سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶

رئیس جدید کمیته تحقیق، پزشکی و بهداشت وادا:

با تعامل، مدیریت اصولی وکارشناس محوری پیش می روم

"والری فورنیرون" ،رئیس جدید کمیته تحقیق، پزشکی و بهداشت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) با تاکید بر ضرورت حفظ دستاوردهای مبارزه با دوپینگ تاکید کرد که در سمت جدید خود ضمن مدیرت اصولی با تعامل گسترده و هدایت کارشناس محور سیستم برنامه هایش را پیش خواهد برد.

به گزارش امور بین الملل فدراسیون پزشکی ورزشی، به نقل از فدراسیون پزشکی ورزشی رئیس جدید کمیته تحقیق، پزشکی و بهداشت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) در گفت وگویی ضمن بیان رزومه ،مهمترین برنامه های خود را به این شرح بیان کرده است:


با چه سابقه علمی و اجرایی ریاست این کمیته را برعهده گرفتید؟


من یک پزشک هستم و حفظ ورزش پاک همواره ایده اصلی شغل سیاسی ، حرفه ای و شخصی من بوده است؛وقتی وارد دانشکده پزشکی شدم، تصمیم گرفتم که بر روی شاخه پزشکی ورزشی متمرکز شوم و تمام انرژیم را بر روی مطالعه این شاخه پزشکی گذاشتم .با بسیاری از ورزشکاران و تیم های سطح بالا و حرفه ایی در رشته های والیبال هاکی و بسکتبال کار کردم.گذشته از همه اینها ، هرگز از این عقیده که ورزش برای همه حتی برای تفریح و یا سالم ماندن مفید است، دور نشدم.


وقتی برای اولین بار در سال 1989 در وزارت ورزش فرانسه سمت گرفتم یعنی به عنوان مسئول بازسازی سازمان های پزشکی ورزشی کارم را آغاز کردم و بر روی پیش نویس Bill89کار کردم ، پیش نویسی که اقدامات ضد دوپینگ را قانونمند کرد . این تجربه فرصتی بود تا در زمینه مبارزه با دوپینگ پیشرفت کنم.بعد ها در سال 1995، درگیر سیاست های حرفه ایم شدم..بهداشت و سلامت دروازه ایی برای ورودم به سیاست بودند و سرانجام در سال 2012، به عنوان نماینده شورای اروپا در کمیته اجرایی وادا انتخاب شوم.بنا براین تصور می کنم ریاست کمیته HMR (کمیته تحقیق و بهداشت پزشکی وادا) نقطه تلاقی تمام تجربیات کاری ام است.


نظر شما درباره دستاوردهای "آرنه گارنسون " رئیس سابق این کمیته چیست؟


آرنه یک فرد مهم در مسیر مبارزه با دوپینگ بوده و هنوزم است .معتقدم که غنای شخصیتی او،هم به لحاظ علمی و هم انسانی ،دانش زیاد او در ورزش جهانی و تجربه اش در انجمن بین المللی فدراسیون های ورزشی و قهرمانی و در کمیسیون پزشکی IOC شایسته تقدیر است.حمایت ایشان از من برایم بسیار اهمیت داشته است و گوش دادن به توصیه هایشان برایم بسیر سودمند بوده است باید از تجربیات او که سابقه نایب رئیسی وادا را هم در کارنامه دارد، استفاده کنیم.


انتخاب شما در حقیقیت در شرایطی صورت گرفت که در گذشته روسای این کمیته جملگی عضو کمیته بین المللی المپیک بودند، اما شما چنین سابقه ای ندارید، چه نظری در این رابطه دارید؟


یکی از نقاط قوت وادا تعادل آن است و می تواند میان دولت و نمایندگان جنبش ورزشی تعادل ایجاد کند. دولت و نهادهای بین المللی ورزش باید با همدیگر تعامل داشته باشند بویژه در زمینه مبارزه با دوپینگ و حفظ ورزش پاک. بی شک دپارتمان علمی وادا بر اساس ضرورت ماموریت آژانس به اهدافش می رسد و من در هر سه محور اصلی فعالیت کمیته های وادا یعنی تایید آزمایشگاه، لیست ممنوعه مواد و شیوه ها و برنامه تحقیقی ها در گیر خواهم شد. این وظیفه ریاست است که استراتژی را تعریف کند، مسیر را مشخص کند و نوآورانه باشد در مسیر حرفه اش، سازمان علمی پر بار و مفید خواهد بود. این حوزه توسط تیمی از کارشناسان هدایت می شود و توسط تیم مدیریتی با کیفیت عالی حمایت می شود. به عقیده من ، ریاست درست و اصولی باید جهت گرایش خود را مشخص کند و قادر باشد اعضای کمیته ها را برای انعکاس هر پیشرفتی که ورزش عاری از دوپینگ و وادا را در مجموع دعوت کند.بنا براین تعامل ، مدیریت اصولی و هدایت کارشناسان فاکتورهایی هستند که من برای موفقیت در این سمت به آنها توجه جدی دارم.


از نظر شما با وجود آیین نامه جدید و اصلاح شده ضد دوپینگ جهانی چه چالش هایی در انتظار اجرای آیین نامه در جامعه ضد دوپینگ واداست ؟


 


چالش اصلی بی شک متقاعد کردن کارآمدی آیین نامه اصلاحی وادا در سطح جهان یعنی تمام اعضای امضا کننده کنواسیون بین اللمللی یونسکو است. در نهایت باید اذعان داشت که تلاش سه ساله اعضای بلند پایه از تمام احزاب که منتهی به شکل گیری و تهیه آیین نامه اصلاحی وادا و مقررات جدید شد و باید برای اجرای کامل آن تلاش کرد.


با توجه به رو به اتمام بودن دوره ریاست کنونی وادا آیا سودای ریاست وادا را نیز در سر دارید؟


شغل و حرفه سیاسی من مشخصا عادی نبوده تا به حال عشق و تعهد من باعث شده که چگونه فرمان مسیر زندگی را در دست بگیریم و چه رفتاری را داشته باشم در حقیقت این دو مسئول عملکرد من در حرفه و شغلم بوده اند.به هر حال آینده را من نمی دانم.برنامه شغلی برای این پست ندارم.شهردار یک پایتخت بودم عضو پارلمان و وزیر بودم و من تمام این تجربیات را به عنوان فرصت هایی و افتخارات و مسئولیت های خود می دانم، اما امروز هدف مشخصی ندارم.زمانی که وزیر بودم متوجه شدم که آیا آن یک دریچه ای برای قرار گیری به عنوان نماینده شورای اروپایی کمیته اجرایی وادا بود و این برای من ارزشمند است فرصتی پیش آمد تا کارها به ترتیب پیش بروند و من حقیقتا از آن لذت بردم . مطمئنم ریاست کمیته تحقیق بهداشت و سلامت وادا به همان اندازه الهام بخش خواهد بود . هیچ کس نمی داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.