یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی خبر داد

برگزاری کنگره پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه خزر در ایران

ئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با برگزاری نخستین کنگره پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه دریای خزر سال در گیلان موافقت کرد

..


 دکتر لطفعلی پورکاظمی امروز در مجمع انتخابات هیئت پزشکی ورزشی  در رشت با اشاره به برنامه‌های فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار کرد: فدراسیون مذکور پشتیبانی و حمایت از ورزش کشور را به عهده دارد.


وی از برگزاری کنگره بین‌المللی پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه دریای خزر در ایران خبر داد و افزود: سال 94 کنگره مذکور با توجه به توانمندی‌های هیئت پزشکی ورزشی گیلان در این استان برگزار می‌شود.


پورکاظمی در ادامه به استفاده از مکمل‌های غذایی توسط ورزشکاران اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل اعزام تیم ملی به بازی‌های آسیایی کره جنوبی تعداد 30 مکمل غذایی را مجاز معرفی کردیم.


رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر استفاده مکمل‌های غذایی توسط ورزشکاران قهرمانی، بیان کرد: استفاده از مکمل‌های غذایی در ورزش‌های همگانی را توصیه نمی‌کنیم و باید از مکمل‌های غذایی طبیعی استفاده شود.


وی استفاده از پودر مکمل‌های غذایی در باشگاه‌ها را ممنوع اعلام کرد و یادآور شد: استفاده از مکمل‌های غذایی باید توسط مثلث مشاوره مربی، پزشک ورزشی و کارشناس تغذیه برای ورزشکار در حوزه قهرمانی تجویز شود.


پورکاظمی فروش مکمل غذایی در باشگاه‌های ورزشی را ممنوع خواند و یادآور شد: مکمل‌های غذایی باید از طریق داروخانه‌ها که به تایید فدراسیون پزشکی ورزشی و وزارت بهداشت رسیده، به فروش برسد.


رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به محرومیت ورزشکاران دوپینگی، تصریح کرد: نوجوانان وزنه‌برداری و مربی آنها به مدت چهار سال در مازندران محروم شدند ضمن اینکه در پرونده سرمربی تیم وزنه‌برداری درج شده است.


وی از محرومیت یک ورزشکار دوچرخه‌سوار خبر داد و اظهار کرد: پرونده پزشکی تعدادی از ورزشکاران در فدراسیون‌های ورزشی مختلف در حال بازرسی حقوقی است.


*آزمایش دوپینگ از 205 ورزشکار اردوی تیم ملی


پورکاظمی با بیان اینکه تاکنون از 205 نفر از ورزشکاران اردوی تیم ملی بازی‌های آسیایی آزمایش دوپینگ گرفته شده است، خاطرنشان کرد: پاسخ 100 نمونه تاکنون اعلام شده و منفی است.


رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به آزمایش دوپینگ بیشتر از ورزشکاران تیم ملی اشاره کرد و افزود: آزمایش دوپینگ موجب می‌شود کاروان سالمی از ورزشکاران به بازی‌های آسیایی اعزام شود.


وی آزمایش دوپینگ قبل از رویدادهای بزرگ ورزشی مانند بازی‌های المپیک، آسیایی و قهرمانی جهان را امری طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: آزمایش بیشتر موجب می‌شود پاسخ مثبت در آن پیدا شود و در تمام دنیا به این صورت عمل می‌کنند.


پورکاظمی بیشترین آمار دوپینگ را مربوط به ورزشکاران وزنه‌برداری، کشتی، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های رزمی و دومیدانی دانست و بیان کرد: بعضی از ورزشکاران دچار خطای محاسباتی می‌شوند اما بسیاری از ورزشکاران قانونمند عمل می‌کنند.


*آزمایش دوپینگ ورزشکاران فوتبال


رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه مسئولیت آزمایش دوپینگ فدراسیون فوتبال به عهده ستاد مبارزه با دوپینگ است، تصریح کرد: در هفته نخست بازی‌های فوتبال لیگ برتر از بازیکنان تیم‌های استقلال تهران و تیم‌های مطرح آزمایش دوپینگ گرفته شد ضمن اینکه در هفته‌های آینده از تیم‌های لیگ دسته اول و دوم از هر تیم دو بازیکن آزمایش دوپینگ گرفته می‌شود.


وی یکی از اقدام‌های فدراسیون پزشکی ورزشی را صدور کارت ورزشی عنوان کرد و گفت: مهر ماه امسال برای نخستین بار کارت پزشکی ورزشکاران به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و ورزشکاران با ارائه کد ملی در سامانه می‌توانند کارت پزشکی خود را دریافت کنند.


پورکاظمی از 365 روزه کردن بیمه ورزشی ورزشکاران در کشور خبر داد و بیان کرد: سال 94 بیمه ورزشی برای ورزشکاران 10 استان اجرایی می‌شود و در مدت سه سال بیمه ورزشی در تمام کشور به اجرا در می‌آید.