دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

خطر مرگ در کمین هوادار مصدوم؛

ضرورت آموزش کمک‌های اولیه به تماشاگران

کمک های اولیه تماشاگران

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: با توجه به احتمال مصدومیت تماشاگران در ورزشگاه‌ها، باید آموزش‌های لازم توسط باشگاه‌ها به هواداران داده شود و انتقال مصدوم‌ توسط تماشاگران و افراد عادی نیز نباید در هیچ شرایطی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته اول لیگ برتر فوتبال کشور بود که تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز عصر روز پنجشنبه، نوزدهم مردادماه از ساعت ۱۹ در چارچوب هفته نخست فصل بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در ورزشگاه نقش‌جهان با حضور هواداران دو تیم مقابل هم قرار گرفتند و اواخر نیمه‌اول و قبل از سوت پایان ۴۵ دقیقه، هواداران سپاهان و تراکتور روی سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان با یکدیگر درگیر شدند و کار به پرتاب اشیا هم کشیده شد. این پایان ماجرا نبود و پس از دقایقی، یکی از هواداران تیم تراکتور بر اساس آنچه مدارک و شواهد نشان می‌دهد دچار حمله عصبی شد تا پس از انتقال وی به آمبولانس مستقر در ورزشگاه، تحت مداوا قرار گیرد.

البته پس از پایان بازی، باشگاه سپاهان با ارائه مستندانی بر حمله عصبی این هوادار تاکید کرد، اما موضوع مهم‌تر شیوه برخورد با مصدوم و تماشاگرانی است که هم‌زمان با برگزاری رویدادهای ورزشی دچار مشکلاتی می‌شوند و برای انتقال آنان به مکان امن اقدامات صحیحی صورت نمی‌گیرد. در تصاویری که در فضای مجازی از سوی رسانه‌ها منتشر شد مصدوم دیدار سپاهان و تراکتور با شرایط عجیبی به آمبولانس منتقل می‌شود که حتی احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری برای او وجود داشت. ذکر این نکته ضروری است که حتی روز گذشته و در دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتور در هفته دوم لیگ بازهم شاهد حوادثی روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام تبریز بودیم. بی‌شک این قبیل اتفاقات را بازهم در ادامه راه لیگ برتر شاهد هستیم و شیوه برخورد با مصدوم و نوع انتقال آنان بیشتر از سوی دیگر هواداران حاضر در ورزشگاه مورد بررسی است. در این خصوص خبرنگار ایمنا با مهدی محمدی، متخصص توانبخشی ورزشی و حرکات اصلاحی و دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان و امیرحسین روشن‌فکر متخصص حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی گفت‌وگویی داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فرهنگ‌سازی فوریت‌های پزشکی باعث حفظ جان مصدوم است

مهدی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وظیفه کادر پزشکی و درمانی که در یک رویداد ورزشی حضور دارد، رسیدگی به تمام امور و اتفاقاتی که رخ می‌دهد است، به‌طور معمول برای کمک به تماشاگران از کادر آمبولانس استفاده می‌شود نه کادر پزشکی تیم‌های ورزشی، زیرا کادر پزشکی تیم‌ها داخل زمین با وظایف مشخص حاضر هستند و حضورشان روی سکوها سخت است، در بعضی از ورزشگاه‌ها همچون نقش‌جهان اتاق احیا وجود دارد و کادر آمبولانس و افراد آشنا به امور پزشکی که در بین تماشاگران هستند، وظیفه رسیدگی دارند.

وی ادامه داد: در موضوع رسیدگی به آسیب تماشاگران دو نکته قابل توجه است، اولین نکته این است که اصلاً نوع آسیب چگونه است برای مثال ناراحتی یا سکته قلبی باید همان‌جا و در محل، اقدامات ابتدایی انجام شود زیرا نباید زمان طلایی را از دست داد. در ازدحام جمعیت انتقال فردی با مشکل قلبی به اتاق احیا یا آمبولانس یک پروسه زمان‌بر است و در کنار حفظ زمان طلایی نوع حمل نادرست نیز قابل بحث است، زیرا حمل نادرست برای یک بیمار قلبی خطرناک است.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان تصریح کرد: باید با آموزش فرهنگ‌سازی شود که اولین اقدامات برای فرد مصدوم به‌خصوص فردی که با مشکل قلبی روبه‌رو شده است، انجام شود تا بتوانیم جان فرد را نجات دهیم اما در مصدومیت‌های جزئی که برای فرد آسیب‌دیده خطر جانی و مرگ ایجاد نمی‌کند بهترین راه این است که از طریق درست از محل حادثه و ازدحام جمعیت دور شود.

