یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

تشریح خدمات متنوع هیات پزشکی گیلان در نشست خبری:

دکتر حق شناس: توانایی های خود را در کنگره بین المللی نیز نمایش می دهیم

رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان که اخیرا با رای قاطع مجمع انتخابات هیات در این سمت ابقا شده است طی یک نشست خبری ضمن تشریح خدمات متنوع هیات در بخش های فیزیوتراپی,درمان،روانشناسی، تغدیه، آموزش و غیره از برگزاری کنگره بین المللی پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه دریای خزر در رشت خبر داد.

دکتر محمد حق شناس در این نشست خبری که به ابتکار روابط عمومی هیات و با استقبال جالب توجه رسانه های دیداری، نوشتاری و خبرگزاری ها همراه شد ضمن تشریح خدمات هیات به این شرح پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بود:


فراتر از کارت خدمات درمانی(بیمه ورزشی)


دکتر حق شناس با اشاره به فعالیت هیات پزشکی ورزشی گیلان اظهار کرد: فعالیت ما تنها برای صدور کارت بیمه ورزشی نیست بلکه خدماتی چون توانبخشی ورزشی، تغذیه ورزشی و ارتوپدی ورزشی به ورزشکاران ارائه می‌شود.


وی از ارائه خدمات پزشکی ورزشی در شهرستان‌های گیلان خبر داد و افزود: تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه هیات در سال گذشته 10 هزار و 12 نفر بود. این در حالی است که در سال 89 تنها 185 مورد مراجعه به درمانگاه هیت داشتیم، اما در سال 92 به دنبال این رشد چشمگیر برای تعداد 6هزارو388 نفر گواهی سلامت صادر شد. علاوه بر این 3 هزار و 851 جلسه خدمات فیزیوتراپی به 576 نفر ارائه شد,تعداد جراحی های انجام شده در سال 92 ، 285جراحی و تعداد 47 دوره های آموزشی با حضور 2هزارو 308 نفر برگزار شد.


دکترحق‌شناس با بیان اینکه دوره‌های آموزشی و امدادگر ورزشی توسط هیات پزشکی گیلان در سراسر استان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: دوره‌های مذکور تاکنون در شهرستان‌های تالش، لنگرود، انزلی، صومعه‌سرا و رودسر برگزار شده است.


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان به برگزاری دوره ماساژ ورزشی در استان اشاره کرد و گفت: دوره مذکور برای نخستین بار برگزار شد.


مرگ ناگهانی از عوارض دوپینگ است


 


وی در ادامه با اشاره به استفاده بعضی از ورزشکاران از مواد نیروزا، تصریح کرد: مربیان حق تجویز مواد مکمل برای ورزشکاران را ندارند و این امر باید توسط پزشک تجویز شود.


دکترحق‌شناس مرگ ناگهانی و افزایش چربی‌ها را از عوارض دوپینگ دانست و بیان کرد: نازایی در افراد از عوارض دوپینگ است.


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان به استفاده بعضی از افراد از هورمون حیوانات اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از هورمون حیوانات دارای عوارض جانبی است.


وی با اشاره به استفاده ورزشکاران از بیمه حوادث ورزشی، اظهار کرد: بیمه مذکور شامل بیماری‌های داخلی نمی‌شود.


برگزاری کنگره بین‌المللی پزشکی ورزشی


وی از برگزاری کنگره بین‌المللی پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه خزر در گیلان خبر داد و بیان کرد: کنگره مذکور در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان با بیان اینکه مدت دو سال پیگیر برگزاری کنگره بین‌المللی پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه خزر در استان هستیم، تصریح کرد: برگزاری کنگره مذکور نیازمند همکاری دستگاه‌های مربوطه در کشور و گیلان است.


دکتر حق شناس با اشاره به دلایل عدم حضور پزشکان دوره دیده ورزشی در محل تمرینات باشگاهها و مدارس فوتبال گفت: آموزش پزشکان بر عهده فدراسیون ورزشی پزشکی است اما به دلیل بدحسابی‌هایی که با پزشکان می شود کمتر پیش می‌آید که پزشک تمایل به گذراندن دوره های 100 ساعته ما شود.


وی با تاکید بر اینکه هیات پزشکی گیلان قدرت کافی برای برخورد با متخلفان را ندارد، تصریح کرد: هم اکنون کمیته نظارت بر باشگاه ها تشکیل شده که با عضویت نماینده ای از اداره اماکن و یا اداره دارو برخورد قانونی و قاطع انجام می شود.


