پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

اولین های آموزشی پزشکی ورزشی در 4 سال اخیر

دکتر مرادی:توسعه کمی و کیفی را همزمان پیش بردیم

رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی ضمن برشمردن شماری از فعالیت های بی نظیر آموزشی فدراسیون پزشکی ورزشی در چهار سال گذشته و تاکید بر این نکته که محور فعالیت های آموزشی فدراسیون توسعه کمی و کیفی آنهاست برنامه های جاری حوزه آموزش را تشریح کرد.


دکتر
فرهاد مرادی شهپر در گفت وگو با پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ، با
تاکید بر اینکه فدراسیون پزشکی ورزشی در چهار سال اخیر در حوزه های مختلف
از جمله آموزش و پژوهش فعالیت بی نظیری داشته است، گفت: در این مدت توسعه
کمی و کیفی و فعالیت های خود را به صورت توام در دستور کار داشتیم . علاوه
بر موفقیت در عملیاتی کردن برنامه های مد نظر ، خوشحالم که اعلام کنم برخی
فعالیت های آموزشی ما برای نخستین بار در تاریخ فدراسیون پزشکی ورزشی انجام
شد.


 وی انتخاب فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان یکی از مراکز علمی
تحقیقاتی و درمانی مورد تایید فدراسیون جهانی پزشکی ورزشی، پیگیری تاسیس
دانشگاه علمی- کاربردی و تعریف رشته های  تحصیلی تغذیه ورزشی،ماساژ ورزشی و
امداد و نجات ، اخذ دستورالعمل از وزارت ورزش و جوانان برای صدور مجوز
تاسیس مراکز ماساژ ورزشی،اخذ دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان برای صدور
مجوز فنی مراکز حرکات اصلاحی و ماساژ از سوی فدراسیون ، تاسیس کتابخانه
دیجیتال و بارگذاری بالغ بر 7 هزار جلد کتاب در این فضای مجازی ،ارتباط
گسترده با دانشگاه ها و جذب دانشجو برای دوره های کار آموزشی و
کارورزی،انتشار مستمر 12 شماره نشریه طب در ورزش و توزیع سراسری آن ، عقد
تفاهم نامه با دانشگاه ها و مراکز علمی- فرهنگی، برگزاری سه دوره همایش
پزشکی ورزشی در تهران و اصفهان(بین المللی)،برگزاری دوره های آموزشی ضمن
خدمت و تصویب و اجراء درجه بندی پزشکان و پیراپزشکان را از جمله اقدامات بی
نظیر فدراسیون پزشکی ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش برشمرد.


رئیس
کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه در سه ماهه نخست
سال جاری برنامه و دوره های آموزشی مد نظر این کمیته چه در تهران و چه در
شهرستان ها عملیاتی شد، افزود: از جمله اقداماتی که اخیرا صورت گرفت
ساماندهی دوره های پیراپزشکان و امدادگران ورزشی، تصویب آیین نامه مراکز
حرکات اصلاحی ، پیگیری تاسیس مرکز علمی-کاربردی فدراسیون، پیگیری و به
سامان رساندن طرح درجه بندی پزشکان و پیراپزشکان، صدور مجوزهای مراکز ماساژ
ورزشی،انعقاد تفاهم نامه آموزشی با دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی در
کشور، پذیرش دانشجو و حمایت از پایان نامه های دانشجویی در مقاطع تحصیلات
تکمیلی و انجام مقدمات دهمین همایش سراسری پزشکی ورزشی در شیراز با همکاری
دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.


ساماندهی برای ارتقاء خدمات پوشش پزشکی


وی
در تشریح دلیل ساماندهی دوره های پیراپزشکان و امدادگران ورزشی ، تصریح
کرد:با توجه به اینکه سطح آموزش در بخش پیراپزشکان متفاوت بود و در این بخش
هم افرادی را با دارای مدارک مرتبط پرستاری ، تکنسین اتاق عمل و فوریت ها
داریم و هم افرادی را با مدارک غیر مرتبط که صرف در دوره های آموزشی کوتاه
مدت این حوزه شرکت کرده اند، در نتیجه تصمیم گرفتیم در جهت ساماندهی و
ارتقاء علمی این بخش اقدام کنیم.


دکتر
مرادی در این باره افزود: با توجه به اینکه در زمینه های آموزشی مختلف
امکان بازآموزی و به روز رسانی علمی همه در یک سطح وجود نداشت و از طرف
دیگر با توجه به شرح وظایف توانایی ها و قابلیت های متفاوت امدادگران و
پیرا پزشکان  تقسیم بندی در حوزه ورزش صورت نگرفته بود و صرفا از کلمه
پیراپزشک که مربوط به سال های دور بود برای همه استفاده می شد ، لذا با
همکاری کمیته پوشش مسابقات نسبت به بازنگری طرح درس گروه های مختلف
پیراپزشکان و امدادگران اقدام شد.


