سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

گواهی سلامت طرحی برای سلامت ورزشکاران

گواهی سلامت

ارائه گواهی سلامت طرحی است که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی و در گیلان نیز توسط هیات مربوطه ارائه می‌شود تا ورزشکاران با انجام معاینات و تست‌های مختلف از شرایط جسمانی، قلبی عروقی و وضعیت اسکلتی و ساختار قامتی خود مطلع شوند اما اکثر ورزشکاران از وجود این طرح و مزایای آن بی‌اطلاعند.

 بارها شاهد ایست قلبی ورزشکاران در نقاط مختلف جهان بوده ایم و از سوی دیگر برخی از ورزشکاران با وجود اینکه مشکلاتی در ساختارهای اسکلتی و قامتی خود دارند اما از وجود این مشکلات و نارسایی‌ها بی‌اطلاع و یا نسبت به آنها بی‌تفاوت هستند و با سبک ورزشی خود این آسیب‌ها تشدید می‌کنند.

با این وجود فدراسیون پزشکی، ورزشی طرحی ارایه داده تا هر ورزشکاری از وضعیت قلبی و عروق، ساختار اسکلتی و شرایط جسمانی خود با خبر باشد که این طرح از بهار امسال در گیلان آغاز شده و هم اینک برخی از ورزشکاران چند رشته ورزشی، تحت پوشش قرار گرفته اند.

در این طرح هر ورزشکاری با پرداخت یک میلیون ریال، دفترچه سلامت دریافت و وضعیت ساختار قامتی، فشار خون، وزن، موارد مربوط به قلب و عروق و حتی سابقه بیماری ورزشکاران نیز توسط پزشکان متخصص مورد سنجش قرار می‌گیرد.

جدی گرفتن طرح گواهی سلامت توسط هیاتهای ورزشی

رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان در خصوص اجرای این طرح در استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح گواهی سلامت قبل از این نیز ابلاغ شده بود اما متاسفانه جدی گرفته نشد و به صورت مقطعی و محدود در برخی از هیاتها انجام می‌شد.

صادقی افزود: از سال گذشته هیات پزشکی ورزشی به طور متمرکز متولی انجام این طرح در سراسر استان شد تا به تدریج تمامی هیاتها را تحت پوشش قرار دهد و همه ورزشکاران بیمه شده از طریق این طرح، دارای شناسنامه سلامت شوند.

وی ادامه داد: در این طرح هر ورزشکاری ضمن انجلم معاینات اسکلتی، قلبی _ عروقی و عضلانی، مورد معاینه و آزمایشات لازم قرار می گیرد که در نهایت برای او شناسنامه و دفترچه سلامت صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: این شناسنامه می‌تواند به عنوان گواهی سلامت ورزشکار تلقی شود تا وی بتواند در مسابقات ورزشی حضور یابد و هم می‌تواند به او برای پیگیری بیماری‌های احتمالی زمینه‌ای کمک کند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی گیلان بیان کرد: همچنین داشتن این شناسنامه به ورزشکاران جهت پیگیری از بروز صدمات و آسیب‌های احتمالی در حین تمرین و یا مسابقات کمک می‌کند زیرا هر ورزشکاری با این طرح می‌تواند به این موضوعات رسیدگی و از سلامتی جسمانی، قلبی و عروقی و وضعیت عضلانی خود مطلع و آگاه باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: انتظار داریم که همه هیاتهای ورزشی این طرح را جدی گرفته و اهتمام ویژه‌ای برای حضور ورزشکاران خود در این طرح داشته باشند.

وی عنوان کرد: هیاتها به کارشناسان هیات پزشکی، ورزشی مراجعه کرده تا همکاری لازم را برای تحت پوشش قرار دادن ورزشکاران خود در این طرح داشته باشند.

آگاهی ورزشکاران از وضعیت جسمانی با داشتن گواهی سلامت

یکی از کارشناسان تربیت بدنی نیز در خصوص طرح گواهی سلامت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار از خردادماه سال جاری در گیلان آغاز شده و تاکنون نیز ورزشکاران رشته‌هایی همچون ورزشهای رزمی، کشتی، قایقرانی، والیبال و چند رشته دیگر مراجعه کردند.

فاطمه حامی پور افزود: با توجه به آمارهای موجود هم اینک بیش از ۳۰۰ ورزشکار در گیلان تحت پوشش این طرح هستند و دفترچه سلامت دریافت کرده اند.

به گفته وی، ورزشکارانی که تحت پوشش خدمات این طرح هستند با پرداخت فقط یک میلیون ریال می‌توانند از مزایای مختلف آن به مدت یک سال بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: هر ورزشکاری که عضو این طرح می شود، توسط پزشکان متخصص مورد معاینه و تحت آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرد و برای شرکت در هر مسابقه‌ باید دفترچه گواهی سلامت داشته باشد.

این کارشناس تربیت بدنی با اشاره به اینکه مدت استفاده از این گواهی یکساله است، اضافه کرد: پس از اتمام تاریخ این دفترچه باید ورزشکار آن را تمدید و دوباره مراحل تست، معاینات و آزمایشات مربوطه را که از سوی متخصصان و پزشکان تجویز می شود، انجام دهد.

حامی‌پور بیان کرد: این طرح به ورزشکاران این فرصت را می‌دهد که از نظر سلامت، خود را سنجش کنند. به خصوص سلامت قلب و عروق آنان بسیار حائز اهمیت است زیرا اکثر ورزشکاران از شرایط قلبی عروقی خود اطلاع دقیقی ندارند.

طرح گواهی سلامت به ورزشکاران این فرصت را می‌دهد که از نظر سلامت، خود را سنجش کنند به خصوص سلامتی قلب و عروق که برای ورزشکاران بسیار حائزاهمیت است

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر ورزشکاری نیاز به معاینه مجدد داشته باشد این امر از سوی پزشکان اعلام می شود تا این معاینات انجام شود. هر ورزشکاری می‌تواند از میزان عضله سازی خود نیز آگاه شود زیرا با داشتن دفترچه سلامت شرایط مختلف وضعیت جسمانی او ارزیابی و اعلام می شود.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مزایای این طرح، سنجش ساختار قامتی ورزشکاران است زیرا افرادی که تازه به ورزش می‌پردازند به خصوص دانش آموزان باید ساختار قامتی شان سنجش و در صورت داشتن مشکلاتی در این بخش، حرکات اصلاحی برای آنان تعریف و انجام شود.

حامی‌پور اظهار کرد: در بخش ساختار قامتی شرایط ورزشکاران از لحاظ پشت کج، شانه افتاده، زانوی خم، زانوی ضربدری یا پرانتزی، کف پای صاف یا گود، شست کج، پای چرخیده به داخل یا به خارج مورد سنجش قرار گرفته و سپس توسط کارشناسان حرکات اصلاحی مربوطه به ورزشکاران ارائه می‌شود.

وی افزود: به هرحال گواهی سلامت ورزشکاران و دریافت دفترچه سلامت توسط آنها طرح بسیار مفیدی است که هر ورزشکاری می‌تواند از سلامت جسمی، ساختار قامتی و همچنین شرایط قلبی عروقی خود مطلع شود.

این کارشناس تربیت بدنی و ورزش بیان کرد: حتی اگر پزشکان تشخیص دهند که ورزشکاری نیاز به اکو و بررسی دقیق‌تر دارد، آن ورزشکار قادر خواهد بود با هزینه بسیار کمتر از امکانات هیات پزشکی ورزشی گیلان استفاده و اکو قلب انجام دهد.

تشخیص ناهنجاری ها با طرح گواهی سلامت

همچنین یکی از کارشناسان ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ورزشکاران به خصوص در رده‌های سنی پایین ممکن است آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی در ساختار قامتی داشته باشند، عملا این طرح باعث می شود تا این ناهنجاری‌ها تشخیص داده شده و درمان شود.

زینب محبوبی افزود: البته اگر این ناهنجاری‌های رفع نشود به طور حتم در آینده باعث درد، آسیب های زانو، کمر درد و سایر مشکلات در ورزشکاران می شود و حتی گاه این ورزشکاران از مشکلات موجود در ساختار قامتی خود بی اطلاع بوده از اینرو مدعی می شوند که آسیب دیدگی نداشته اند در حالی که این مشکلات باعث آسیب دیدگی می شود.

وی ادامه داد: طرح گواهی سلامت باعث می‌شود تا ورزشکاران سلامت بالاتری را نسبت به سایرین که از این امکان برخوردار نیستند، داشته باشند زیرا حتی اولیا و مربیان ورزشکاران نیز از ناهنجاری اسکلتی آنها بی اطلاعند اما توسط متخصصان که در طرح گواهی سلامت حضور دارند، این ناهنجاری‌ها تشخیص داده می‌شود و حرکات اصلاحی برای رفع این مشکل تعیین شده و از آسیب‌های احتمالی نیز پیشگیری می شود.

طرح گواهی سلامت ورزشکاران باعث می‌شود تا ورزشکاران سلامت بالاتری را نسبت به دیگر ورزشکاران داشته باشند

این کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی بیان کرد: با انجام حرکات اصلاحی نوعی توانبخشی و بازتوانی برای ورزشکاران انجام می شود به خصوص در رده‌های سنی پایین که احتمال آسیب دیدگی بیشتر است این حرکات اصلاحی می‌تواند برای این ورزشکاران نیز بسیار مفید باشد.

وی به استفاده از گوشی همراه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل کرونا مدارس به صورت غیرحضوری بود و دانش آموزان مجبور بودند از گوشی همراه استفاده کنند که استفاده بیش از حد از گوشی همراه باعث دیسک گردن می‌شود که به سندروم گیرافتادن گردن معروف است و متاسفانه تعداد افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، بسیار زیاد اما از آن بی اطلاعند.

این کارشناس ارشد حرکات اصلاحی ورزشی اظهار کرد: البته ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند هم با مشکلاتی مواجه می شوند که نسبت به آن بی‌اطلاعند، به عنوان مثال می توان به ورزشکاری از رشته قایقرانی اشاره کرد که شانه‌های نابرابری داشت.

