چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

توصیه مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی به ورزشکاران در آستانه ماه مبارک رمضان

مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان تهران در آستانه ماه مبارک رمضان، نکاتی را جهت تحمل بهتر و طولانی مدت گرسنگی و پیشگیری از افت قند و فشارخون در ورزشکاران در این ایام توصیه نمود.

کیوانمرز به ورزشکاران توصیه کرده ضمن رعایت تعادل و تناسب درانتخاب گروه های موادغذایی وا جتناب از پرخوری در شام و سحر از موادی که حاوی فیبر بیشتر و کند هضم‌تر هستند، استفاده کنند.
به گفته وی، در وعده سحر توصیه بیشتر بر مصرف کربوهیدرات های پیچیده و سبزیجات خام یا پخته است.
وی استفاده از نان های سبوس دار، انواع مغزهای خام و بدون نمک مثل بادام، پسته و گردو، شیر و ماست کم چرب و تخم مرغ و انواع سالادهای سبزیجات همراه با روغن زیتون و آبلیمو را انتخاب‌های مناسبی عنوان کرده است.
کیوانمرز تاکید دارد که در وعده سحر بهتر است از نوشیدن چای و قهوه پررنگ و غلیظ و یا انواع کولاها پرهیز شود، زیرا باعث افزایش دفع ادرار می‌شود و مواد معدنی و آب بدن روزه‌دار کاهش می‌یابد.
مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان تهران، برای جلوگیری از کاهش آب بدن توصیه می کند فاصله بین افطار تا سحر حتما باید بین ۱/۵ تا ۲ لیتر آب و مایعات مصرف شود و در حین و بعد از ورزش مصرف نوشیدنی های حاوی ۶-۸ درصد قند بسیار مفید است و از کاهش سطح گلیکوژن بدن جلوگیری می‌شود.
وی استفاده از خرما و میوه‌های شیرین و آب‌دار را هم مفید می داند و ادامه می دهد: در وعده افطار نیز انواع سوپ و حبوبات پخته و گوشت‌های قرمز و سفید بصورت آب پز یا کبابی انتخاب های مناسبی می‌باشند.ورزشکاران باید توجه داشته باشند که بلافاصله بعد از صرف افطار ورزش نکنند، زیرا ورزش بعد از افطار باعث خستگی و وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی و گوارشی و بویژه عضلات می‌باشد. بهترین زمان ورزش، ۳-۴ ساعت بعد از صرف افطار و شام است.