یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲

دیابت غرامت جبران ناپذیر کم تحرکی و پرخوری

دیابت بیماری است که امروزه با شیوع بالایی از آن، روبه رو هستیم. کم تحرکی و پرخوری از علائم خطر ابتلا به دیابت است که نباید نادیده گرفته شوند.

دیابت، یا بیماری  قند، هنگامی به وجود می آید که بدن نتواند هورمون انسولین ترشح کند یا سلول های بدن پاسخ خود را نسبت به هورمون انسولین از دست دهند. در نتیجه سوخت و ساز در بدن فرد مختل شده و علائم دیابت خود را نشان می دهد. در شروع ابتلا به این بیماری، علائمی از قبیل کاهش بی دلیل وزن، پرادراری، پرنوشی، پرخوری وجود دارد. این بیماری بر تمام اندام ها از جمله قلب، چشم و اعصاب و کلیه نیز تاثیرمی گذارد


در خصوص علائم خطر ابتلا به دیابت( به جز سابقه ژنتیکی) از کم تحرکی و چاقی و اضافه وزن می توانیم صحبت کنیم. بیش از نیمی از افرادی که در طول زندگی خود به بیماری دیابت مبتلا می شوند افرادی هستند که از اضافه وزن و چاقی رنج می برند. چاقی و اضافه وزن در بدن باعث مقاومت سلولی نسبت به انسولین شده و باعث ابتلا به دیابت می شود. در خصوص ورزش و فعالیت های بدنی نیز همین گونه است. در واقع ورزش افزون بر اینکه در رسیدن افراد به وزن مطلوب به آن ها کمک میکند، میزان استرس های وارده بر بدن را کم کرده و از طرفی دیگر مقاومت سلولی نسبت به انسولین را کاهش داده و از این را ه ها می تواند در پیشگیری از دیابت کمک شایانی به افراد کند. در آخر این نکته را نیز ذکر کنم مصرف بیش از اندازه از شیرینی جات و قندهای ساده نیز در به وجود آمدن دیابت نیز بسیارمهم هستند. این بیماری، بیماری بسیار آزاردهنده ای است. علاوه بر مشکلات جسمی و بار مالی زیادی که بر خانواده ها وارد می کند، مشکلات روحی خود را نیز به دنبال دارد زیرا با ابتلا به این بیماری، افراد را از یکی از لذت بش ترین کارها یعنی خوردن باز می داریم و برای آن ها محدودیت هایی در نظر می گیریم. اما نکته ی کلیدی در این بیماری این است که ما می توانیم با فعالیت بدنی مناسب، حفظ وزن در محدوده  نرمال و اصول صحیح تغذیه ای از این بیماری پیشگیری کنیم.


به امید سلامت روزافزون شما عزیزان


فرناز نوری زاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی