شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

تغذیه در ورزش کوهنوردی

در ورزش کوهنوردی، هم زمان با صعود به ارتفاعات، تغییرات بسیاری در بدن کوهنوردان رخ می دهد. به همین خاطر نقش تغذیه در کوهنوردان اهمیت بسزایی دارد.

تغذیه در کوهنوردان


در ورزش کوهنوردی، هم زمان با صعود به ارتفاعات، تغییرات بسیاری در بدن کوهنوردان رخ می دهد. به همین خاطر نقش تغذیه در کوهنوردان اهمیت بسزایی دارد. سعی ما بر این است که مطلب مختصر و مفیدی را درباره نکات ضروری تغذیه در ورزش کوهنوردی را بیان کنیم.


همانند سایر رشته های ورزشی، در کوهنوردی نیز نقش آب را نباید نادیده گرفت. کوهنوردان در حین صعود به ارتفاعات آب بسیاری را از دست می دهند. کم آبی و بی آبی یکی از مهمترین علت هایی است که کوهنوردان به بیماری کوهستان مبتلا می شوند. کوهنوردان باید آب از دست رفته را جایگزین نمایند. هم چنین به علت از دست رفتن الکترولیت ها، خصوصاً سدیم، میتوانیم با اضافه کردن مقداری نمک به آب( به صورت جداگانه هم می توانیم نمک را مصرف کنیم) سدیم از دست رفته را جایگزین و در پی آن از خستگی کوهنورد و گرفتگی عضلات وی جلوگیری کنیم. می توانیم از آب میوه های طبیعی نیز استفاده کنیم. با این کار،علاوه بر تامین آب مورد نیاز ورزشکار، از موادمغذی موجود در آب میوه هم می توانیم استفاده کنیم.دقت کنید که آب میوه ها نباید به شدت غلیظ باشند. سعی شود آب میوه با غلظت کم استفاده شود.


استفاده از کربوهیدرات های پیچیده ( نان های سبوس دار، برنج، ماکارونی، بیسکویت سبوس دار.....) بسیار مفید است. در ورزش کوهنوردی تامین انرژی از طریق کربوهیدرات ها مهم است. سعی کنیم کربوهیدرات های پیچیده را در رژیم کوهنوردان قرار دهیم. زیرا علاوه بر اینکه حجم کمتری را به خود اختصاص می دهند از نظر تامین موادمغذی نیز بسیار مفید می باشند. می توانیم از غذاهای آبکی نظیر آش ها و سوپ ها استفاده کنیم. با این کار آب دست رفته از بدن ورزشکار را سریع تر جایگزین می شود. میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی کوهنورد باید قرار داد. با این کار از اختلالات گوارشی نظیر یبوست جلوگیری می شود. میوه ها به صورت کمپوت می توان مصرف کرذ. در ارتفاعات اشتهای ورزشکار امکان دارد کاهش پیدا کند. دقت کنید که کوهنورد می تواند با استفاده از چاشنی های ترش در هنگام صرف غذا تا حدودی اشتهای خود را بازگرداند. میان وعده های مناسب و قندی را به تناوب مصرف کنید. دقت کنید که موادغذایی پروتئینی و کربوهیدراتی را باهم مصرف کنید. در واقع در کنار مواد غذایی کربوهیدراتی، مواد غذایی پروئتینی را هم بگنجانید. در آخر، از مصرف چایی و قهوه خودداری کنید.


فرناز نوری زاده، کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان