دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

نیاز به فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان (قسمت دوم)

فعالیت بدنی یک رفتار یادگرفتنی و تحت تاثیر خانواده و محیط است

فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان

فعالیت بدنی یک رفتار یادگرفتنی است که تحت تاثیر خانواده، معلمان، مربیان و نیز محیط است. کودکان و بزرگسالانی که فرصت های اعتماد به نفس در قابلیت های بدنی خود را در اوایل دوران زندگی نداشته اند، در اواخر زندگی فعالیت کمتری دارند.

مهارت­های حرکتی مثل دویدن، پریدن و پرش می­توانند به عنوان ساختار فعالیت بدنی در طول عمر چنین افرادی تلقی شود. کودکانی که در اوایل زندگی در این مهارت­ها خوب پیشرفت  نکرده اند، ممکن است در دوران بعدی زندگی در فعالیت های بدنی روزانه کم تحرک تر به نظر برسند.

مشارکت منظم در انواع مختلف فعالیت بدنی نقش حیاتی برای رشد و نمو سالم دارد. شواهد نشان می­دهند که فعالیت بدنی می­تواند تاثیر مفیدی روی ترکیب بدن، سطح کلسترول، فشارخون، قندخون، توان هوازی، قدرت عضلانی، مهارت­های حرکتی و سلامت استخوانی بگذارد. فعالیت بدنی منظم می­تواند عملکرد علمی و احساس سلامت روحی را بهبود بخشد. عادات سبک زندگی صحیح  مثل مشارکت در فعالیت بدنی روزانه که در طی دوران کودکی و نوجوانی شروع  می­شوند، در دوران بزرگسالی ادامه و توسعه می یابد. در طولانی مدت، مشارکت روزانه در بازی­های محیط باز، فعالیت­های تناسب اندام و ورزش­های تفریحی به بهبود سلامت و خوشی همه کودکان و بزرگسالان کمک خواهدکرد.

خصوصیات فعالیت بدنی کودکان و بزرگسالان

الگوی فعالیت طبیعی پسران و دختران با انفجارهای کوتاه فعالیت بدنی و درصورت نیاز دوره­های کوتاه استراحت ساخته می­شود. اکثر کودکان برای شادی، دوست یافتن و یادگرفت چیزهای جدید در فعالیت فیزیکی شرکت می­کنند. درحالی که برنامه­های ورزشی جوانان می­تواند فرصتی مناسب برای ورزشکاران جوان فراهم کند تا از نظر بدنی فعال باشند، اما همه بچه­ها از رقابت لذت نمی برند و بعضی پسران و دختران ممکن است برای تمرینات و مسابقات آماده نباشند.

کودکان و نوجوانانی که آمادگی جسمانی ضعیفی دارند احتمالاً به علت ناراحتی، خجالتی یا ناراحتی بدنی مثل درد و آسیب­ها، ورزش را کنارمی­گذارند.

                                                                                   ادامه دارد

شیرین شاهی

کارشناس ارشد تربیت بدنی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.