دکترفرهاد مرادی شهپر در گفت وگو با پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ، باتاکید بر اینکه فدراسیون پزشکی ورزشی در چهار سال اخیر در حوزه های مختلفاز جمله آموزش و پژوهش فعالیت بی نظیری داشته است، گفت: در این مدت توسعهکمی و کیفی و فعالیت های خود را به صورت توام در دستور کار داشتیم . علاوهبر موفقیت در عملیاتی کردن برنامه های مد نظر ، خوشحالم که اعلام کنم برخیفعالیت های آموزشی ما برای نخستین بار در تاریخ فدراسیون پزشکی ورزشی انجامشد.
وی انتخاب فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان یکی از مراکز علمی –تحقیقاتی و درمانی مورد تایید فدراسیون جهانی پزشکی ورزشی، پیگیری تاسیسدانشگاه علمی- کاربردی و تعریف رشته های تحصیلی تغذیه ورزشی،ماساژ ورزشی وامداد و نجات ، اخذ دستورالعمل از وزارت ورزش و جوانان برای صدور مجوزتاسیس مراکز ماساژ ورزشی،اخذ دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان برای صدورمجوز فنی مراکز حرکات اصلاحی و ماساژ از سوی فدراسیون ، تاسیس کتابخانهدیجیتال و بارگذاری بالغ بر 7 هزار جلد کتاب در این فضای مجازی ،ارتباطگسترده با دانشگاه ها و جذب دانشجو برای دوره های کار آموزشی وکارورزی،انتشار مستمر 12 شماره نشریه طب در ورزش و توزیع سراسری آن ، عقدتفاهم نامه با دانشگاه ها و مراکز علمی- فرهنگی، برگزاری سه دوره همایشپزشکی ورزشی در تهران و اصفهان(بین المللی)،برگزاری دوره های آموزشی ضمنخدمت و تصویب و اجراء درجه بندی پزشکان و پیراپزشکان را از جمله اقدامات بینظیر فدراسیون پزشکی ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش برشمرد.
رئیسکمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه در سه ماهه نخستسال جاری برنامه و دوره های آموزشی مد نظر این کمیته چه در تهران و چه درشهرستان ها عملیاتی شد، افزود: از جمله اقداماتی که اخیرا صورت گرفتساماندهی دوره های پیراپزشکان و امدادگران ورزشی، تصویب آیین نامه مراکزحرکات اصلاحی ، پیگیری تاسیس مرکز علمی-کاربردی فدراسیون، پیگیری و بهسامان رساندن طرح درجه بندی پزشکان و پیراپزشکان، صدور مجوزهای مراکز ماساژورزشی،انعقاد تفاهم نامه آموزشی با دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی درکشور، پذیرش دانشجو و حمایت از پایان نامه های دانشجویی در مقاطع تحصیلاتتکمیلی و انجام مقدمات دهمین همایش سراسری پزشکی ورزشی در شیراز با همکاریدانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
ساماندهی برای ارتقاء خدمات پوشش پزشکی
ویدر تشریح دلیل ساماندهی دوره های پیراپزشکان و امدادگران ورزشی ، تصریحکرد:با توجه به اینکه سطح آموزش در بخش پیراپزشکان متفاوت بود و در این بخشهم افرادی را با دارای مدارک مرتبط پرستاری ، تکنسین اتاق عمل و فوریت هاداریم و هم افرادی را با مدارک غیر مرتبط که صرف در دوره های آموزشی کوتاهمدت این حوزه شرکت کرده اند، در نتیجه تصمیم گرفتیم در جهت ساماندهی وارتقاء علمی این بخش اقدام کنیم.
دکترمرادی در این باره افزود: با توجه به اینکه در زمینه های آموزشی مختلفامکان بازآموزی و به روز رسانی علمی همه در یک سطح وجود نداشت و از طرفدیگر با توجه به شرح وظایف توانایی ها و قابلیت های متفاوت امدادگران وپیرا پزشکان تقسیم بندی در حوزه ورزش صورت نگرفته بود و صرفا از کلمهپیراپزشک که مربوط به سال های دور بود برای همه استفاده می شد ، لذا باهمکاری کمیته پوشش مسابقات نسبت به بازنگری طرح درس گروه های مختلفپیراپزشکان و امدادگران اقدام شد.
ویبا بیان اینکه تمامی این فعالیت ها در جهت ارتقاء سطح خدمات ارائه شده بهجامعه ورزش کشور انجام شده است، افزود: به هر ترتیب در بخش ساماندهی فعالیتهای میزان ساعات دوره آموزشی مورد نیاز جهت دارابودن مجوز فعالیت در کمیتهپوشش مسابقات را از 20 ساعت به 100 ساعت افزایش دادیم و طی نامه ای ازتمامی هیات های استانی خواسته شد همکارانی را که به اندازه کافی آموزشندیده اند در این دوره ها شرکت داده و نسبت به تکمیل آموزش آنها اقدامکنند.