وی
با بیان اینکه تمامی این فعالیت ها در جهت ارتقاء سطح خدمات ارائه شده به
جامعه ورزش کشور انجام شده است، افزود: به هر ترتیب در بخش ساماندهی فعالیت
های میزان ساعات دوره آموزشی مورد نیاز جهت دارابودن مجوز فعالیت در کمیته
پوشش مسابقات را از 20 ساعت به 100 ساعت افزایش دادیم و طی نامه ای از
تمامی هیات های استانی خواسته شد همکارانی را که به اندازه کافی آموزش
ندیده اند در این دوره ها شرکت داده و نسبت به تکمیل آموزش آنها اقدام
کنند.


دکتر
مرادی در پاسخ به این پرسش آیا دوره های آموزشی مورد نظر به طور متمرکز در
تهران برگزار خواهد شد، گفت: تمامی هیات های استانی با توجه به پتانسیل
های استانی می توانند نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام کنند و صرفا از
طرف فدراسیون یک نفر به عنوان ناظر دوره یا ممتحن در این دوره ها حضور
خواهد یافت.


فراهم شدن زمینه استفاده از متخصصان حرکات اصلاحی


رئیس
کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی در تشریح مبحث صدور مجوز مراکز
حرکات اصلاحی ، با بیان اینکه این مهم با هدف به کارگیری فارغ التحصیلان 
مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا طراحی شده است، اظهار کرد: متاسفانه به
خاطر عدم امکان اشتغال این افراد که ناشی از مشکلات قانونی و مسایل حقوقی
بوده است در سال های گذشته تمام فعالیت صورت گرفته در مبحث حرکات اصلاحی
آموزش برای آموزش بوده است یعنی فارغ التحصیلان چون  نمی توانستند جایی
مشغول به کار شوند دوباره خود نیز  به عنوان مدرس کار می کردند یا حداکثر
فعالیت آنها در بخش پیشگیری از آسیب ها متمرکز بود ، اما با تصویب آیین
نامه مراکز حرکات اصلاحی شرایطی به وجود آمده است که این فارغ التحصیلان
بتوانند از دانش خود برای بهبود وضعیت قامتی و پیگیری درمانی آسیب های
ورزشی یا ناهنجاری های اسکلتی و عضلانی استفاده کنند.


 دکتر
مرادی در این باره توضحیات خود را این گونه تکمیل کرد: به طور خلاصه فردی
متخصص در زمینه حرکات اصلاحی می توانند از دانش خود به طور علمی بهره مند
شده و مشغول به کار شود البته در کنار پزشک یا فیزیوتراپیست که به لحاظ
قانونی این دو می توانند مسئولیت فنی بخش سلامت را بر عهده بگیرند تا هم
اباب رجوع و هم متخصص حرکات اصلاحی از یک فرایند حقوقی جهت امنیت خاطر خود
بهره مند شوند.


دکتر
مرادی شهپر درباره درجه بندی پزشکان و پیراپزشکان این گونه توضیح داد: با
توجه به اینکه در گذشته بین کسانی که دوره های آموزشی مختلف و سوابق طولانی
مدت با نیروهای تازه کار در حوزه سطح بندی ارائه خدمات تفاوتی وجود نداشت
این مهم عملیاتی شد همچنین از نقطه نظر دستمزدی نیز سطح بندی و درجه بندی
باعث ایجاد عدالت خواهد شد به هر ترتیب با اجرای این طرح پزشکان،
پیراپزشکان، فیزیوتراپیست ها ، روانشناسان ورزشی، کارشناسان تغذیه ،
ماساژورها، امدادگران و کلیه دست اندرکاران پوشش ورزشی بر اساس مدرک تحصیلی
و سوابق کاری به درجات1 ، 2 و 3 گروه بندی  شده و مدرک آنها به امضاء
معاون وزارت ورزش و جوانان و همچنین رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی می رسد این
نکته را هم یادآور شوم امکان ترفیع برای کسانی که در رده های 2 و 3 قرار می
گیرند ، وجود دارد. 


نگاه
کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی صرفا یک نگاه کمی است یا به صورت هدفمند
فعالیت های خود را پیگیری می کند؟ این آخرین پرسش ما از دکتر مرادی شهپر
بود که در پاسخ به آن گفت:اساسا ما برنامه های آموزشی را بر اساس نیاز
انجام می دهیم و به واقع دوره های آموزشی مد نظر بر اساس نیازهای مراکز
مختلف کشور برگزار می شود به عنوان مثال در بحث دوره های ماساژ ورزشی مراکز
استان ها درخواست های زیادی برای برگزاری دوره ها ارائه می کنند که بعضا
غیر واقعی است به عنوان مثال در گذشته یک استان 15 دوره 50 ساعته ماساژ
ورزشی برگزار کرد که به نظر نمی رسد این تعداد ماساژور مورد نیاز هیات ها و
باشگاه های ورزشی استان باشد. در نتیجه نگاه ما این است که این خلاء ها را
شناسایی کرده و همان طور که در بحث پیراپزشکان و امدادگران اقدام شد خلاء
های موجود را با تعریف برنامه های درسی از بین ببریم یعنی در کنار افزاشش
کمی افزایش کیفی را نیز مد نظر داریم.