دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

ویتامین‌ها و املاح برطرف کننده خستگی در ورزشکاران

خستگی یکی از مشکلاتی است که ورزشکاران بعد از انجام ورزش با آن روبرو هستند و این امر منجر به کاهش عملکرد آنها می abcdشود.

جهت رفع خستگی در ورزشکاران به معرفی برخی ویتامین‌ها و املاح به شرح ذیل می‌پردازیم:



آهن:


کم خونی شرایطی است که در آن میزان آهن در خون کاهش می‌یابد آهن برای تولید گلبولهای قرمز که اکسیژن را در بدن حمل و جابجا می‌کند بسیار لازم است لذا کم خونی منجر به کمبود اکسیژن و در نتیجه کمبود انرژی می‌شود و مصرف آهن مخصوصاً در ورزشهای هوازی منجر به افزایش اکسیژن و نهایتاً انرژی بیشتر می‌شود.


ویتامین B6:


ویتامین B6 برا ی تبدیل کربوهیدرات به انرژی و متابولیسم اسیدهای آمینه موجوددر پروتئین‌ها در بدن بسیار ضروری هستند کربوهیدرات منبع اصلی انرژی در بدن است به همین خاطر ورزشکاران با مصرف منابع غذایی ویتامین B6 و مکملهای ویتامین B6  می‌توانند درصد بیشتری از کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنند را به انرژی تبدیل کنند.


روی:


دریافت روی برای مبارزه با خستگی مفید است برای مثال قدرت عضلات را افزایش داده و در نتیجه احساس کوفتگی در بدن ورزشکاران را کاهش می‌دهد در عین حال روی برای بسیاری از آنزیمها که در تجزیه موادغذایی و واکنشهای شیمیایی نقش دارند مفید است.


منیزیم:


منیزیم برای تولید ATP از گلوکز در بدن بسیار ضروری استATP در واقع یک نوع منبع ذخیره انرژی در بدن محسوب می‌شود.


کلسیم:


کلسیم نه تنها استخوانها را تقویت می‌کند بلکه در تقویت رباط‌ها و زردپی‌های بدن نیز بسیار موثر است و در نتیجه مصرف ان انقباض و انبساط عضلانی و ماهیجه‌ای را راحت‌تر و قوی‌تر خواهد کرداین امر در کاهش خستگی که در خیلی مواقع به دلیل خستگی عضلانی است موثر می باشد علاوه بر آن کلسیم باعث کاهش استرس نیز می‌شود.


ویتامین C:


ویتامین C، ویتامینی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم و مفید است، در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه نقش دارد، خونسازی را تسریع می‌کند، موجب افزایش میزان گلیکوژن در کبد و عضلات می‌شود و همچنین برای فسفریلاسیون ویتامین B2 و B1 لازم است.


لاله کیوانمرز


مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان تهران