سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲

خشونت و پرخاشگری در ورزش

ورزش صحنه ای از زیبلیی هاست. اما صحنه ی زیبایی رقابت ورزشی گاه توسط ورزشکاران به زشتی می گراید و با خشونت و پرخاشگری آلوده می شود.

 


 


ورزش صحنه ای از زیبلیی هاست. اجرای ماهرانه ی ورزشکاران در میدان ورزش زیبایی ها را می آفریند که تماشاگران و علاقه مندان را به وجد می آورد. اما صحنه ی زیبایی رقابت ورزشی گاه توسط ورزشکاران به زشتی می گراید و با خشونت و پرخاشگری آلوده می شود. تاکید بیش از حد بر برد و نتیجه، تاثیرپذیری از مربیان و ورزشکاران پرخاشگر، برانگیختگی بیش از حد و گاهاً  فشار مطبوعات و رسانه های تصویری از علل بروز خشونت و پرخاشگری در ورزش است.


به هرحال، خشونت و پرخاشگری در رقابت های ورزشی رو به افزایش است. خشونت و پرخاشگری را از آن منظر که در چهارچوب روابط متقابل اجتماعی نیاز به تعریف دارد می توان پدیده ا ی اجتماعی تلقی کرد. این پدیده با توجه به مکان، زمان و متغیرهای اجتماعی مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، طبقه ی اجتماعی و خرده فرهنگ های گوناگون در هر جامعه ، شکل های متفاوتی به خود می گیرد.


راههای کاهش خشونت و پرخاشگری در ورزش


خشونت و پرخاشگری در ورزش کاملاً از بین نخواهد رفت و گاهی کمی خشونت لازمه ی بعضی از ورزش ها و مورد علاقه ی تماشاچیان  است. به همین دلیل بیشتر تمرکز روانشناسان از بین بردن خشونت خصمانه، کاهش پرخاشگری ابزاری و تقویت رفتار قاطعانه در ورزشکاران بوده است به همین منظور پیشنهاداتی ارائه می گردد.


1-متعهد شدن ورزشکار به اینکه رفتارهای پرخاشگرانه ی خود ر ا کنترل کند تا اخراج شدن و آسیب رساندن به تیم جلوگیری کند. این تعهد توسط ورزشکار به مربی داده می شود.


2- اگر خشونت ورزشی جایز شمرده شود، بهتر است خشونت در ورزش ابزار تقویت شود نه خشونت خصمانه یعنی آسیب رساندن به رقیب. رفتار خشن زمانی قابل قبول است که بدون آسیب به خود و رقیب  باعث افزایش عملکرد در ورزشکار شود.


3-روبه رو کردن ورزشکار با الگوهایی که بدون خشونت و پرخاشگری و با استفاده از مهارت به موفقیت دست می یابند، می تواند به کاهش خشونت کمک کند.


4-مربی می تواند  با تقویت رفتارهای مثبت در ورزشکاران به کاهش رفتار خصمانه کمک کند.


5- آماده بودن ورزشکار از لحاظ جسمانی موجب کاهش خشونت و پرخاشگری در ورزشکاران در هنگام رقابت می شود.


راهبردهای مقابله با خشم



  • گفتن عبارت ایست

  • تنفس عمیق

  • تلقین برخی جملات مثبت

  • زندگی جویبار خاطره هاست، تلخ و شیرین زندگی زیباست

  • ترک موقعیت

  • به شوخی گرفتن

  • نوشیدن یک لیوان آب

  • صحبت کردن درباره ی موضوع در وقتی دیگر

  • و در آخر زندگی جویباری از خاطره هاست، تلخ و شیرین آن زیباست.                                                   فرهاد مومنی، روانشناس هیات پزشکی ورزشی استان لرستان