پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

مكمل‌هاي ورزشي قابل اعتماد نيستند

مكمل‌هاي ورزشي قابل اعتماد نيستند

به گزارش سایت هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان سئول كميته تغذیه هيئت پزشكي ورزشي اصفهان گفت: ظاهر بسياري از مكمل abcdهاي ورزشي موجود در بازار با باطن آنها يكي نيست و بيشتر اين مكمل abcdها آلوده هستند

: به گزارش سایت هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان سئول كميته تغذیه هيئت پزشكي  ورزشي اصفهان گفت: ظاهر بسياري از مكمل‌هاي ورزشي موجود در بازار با باطن آنها يكي نيست و بيشتر اين مكمل‌ها آلوده هستند.


به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی  اصفهان،دکتر رضا غیاثونداظهار داشت: منظور از آلودگي متفاوت بودن مواد تشكيل دهنده بسته‌هاي حاوي مكمل‌هاي ورزشي با برچسب روي آنها است.


وي احترام به اخلاق ورزشي و پزشكي، محافظت از سلامت ورزشكاران و فراهم آوردن محيطي برابر براي انجام رقابت‌هاي سالم در ورزش را از دلايل مبارزه مسئولان با پديده دوپينگ دانست و گفت: در رقابت‌هاي المپيك كه تأخير يك ثانيه‌اي، برد يا باخت يك ورزشكار را رقم مي‌‌زند، تاثير مواد دوپينگي، محيطي به طور كامل نابرابر ورزشي را به وجود مي‌آورد.


مسئول كميته تغذیه هیات پزشكي ورزشي استان اصفهان با بيان اينكه در برخي از كشورها كه از نظر پزشكي در مرتبه بالايي وجود دارند، داروهايي در دست ساخت است كه با ايجاد تغييرات مولكولي، سبب گمراهي آزمايشات مخصوص دوپينگ مي‌شوند، تصريح كرد: مرور زمان و توليد دستگاه‌هاي پيشرفته‌تر پزشكي و آزمايشگاهي، واقعياتي كه امروز از نظر دوپينگ ورزشكاران از ديدگاه همه پنهان است را در آينده آشكار خواهد ساخت.


غیاثوند با اشاره به تقسيم‌بندي داروهاي دوپينگي به دو گروه مجزا تاكيد كرد: برخي از مواد دوپينگي در حين رقابت‌ها و برخي ديگر نيز در خارج از مسابقات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.


وي محرك‌ها، مخدرها، كانابينوئيدها را از مواد مخصوص دوپينگ در زمان برگزاري رقابت‌ها عنوان كرد و اظهار داشت: الكل نيز از مواد ممنوعه در ورزش‌هاي خاص مانند، هوانوردي، تير و كمان و ژيمناستيك است.


مسئول كميته تغذیه هيات پزشكي  ورزشي استان اصفهان در مورد مجازات‌هاي قانوني پيش‌بيني شده در ارتباط با مصرف مواد دوپينگي گفت: شخص مصرف‌كننده از مواد دوپينگي براي بار نخست دو تا چهار سال و در نوبت دوم براي هميشه از شركت كردن در رقابت‌ها محروم خواهد شد.


وي عوارض استروئيدهاي آنابوليك را جوش صورت، كاهش توليد اسپرم، مشكلات قلبي و عروقي و مشكلات رواني و خوني برشمرد و تصريح كرد: از عوارض داروهاي ادرارآور نيز ميتوان به كم آب شدن بدن، افزايش ضربان قلب و در برخي از موارد به مرگ اشاره كرد.


غباثوند با اشاره به اينكه مصرف خوراكي و تزريقي كورتن در رقابت‌هاي ورزشي ممنوع است، افزود: كار اصلي كورتن‌هايي مانند بتامتازون در سوخت و ساز و افزايش قند خون و كاربرد اين ماده در علم پزشكي در دفع پيوند و سرطان است.


وی دليل استفاده ورزشكاران از كورتن‌ها را در كاهش درد و التهاب و آسيب‌هاي ورزشي عنوان و تاكيد كرد: از عوارض مواد كورتني مي‌توان به افزايش فشار خون و پوكي استخوان اشاره كرد.


وي اظهار داشت: موادي همچون كوكائين كه در مجموع 20 درصد از مجموع سوء استفاده‌هاي دارويي را به خود اختصاص داده، تنها در حين انجام رقابت‌ها ممنوع است و مجازات مواد دوپينگي را به همراه ندارد.


سالكي در مورد نقش كافئين نيز گفت: اين ماده در ورزشكاران افزايش هشياري و افزايش سوخت و ساز چربي را به دنبال دارد و عوارض آن مواردي مانند لرزش اندام‌ها، بيقراري و ايجاد حالت اضطراب است