 


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان با اشاره به اینکه کارت الکترونیکی بیمه ورزشی از مهرماه امسال ارائه می‌شود، گفت: کسانی که چهار روز از تاریخ صدور کارت بیمه ورزشی آنها نسبت سپری شده می‌توانند از خدمات آن بهره مند شوند.


دکترحق‌شناس افزود: پرداخت به این صورت خواهد بود که بین چهار روز تا شصت روز تا پنج برابر تعرفه دولتی به آنها پرداخت خواهد شد و ورزشکارانی که چندین سال است بیمه هستند تا شش برابر تعرفه را دریافت خواهند کرد.


وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته 140هزار و 564 ورزشکار استان کارت خدمات درمانی دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این میزان 5.66 درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود و بر این اساس گیلان جزو سه استان برتر کشور از نظر داشتن تعداد بالای ورزشکار است.


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان اجرای طرح بیمه تکمیلی ورزشی برای تحت پوشش قرار دادن تمامی هزینه‌های درمانی ورزشکاران، تجهیز هیات‌های شهرستان‌ها به نرم افزار ثبت آمار بیمه شدگان ورزشی، تقویت کمیته نظارت و سلامت با کمک اداره کل ورزش و جوانان و ارائه خدمات در کلیه شهرستان‌ها را از برنامه های این هیات عنوان کرد.


فقط پزشک حق تجویز دارو به ورزشکار را دارد


دکتر حق شناس تصریح کرد:متاسفانه در ایران ، مربیان نیز برای ورزشکاران ، دارو تجویز می کنند و این در حالی است که فقط پزشک وظیفه چنین کاری را دارد . البته بعضی از باشگاه داران نیز برای ورزشکاران داروهای نیروزا تجویز می کنند که این دارو ها غیرمجاز هستند و متاسفانه ورزشکاران ما از هورمون هایی استفاده می کنند که برای حیوانات مصرف می شود .


وی ادامه داد : بعضی از این هورمون های رایج برای اسب استفاده می شود که البته این هورمون ها نیز برای اسب دوپینگ محسوب می شود و در مسابقات اگر اسبی از این هورمون ها استفاده کند ، سوارکار آن از مسابقات محروم می شود اما تعدادی از ورزشکاران از همین هورمون ها استفاده می کنند که استفاده از آن عواقب بسیار بدی دارد .


 


وی بیان کرد : استفاده از داروها و هورمون های غیرمجاز (دوپینگ ) ، افزایش چربی ، مرگ ناگهانی ، بیماری های قلبی ، نازایی و عقیمی را به دنبال دارد .


دکتر حق شناس اضافه کرد : ما علاوه بر خدمت رسانی به ورزشکاران ، در بخش های آموزش و فرهنگ سازی نیز فعالیت می کنیم تا ورزشکاران ، مربیان و باشگاه داران را از عواقب استفاده از مواد نیروزا غیرمجاز مطلع کنیم .


یکی از هیات های برتر ایران


دکتر حق شناس کسب رتبه برتر هیئت در سالهای 90 -91-92، کسب رتبه نخست کشور در سالهای 91,92و90، کسب رتبه برتر نایب رئیس هیات در بین نواب رئیس کشور را از دیگر دستاوردهای هیات پزشکی ورزشی گیلان دانست و گفت: کنگره بین‌المللی پزشکی ورزشی کشورهای حاشیه دریای خزر در ایران در سال 94 با توجه به توانمندی‌های هیات پزشکی ورزشی گیلان در این استان برگزار می‌شود.


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان در ادامه با ابراز تاسف از استفاده مکمل‌های غذایی توسط ورزشکاران در باشگاه ها، افزود: استفاده از مکمل‌های غذایی و تجویز آن در باشگاه ها آسیب های غیر قابل جبرانی برای ورزشکاران خواهد داشت و و خبرنگاران می توانند با ترویج این فرهنگ درست در راستای سلامت جامعه ورزش پشتیبان مثبت باشند.


وی استفاده از پودر مکمل‌های غذایی در باشگاه‌ها را ممنوع اعلام کرد و یادآور شد: استفاده از مکمل‌های غذایی باید توسط پزشک ورزشی تجویز شود و فروش مکمل غذایی در باشگاه‌های ورزشی ممنوع است.


رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان با اشاره به عوارض زیانبار داروهای غیر مجاز و بدون تجویز پزشک تصریح کرد: افزایش چاقی، مشکلات قلبی، سکته های قلبی، نازایی و... بخشی از عوارض استفاده از داروهای غیرمجاز است.