باشگاه‌های ورزشی باید اصول کمک‌های اولیه را بین هواداران فرهنگ‌سازی کنند
وی گفت: در هر دو نوع مصدومیت‌ها انتقال مصدوم مهم است، در غیاب کادر درمان و نبودن برانکارد برای انتقال درست، معمولاً هواداران و افراد حاضر در اطراف شخص بدحال آموزش دیده نیستند، مگر در موارد استثنا، پس بهتر است فرد بدحال را روی صندلی بنشانند و با رعایت نکات ایمنی و استفاده از صندلی در شرایطی که صورت مصدوم رو به مسیر است وی را حرکت دهند و منتقل کنند. اگر صندلی نبود باید دو نفر دستان خود را قلاب کنند و شخص بدحال را روی دستان خود بنشانند و انتقال دهند.

محمدی اضافه کرد: همه نکات گفته شده مستلزم آموزش به افراد است و متأسفانه فرهنگ‌سازی فوریت‌های پزشکی انجام نشده است، همه جای دنیا حادثه و آسیب در بین تماشاچیان رخ می‌دهد و این اتفاق محدود به کشور ما نیست؛ در ورزشگاه‌های مدرن و جدید تمام خروجی‌ها و مسیر حرکت کادر درمان پیش‌بینی و تعبیه شده است. اگر در ورزشگاه‌ها تماشاگران در جای خود بنشینند و افراد ناآشنا دخالتی نکنند، در صورت وقوع اتفاقات اورژانسی کادر درمان می‌توانند به‌راحتی از مسیرهایی که موجود است به شخص مصدوم برسند و کار خود را انجام دهند.

وی افزود: باید فرهنگ‌سازی شود که اگر من شناختی از اصول کمک‌های اولیه ندارم، دخالتی نکنم، زیرا با این کار بیشترین محبت را در حق مصدوم کرده‌ام و اگر آشنا هستم می‌توانم تا زمان رسیدن کادر درمان، اقدامات اولیه را انجام دهم تا جان فرد حفظ شود. بهتر است همه باشگاه‌ها باید فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی را به هواداران خود داشته باشند تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

حضور افراد آگاه به امور ابتدایی پزشکی تسریع بخش در امداد رسانی است

امیرحسین روشن‌فکر، متخصص حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مسابقات ورزشی یکی از اصول حضور کادر پزشکی و امکانات کامل پزشکی برای پوشش مصدومیت‌ها است که معمولاً در تمام مسابقات بر اساس دستورالعمل فدراسیون‌های مربوطه، کادر پزشکی، پزشک و آمبولانس برای حمل مصدوم باید حضور داشته باشد؛ در تمام فدراسیون‌های ورزشی از جمله فدراسیون فوتبال، این قانون جاری ست.

وی ادامه داد: تیم‌هایی مثل سپاهان و تیم‌های مطرح کشور برای پوشش مسابقات به‌خصوص مسابقات فوتبال که همراه با حضور تماشاگران است در هماهنگی با کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، همانطور که کادر پزشکی برای تیم دارند در کنار زمین آمبولانس مستقر می‌کنند، همچنین تعدادی هم کادر پزشکی در بین تماشاچیان به صورت پراکنده با کیف‌های امدادی مستقر می‌شوند. حضور افرادی با اطلاعات پزشکی در بین تماشاگران معمولاً کمک می‌کند اگر آسیبی یا مشکل خاصی در بین تماشاگران اتفاق بیفتد، کادر پزشکی به‌سرعت رسیدگی کند و انتقال فرد به صورت تخصصی انجام بشود.