دکترمرادی در پاسخ به این پرسش آیا دوره های آموزشی مورد نظر به طور متمرکز درتهران برگزار خواهد شد، گفت: تمامی هیات های استانی با توجه به پتانسیلهای استانی می توانند نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام کنند و صرفا ازطرف فدراسیون یک نفر به عنوان ناظر دوره یا ممتحن در این دوره ها حضورخواهد یافت.
فراهم شدن زمینه استفاده از متخصصان حرکات اصلاحی
رئیسکمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی در تشریح مبحث صدور مجوز مراکزحرکات اصلاحی ، با بیان اینکه این مهم با هدف به کارگیری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا طراحی شده است، اظهار کرد: متاسفانه بهخاطر عدم امکان اشتغال این افراد که ناشی از مشکلات قانونی و مسایل حقوقیبوده است در سال های گذشته تمام فعالیت صورت گرفته در مبحث حرکات اصلاحیآموزش برای آموزش بوده است یعنی فارغ التحصیلان چون نمی توانستند جاییمشغول به کار شوند دوباره خود نیز به عنوان مدرس کار می کردند یا حداکثرفعالیت آنها در بخش پیشگیری از آسیب ها متمرکز بود ، اما با تصویب آییننامه مراکز حرکات اصلاحی شرایطی به وجود آمده است که این فارغ التحصیلانبتوانند از دانش خود برای بهبود وضعیت قامتی و پیگیری درمانی آسیب هایورزشی یا ناهنجاری های اسکلتی و عضلانی استفاده کنند.
دکترمرادی در این باره توضحیات خود را این گونه تکمیل کرد: به طور خلاصه فردیمتخصص در زمینه حرکات اصلاحی می توانند از دانش خود به طور علمی بهره مندشده و مشغول به کار شود البته در کنار پزشک یا فیزیوتراپیست که به لحاظقانونی این دو می توانند مسئولیت فنی بخش سلامت را بر عهده بگیرند تا هماباب رجوع و هم متخصص حرکات اصلاحی از یک فرایند حقوقی جهت امنیت خاطر خودبهره مند شوند.
دکترمرادی شهپر درباره درجه بندی پزشکان و پیراپزشکان این گونه توضیح داد: باتوجه به اینکه در گذشته بین کسانی که دوره های آموزشی مختلف و سوابق طولانیمدت با نیروهای تازه کار در حوزه سطح بندی ارائه خدمات تفاوتی وجود نداشتاین مهم عملیاتی شد همچنین از نقطه نظر دستمزدی نیز سطح بندی و درجه بندیباعث ایجاد عدالت خواهد شد به هر ترتیب با اجرای این طرح پزشکان،پیراپزشکان، فیزیوتراپیست ها ، روانشناسان ورزشی، کارشناسان تغذیه ،ماساژورها، امدادگران و کلیه دست اندرکاران پوشش ورزشی بر اساس مدرک تحصیلیو سوابق کاری به درجات1 ، 2 و 3 گروه بندی شده و مدرک آنها به امضاءمعاون وزارت ورزش و جوانان و همچنین رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی می رسد ایننکته را هم یادآور شوم امکان ترفیع برای کسانی که در رده های 2 و 3 قرار میگیرند ، وجود دارد.
نگاهکمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی صرفا یک نگاه کمی است یا به صورت هدفمندفعالیت های خود را پیگیری می کند؟ این آخرین پرسش ما از دکتر مرادی شهپربود که در پاسخ به آن گفت:اساسا ما برنامه های آموزشی را بر اساس نیازانجام می دهیم و به واقع دوره های آموزشی مد نظر بر اساس نیازهای مراکزمختلف کشور برگزار می شود به عنوان مثال در بحث دوره های ماساژ ورزشی مراکزاستان ها درخواست های زیادی برای برگزاری دوره ها ارائه می کنند که بعضاغیر واقعی است به عنوان مثال در گذشته یک استان 15 دوره 50 ساعته ماساژورزشی برگزار کرد که به نظر نمی رسد این تعداد ماساژور مورد نیاز هیات ها وباشگاه های ورزشی استان باشد. در نتیجه نگاه ما این است که این خلاء ها راشناسایی کرده و همان طور که در بحث پیراپزشکان و امدادگران اقدام شد خلاءهای موجود را با تعریف برنامه های درسی از بین ببریم یعنی در کنار افزاششکمی افزایش کیفی را نیز مد نظر داریم.