دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

لزوم توجه ورزشکاران به مرحله ریکاوری

بیش تمرینی (over training)

هدف اصلی تمرینات ورزشی افزایش عملکرد ورزشکاران می باشد. عبور از مقدار مطلوب تمرین منجر به بیش تمرینی یا تمرین زدگی می شود.

 برای افزایش ظرفیت عملکردی ورزشکار به بالاترین حد ممکن تمرینات شدید فردی، به نظر می رسد ورزشکاران اغلب در محدوده بین تمرینات عادی و بیش تمرینی قرار دارند. با این وجود، یکی از مشکل ترین بخش های مرحله تمرین، یافتن تعادل مطلوب بین تمرین و مرحله ریکاوری (تجدید قوا) می باشد.


بسیاری از ورزشکاران تاکید زیادی بر تمرین دارند، اما به مرحله ریکاوری توجه چندانی ندارند. ریکاوری به مقدار تمرین، عوامل فردی و تغذیه بستگی دارد.


تغذیه مناسب شامل مصرف کافی مواد قندی و کربوهیدرات ها می تواند ریکاوری را سرعت بخشد و در نتیجه نقش مهمی در مطلوب ساختن روند تمرین بازی کند.


مطالعات نشان داده که بلافاصله پس از تمرین مصرف قندهای ساده به مقدار 1-2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ساخت گلیکوژن را به حد مطلوب می رساند. مصرف مواد قندی و کربوهیدرات ها همچنین ترشح انسولین را که محرکی قوی برای ساختن پروتئین است، تحریک می کند.


برخی از علائم بیش تمرینی عبارتند از اختلال در ضربان قلب،  کم اشتهایی و کاهش وزن، اختلالات خواب و اختلالات فشار خون (افزایش فشار خون در حالت استراحت).


 در درمان بیش تمرینی یا تمرین زدگی، اولین اقدام کاهش مقدار تمرین می باشد. همچنین باید بر استراحت کافی و تجدید قوا و رژیم غنی از مواد قندی و کربوهیدراتی و ویتامین ها و مواد معدنی تاکید بیشتری شود و برای هر ورزشکار با توجه به شرایط فردی برنامه ورزشی جذاب و متعادلی طراحی کرد.


لاله کیوانمرز


مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان تهران