوردی (بدنسازی، رشته های توپی و ... ) و استخر های روباز بلامانع است و فعالیت استخرهای سرپوشیده پس از صدور تاییدیه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت اماکن، مجاز خواهد بود. در شهرهای قرمز، فعالیت رشته های ورزشی در فضای باز، استخرهای روباز و رشته های انفرادی غیربرخوردی بلامانع است و سایر فعالیت های ورزشی ممنوع می باشد.

۵.در ۶ ماهه اول سال چه تعداد باشگاه بازرسی شدند؟

در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۴۰۱ بازدید از موارد خاص و تعداد ۹۱۰ بازدید زمان بازگشایی انجام شده که جمعا تعداد ۲۳۱۱ بازدید انجام شده است.

۶.در این دوران چه ملاحظاتی برای ورزش در باشگاه ها باید باشد؟

در این دوران باید پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت شود و در رشته های مانند بدنسازی دستگاه ها یکی در میان چیده شوند که رعایت فاصله مناسب انجام شود و ضدعفونی دستگاه ها قبل و بعد از هر ورزشکار انجام شود.

۷.چه توصیه هایی برای مدیران باشگاه ها دارید؟

قبل از شروع به کار باشگاه ها همه کارکنان در اماکن ورزشی تست PCR انجام دهند و از پذیرفتن ورزشکاران بیمار و مشکوک خودداری کنند و اماکن ورزشی خود را در سامانهsalamat.gov.ir ثبت نام کنند. آزمون کرونا در سایت فدراسیون پزشکی ورزشی داده شود و گواهی اخذ کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.