یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی قزوین:

مهارت های ذهنی ورزشکاران نیاز به بهبود و توسعه بیشتر دارد

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان قزوین ضمن تشریح دلایل ضرورت توسعه مقوله رواننشاسی ورزشی بخشی از برنامه های این کمیته را برای ورزشکاران استان برشمرد

میر احسان میرزاده ، با سایت خبری هیات گفت و گویی انجام داده است که به این شرح است:


ورزشکاران حرفه ای چه نیازی به روانشناس و مشاوره های روانی دارند؟


مهمترین دلیل نیاز ورزشکاران به روانشناس بهبود و ارتقای عملکرد ورزشی است. به طور کلی از گذشته تا به امروز تمامی ورزشکاران به دنبال کسب نتایج بهتر و موفقیت های بیشتر بوده اند.امروزه تأثیر حضور روانشناس ورزشی می تواند برای پایبندی بیشتر ورزشکاران به تمرینات و لذت بردن از آنها راهبردهای مناسبی داشته باشد و روانشناسان حتی در زمان آسیب دیدگی ورزشکاران نقش پراهمیتی دارند به طوری که موارد بسیاری وجود دارد که ورزشکاران به دلیل آسیب های مکرر دچار افسردگی و مشکلات روانی دیگر شده اند و ورزش را کنار گذاشته اند.


آیا این نیاز در بین ورزشکاران آماتور نیز احساس می شود؟


باید توجه داشته باشیم، ضرورت روانشناسی ورزشی در ورزش آماتور نیز به همان اندازه ورزش حرفه ای است. در این خصوص می توان به ورزش جوانان و کمک به آنها در ایجاد شور و شعف بیشتر و ایجاد لذت برای آنها توسط روانشناس اشاره کرد و همچنین در تشویق برای پایبندی به ورزش در تمامی اقشار جامعه به ویژه سالمندان این مسأله قابل بررسی است.


چه برنامه هایی امسال در نظر دارید؟


در گام اول به دنبال این هستیم که با یک نگاه بومی به ترویج بیشتر این رشته بپردازیم که برگزاری کارگاه ها و دروه های آموزشی برای ورزشکاران و مربیان را در برنامه خود گنجانده ایم و همچنین چاپ پوستر و بروشورهای آموزشی نیز از برنامه های پیش رو است.


چگونگی ارتباط شما با هیأت ها و باشگاههای استان؟


کمیته روانشناسی به عنوان زیرمجموعه هیأت پزشکی ورزشی استان با ارسال نامه به هیأت های مختلف ورزشی استان و همچنین ارسال پیامک به باشگاهها اقدام به معرفی خدمات خود نموده است و در آینده نیز با رایزنی های بیشتر و ارایه بروشور و پوسترهای آموزشی و برگزاری کارگاه برای هیأت ها و باشگاهها و تیم های ورزشی درصدد ایجاد ارتباط گسترده با آنها هستیم.


میزان ارائه مشاوره به ورزشکاران (چند جلسه- عمدتاً ورزشکاران چه رشته ای)؟


ما با توجه به نیاز ورزشکاران، برنامه مشاوره خود را آغاز می کنیم و  این امکان وجود دارد که برای تمامی رشته ها (انفرادی و تیمی) با توجه به نیاز ورزشکاران و مربیان جلسات مشاوره به صورت انفرادی و گروهی هم در محل هیأت پزشکی ورزشی استان و هم در محل های تعیین شده توسط هیأت های مختلف ورزشی و باشگاه این جلسات مشاوره برگزار شود.


 فکر می کنید عمده ترین مسأله روانی ورزشکاران استان چیست و چه راه حلی برای برطرف کردن این مشکل یا مسأله پیشنهاد می کنید؟


به طور کلی مسائل موجود در ورزش استان جدا از ورزش کشور نیست و اینکه بخواهیم در مورد مسائل ذهنی و روانی ورزشکاران کشور و استان نظر بدهیم، نیاز به پژوهش و بررسی های گسترده است ولی می توان به این نکته اشاره کرد که در کشور ما مهارت های ذهنی ورزشکاران نیاز به بهبود و توسعه بیشتر دارد که این امر تنها با استفاده از روانشناسان ورزشی و برگزاری جلسات مشاوره مداوم و همچنین حضور روانشناسان در کنار تیم ها و باشگاههای ورزشی امکان پذیر است.از همه اهالی ورزش درخواست دارم که روانشناسی و مسائل ذهنی را در ورزش جدی بگیرند و این نکته را هم متذکر می شوم که هر روانشناسی، روانشناس ورزشی نیست و این رشته هم مانند رشته های دیگر نیاز به آموزش و گذراندن دروه های تخصصی دارد و شاید یکی از دلایلی که این رشته در ورزش ما به جایگاه واقعی خود دست نیافته است حضور افراد غیرمتخصص در این حوزه بوده است.