در این صحنه یک انتقال خطرناک و احساسی صورت گرفت
این متخصص حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی افزود: به‌طور کلی در کنار کادر پزشکی و آمبولانس تیم‌هایی که برای مسابقات تماشاگر دارند، باید خودشان تمهیداتی را برای کمک به این شرایط داشته باشند. در باشگاه‌های فوتبال کانون هواداران ورزشی وجود دارد، این افراد در کنار اینکه کار تشویق تیم را انجام می‌دهند، باید توسط باشگاه‌ها آموزش‌های ابتدایی امداد را فرا گیرند تا اگر به علت ازدحام جمعیت کادر پزشکی دیر به فرد بدحال رسید، این افراد با احیای ابتدایی و انتقال درست فرد بدحال از اتفاقات نادرست جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: در این صحنه خاص یک انتقال غیر اصولی و احساسی توسط تماشاگران صورت گرفت. زمانی که مصدوم به پایین فرستاده شد، آمبولانس حاضر بود و بلافاصله مصدوم به مرکز درمان انتقال داده شد، برای برگزاری مسابقات ورزشی به‌خصوص فوتبال دو یا سه آمبولانس معمولاً در دو قسمت ورزشگاه قرار دارند تا هرچه سریع‌تر مصدوم منتقل شود. اگر کسی BLS یا انجام مراحل ابتدایی و پایه احیا را آموزش دیده بهتر است تا تیم انتقال‌دهنده و حمل مصدوم برانکارد را بیاورند و فرد را منتقل کنند، در کنار فرد مصدوم بمانند و این عمل را انجام دهند، حتی وقتی فرد را روی برانکارد می‌گذارند برای انتقال از پله‌های جایگاه اگر رمپ و جای مناسبی نیست باید فرد روی برانکارد فیکس و بعد انتقال به سمت آمبولانس انجام شود.

انتقال نامناسب مساوی با خطر مرگ است
روشن‌فکر افزود: انتقال فرد بد حال با این شرایط، انتقال صحیحی نیست و احتمال مشکلات و حتی مرگ دارد و نباید توسط تماشاگران انجام شود و واکنش افراد انتقال‌دهنده احساسی است، در آن لحظه باید توسط هواداران با کادر پزشکی یا آمبولانسی که در محل قرار دارد، ارتباط برقرار شود، اگر شرایط حادتر باشد و فرد مصدوم با تنگی نفس در این انتقال سرش به صندلی برخورد داشته باشد، به‌طور قطع ضربه مغزی می‌شود.

وی افزود: در چنین صحنه‌هایی بهترین کار این است که مصدوم در جای خود باشد و هیچ انتقالی توسط افراد غیرمطلع انجام شود و تنها یک نفر برای گزارش حال مصدوم بالای سر وی بایستد و اگر کسی اطلاعی در خصوص ارائه خدمات درجا دارد مصدوم رو به پهلو برگردانده و راه‌های هوایی رو باز کند تا کادر درمان با برانکارد بالای سر فرد بدحال برسند، زیرا در چنین شرایطی جابه‌جایی مصدومین توسط تماشاگران، کار بسیار اشتباهی است و موجب آسیب بیشتر برای شخص می‌شود.

تیم سپاهان تمام تمهیدات پزشکی را اندیشیده بود

این متخصص حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی خاطرنشان کرد: برای همه گروه‌های سنی در ادارات، سازمان‌ها و اکثر مکان‌ها کمک‌های اولیه توضیح داده می‌شود و حتی جعبه کمک‌های اولیه وجود دارد. موضوعات گفته شده و ملاحظات پزشکی باید در قالب فرهنگ تماشاگران به افراد آموزش داده شود، به علت نبود اطلاعات کافی می‌شود گفت مقصر چه کسی است؛ پس نکته اول قابل توجه و خیلی مهم این اتفاقات این است که تماشاگرها توسط باشگاه‌ها آموزش‌های لازم را در این خصوص داشته باشند، نکته دوم و مهم این هست که انتقال مصدوم‌ها توسط تماشاگران و افراد عادی نباید در هیچ شرایطی انجام شود.

وی گفت: به‌طور قطع اگر افراد احساسی برخورد نمی‌کردند و اطلاعات کافی داشتند، می‌دانستند که تیم سپاهان همه تمهیدات را انجام داده است و می‌توانست انتقال صحیح انجام توسط کادر پزشکی و کادر آمبولانس صورت گیرد و آسیبی هم ایجاد نمی‌شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.