پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

ورزش و چاقی

ورزش های گوناگونی وجود دارد که هر یک دارای ویژگی های خاص خود است ولی تمام ورزش ها برای کاهش وزن مفید نیستند. مفیدترین ورزش کاهش وزن شامل ورزش های هوازی هستند

چه نوع ورزشهایی برای کاهش وزن مفید می باشند؟


ورزش های گوناگونی وجود دارد که هر یک دارای ویژگی های خاص خود است ولی تمام ورزش ها برای کاهش وزن مفید نیستند. مفیدترین ورزش کاهش وزن شامل ورزش­های هوازی هستند این ورزشها را در اصطلاح علمی ایروبیک می­نامند که ما از واژه هوازی استفاده می کنیم.


اگر هدف شما از ورزش هوازی، کم کردن وزن است باید هر روز ، بدون وقفه ورزش کنید و در این کار مداومت داشته باشید. اما اگر هدفتان از این ورزش تقویت قلب و عروق است هفته ای 2 تا 3 روز هم کفایت می کند. مدت زمان هر جلسه ورزش نباید از 30 دقیقه کمتر باشد. روز اول باید از 10 دقیقه شروع کنید و به تدریج طی دو هفته آن را به حد استاندارد برسانید. حدود 5 دقیقه اول بدن را به شکل مناسب و ملایمی گرم کنید و برای گرم کردن از حرکات کششی همراه با کمی قدم زدن آهسته استفاده کنید و پس از خاتمه ورزش نیز بدن خود را با حرکات ملایم به تدریج سرد کنید.


ویژگی های مهم ورزش های هوازی:



  • سهولت در انجام و فراگیری

  • ارزان بودن

  • قابل استفاده در تمام سنین

  • بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق

  • کاهش وزن


چه ساعتی از روز برای ورزش هوازی مناسب است؟


گرچه نظرات متخصصان در این باره متفاوت است اما می توان گفت هر زمان که فرد آمادگی روحی و روانی و جسمی برای ورزش احساس کند چه صبح و چه بعدازظهر حداقل 2 ساعت بعد از صرف غذا می تواند به فعالیت بپردازد. مسأله مهم این است که ورزش جزء برنامه زندگی ما قرار گیرد و ساعتی از شبانه روز را به آن اختصاص دهیم.


توصیه می شود بعد از ورزش به مدت چند دقیقه استراحت داشته باشید تا فشار ناشی از خستگی از روی سیستم عصبی تان برداشته شود همچنین برای مصرف مواد غذایی تا دو ساعت بعد از ورزش، صبر کنید تا اشتهای شما تنظیم شود. البته نوشیدن آب، بین ورزش و پایان آن اشکالی ندارد، فقط نباید سرد باشد.


سوخت و ساز بدنتان را با تمرینات کوتاه و سنگین شکم افزایش دهید. ورزش های شکم اگر درست انجام شوند به راحتی می توانند سوخت و ساز بدن شما را به مقدار زیادی افزایش دهند. این کار باعث می شود چربی اضافی در بدن شما مصرف شده و ذخیره نشود. مدت زمان لازم برای انجام حرکات تناوبی در هر نوع حرکت ورزشی اعم از : دوچرخه سواری، پیاده روی و شنا به صورت زیر است:



  • 2 تا 5 دقیقه با حرکات آرام بدن خود را گرم کنید.

  • مدت 30 دقیقه حرکات سنگین تر را با حداکثر سرعت ممکن انجام دهید.

  • مدت 1 دقیقه حرکات ملایم تر انجام دهید. در واقع این زمان برای نفس گیری و شروع مجدد لازم است.

  • حرکات فوق را به تناوب 6 الی 10 دقیقه تکرار کنید.


هنگامی که ورزش می کنید، متوجه می شوید که در مورد غذاهایی که می خورید، آگاهی بیشتری خواهید داشت و هوشیارید که چه غذاهایی را باید بخورید و چه غذاهایی را نباید بخورید. دلیل این کار هم واضح است. از آنجایی که در حال مراقبت از بدنتان هستید، دوست ندارید که شکمتان را با هر غذایی پر کنید و از غذاهای کم خاصیت دوری خواهید کرد.


در پایان به یاد داشته باشید که بهترین روش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، ورزش کردن بصورت منظم به همراه یک برنامه غذایی منظم و متناسب است.