وی گفت: با وجود اینکه این ورزشکار به صورت حرفه‌ای تمرین می‌کرد به دلیل داشتن شانه‌های نابرابر، عضلات سرشانه این ورزشکار تحلیل می‌رفت که این امر موجب آسیب‌دیدگی او می شد اما با انجام حرکات اصلاحی، از این اتفاق جلوگیری شد.

وی همچنین به ورزشکاری در رشته صخره نوردی اشاره و بیان کرد: ورزشکاری که فعالیتش را در رشته صخره نوردی آغاز کرده بود برای دریافت دفترچه سلامت مراجعه کرد اما پس از معاینات مشخص شد که وی نمی تواند در این رشته فعالیت کند.

این کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی خاطرنشان کرد: این فرد در ساختار قامتی خود مشکلاتی همچون کف پای صاف و غیره هم داشت که قادر به موفقیت در رشته صخره نوردی نبود و برای وی حرکات اصلاحی تعیین و انجام شد.

بی اطلاعی اکثر ورزشکاران از طرح دفترچه سلامت

اما این در حالی است که اکثر ورزشکاران از این طرح و دفترچه سلامت اطلاعی ندارند از اینرو تاکنون فقط ورزشکاران بسیار اندکی برای دریافت دفترچه سلامت اقدام کردند.

یکی از ورزشکاران رشته کاراته با ابراز بی اطلاعی از طرح گواهی سلامت ورزشکاران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه از این طرح بی‌خبرم وسایر هم تیمی هایم که با هم تمرین می‌کنیم نیز از آن بی اطلاع هستند و گرنه از طریق آنان از این طرح اطلاع می یافتم.

مصطفی شریف‌زاده افزود: اگر طرحی وجود داشته باشد که شرایط ورزشکاران را از لحاظ قلب و عروق، اسکلتی و وضعیت عضلانی تحت نظر داشته باشد بسیار ارزشمند است و از سوی دیگر فقط با پرداخت سالانه یک میلیون ریال به طور حتم اکثر ورزشکاران مشتاق عضویت در این طرح می شوند.

این کاراته‌کار اهل شهرستان رشت بیان کرد: به هرحال برای دریافت این دفترچه و استفاده از مزایای طرح سلامت ورزشکاران به هیات پزشکی ورزشی مراجعه و ثبت نام می کنم.

یکی از ملی پوشان کاراته گیلان نیز ضمن اظهار بی اطلاعی از وجود چنین طرحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای اینگونه طرح‌ها باید اطلاع‌رسانی وسیعی انجام شود تا همه ورزشکاران در جریان قرار گرفته و از مزایای آن بهره مند شوند.

محمدعلی صفرپور افزود: در سایت اداره ورزش و جوانان گیلان هم مطلبی در خصوص وجود این طرح ندیدم در صورتی که باید سایت اداره ورزش و همچنین هیات پزشکی ورزشی اطلاع‌رسانی مناسبی نسبت به آن انجام می‌دادند.

وی بیان کرد: به هرحال این طرح شرایط خوب و ویژه‌ای دارد و با توجه به هزینه های بالای درمانی، ورزشکاران می‌توانند با ثبت‌نام در این طرح از مزایای مختلف آن بهره ببرند و از وضعیت ساختار قامتی خود آگاه شوند.

طرح گواهی سلامت ورزشکاران شرایط خوب و ویژه‌ای دارد که ورزشکاران می‌توانند با ثبت‌نام در این طرح از مزایای مختلف آن بهره ببرند و از وضعیت ساختار قامتی خود آگاه شوند

وی در خاتمه اظهار کرد: البته هیاتهای ورزشی نیز باید با هم تعامل بیشتری داشته باشند و اخبار طرح‌هایی از این دست به هیاتها ارائه شود تا آنان نیز به اطلاع ورزشکاران خود برسانند و به طور حتم اگر هیات کاراته از این طرح مطلع بود، ما نیز از آن باخبر می‌شدیم.

در واقع با توجه به اینکه در این طرح ورزشکاران می‌توانند از شرایط مختلف وضعیت جسمانی، اسکلتی، ساختار قامتی و قلبی و عروقی خود مطلع باشند، مسئولان ورزش، هیات پزشکی ورزشی و همچنین سایر هیات‌ها باید این طرح را جدی‌تر گرفته و با اطلاع‌رسانی مناسب باعث شوند تا همه ورزشکاران مطلع شده و اقدام کنند.

از سوی دیگر به طور حتم برخی از ورزشکاران رده‌های سنی پایین مشکلاتی را در ساختار قامتی و اسکلتی خود دارند که با حضور در این طرح و داشتن دفترچه سلامت، با انجام حرکات اصلاحی می توانند این مشکلات را برطرف کنند که این خود باعث استقبال ورزشکاران از این طرح می‌شود اما این منوط به اطلاع رسانی مناسب و گسترده در جامعه ورزش استان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.