سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

ورزش و تغذیه در ماه مبارک رمضان

هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین در خصوص فواید ورزش در ماه مبارک رمضان، توصیه های غذایی ویژه ورزشکاران در سحر و افطار، موقع مناسب ورزش و تمرینات ورزشی مناسب این ماه مطالبی را منتشر کرده است.

فواید ورزش در ماه مبارک رمضان


ماه مبارک رمضان ماه نزول برکات و خیرات است و هر انسانی به قدر کامل بودنش از فواید این ماه بهره­مند خواهد شد. ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح انسان مورد توجه بوده و سفارش شده است، در این ماه نیز نقش بیشتر و مؤثرتری ایفاء می­نماید.


ورزش اگر به طور صحیح و اصولی انجام شود نه تنها منافاتی با روزه داری ندارد بلکه باعث استقامت فکری و بدنی روزه داران شده و منجر به کاهش استرس خواهد شد.


فرد روزه دار اگر همراه انجام حرکات متناسب ورزشی نکات صحیح تغذیه­ ای را رعایت نموده و از افت فشارخون و قندخون پیشگیری نماید به اهداف روزه داری و ورزش که همان سلامت جسم و روح می­باشد خواهد رسید.


توصیه های غذایی ویژه روزه داران ورزشکار


با توجه به سوخت و ساز ناشی از فعالیت های بدنیی ورزشکاران نیاز بیشتری به دریافت پروتئین و مواد مغذی دارند. لذا در وقت افطار و سحر باید از هر چهار گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزیجات و گروه پروتئین و گوشت ها استفاده کنند.


وعده سحر به هیچ عنوان نباید حذف شود و بهتر است بیشترین انرژی بدن با خوردن سحری تأمین گردد. ورزشکاری که بدون سحری روزه می گیرد حتماً در طول روز دچار ضعف و بی حالی مفرط خواهد شد. البته پرخوری هنگام سحر نیز مضر است و باعث سوء هاضمه و نفخ و درد معده می گردد.


محتویات غذای سحری بهتر است از مواد غذایی پروتئین دار (تخم مرغ، گوشت، حبوبات و لبنیات) باشد و بجای نوشیدن آب زیاد بهتر است از میوه های آبدار استفاده گردد.


خوردن شیرعسل، آب میوه تازه، شربت آبلیمو جهت جبران مایعات در سحر بسیار مناسب است. از زولبیا و بامیه و تنقلات پرچربی و شیرین نباید در وعده سحر استفاده گردد، زیرا فرد دچار اضافه وزن می گردد.


 


با چه غذاهایی افطار کنیم؟


بدن در هنگام افطار نیاز فوری به یک منبع انرژی بشکل گلوکز (قندخون) دارد. خرما و آب میوه منابع خوبی جهت تأمین قندخون هستند. بهتر است افطار با نوشیدن یک فنجان آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ شروع شود به طوری که دمای مایعات مذکور نه سرد و نه خیلی گرم باشد. از نوشیدن آب زیاد هنگام افطار باید خودداری شود زیرا باعث بی حالی و ضعف و درد و نفخ معده خواهد شد.


غذای افطار بهتر است پرکالری و زود هضم و کم حجم باشد. بهتر است از غذاهای سنگین و پرچرب پرهیز کنید. میزان مصرف مایعات در ورزشکاران از افطار تا سحر باید افزایش یابد تا مایعات از دست رفته آنان جبران شود. استفاده از میوه های متنوع و مغزهای کم نمک مثل فندق، پسته و گردو و مواد مناسبی جهت جبران کمبود انرژی ورزشکاران روزه دار در فاصله افطار تا خواب می باشد.


نوشیدن نوشابه و دوغ گازدار باعث اختلال در هضم غذا شده و شیره معده را رقیق می نماید و در نهایت حاصل آن سوء هاضمه خواهد بود، لذا به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.


یبوست یکی از مشکلات شایع در ماه مبارک رمضان است که استفاده از انواع سبزیجات، میوه ها و مایعات در وعده افطار و سحر و آلوی خیس خورده، برگه هلو و زرد آلو بعد از افطار می تواند در پیشگیری و رفع این مشکل چاره ساز باشد.


چه موقع از شبانه روز ورزش کنیم؟


بهترین زمان ورزش در ماه مبارک رمضان 3- 4 ساعت بعد از افطار است و انجام تمرین یا مسابقات ورزشی بلافاصله پس از افطار به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا موجب خستگی شده و باعث ایجاد فشار به سیستم عصبی، مفاصل و عضلات و گوارش می شود.


برای هضم غذا و جریان خون در عضلات بدن حداقل 2-3 ساعت وقت لازم است.


 


چه تمریناتی انجام دهیم؟


در ایام ماه مبارک رمضان بهتر است تمرینات ورزشی را سبک تر انجام دهید زیرا انجام تمرینات سنگین موجب از دست رفتن آب زیاد و نمک شده و ضعف شدید ورزشکار را به همراه خواهد داشت.


ورزشهایی مثل شنا و پیاده روی جهت نگه داشتن ورزشکار بسیار مناسب می باشد.


هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین