دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷

گرمازدگی در ورزشکاران

با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا، گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در میان ورزشکاران می باشد که باید بسیار به آن توجه شود. در حالی که بسیاری از ورزشکاران احساس می کنند که گرمازدگی خطری جدی نیست، اما باید بدانیم که این مشکل در بعضی از موارد می تواند جان ورزشکار را به خطر بیاندازد.

با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا، گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در میان ورزشکاران می باشد که باید بسیار به آن توجه شود. در حالی که بسیاری از ورزشکاران احساس می کنند که گرمازدگی خطری جدی نیست، اما باید بدانیم که این مشکل در بعضی از موارد می تواند جان ورزشکار را به خطر بیاندازد. هنگامی که ورزشکار در هوای بسیار گرم به تمرین می پردازد، ممکن است که بدن او نتواند گرمای اضافی را دفع کند در نتیجه تعادل الکترولیت ها در بدن به هم ریخته و بسیاری از اندام ها نمی توانند به خوبی کار خود را انجام دهند در این حالت فرد دچار گرمازدکی می شود. ورزشکاران باید دقت داشته باشند که متناسب با شرایط آب و هوایی باید ساعات تمرین و ورزش خود را تغییر دهند. درست است که ورزش به سلامتی ما کمک می کند اما باید حواسمان باشد که بسیاری از ورزش ها مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، فوتبال و .... جز ورزش های پرتحرکی هستند که انجام آن ها در ساعات گرم روز احتمال گرمازدگی را افزایش می دهد. عدم استفاده از مایعات و آب در هنگام تمرین، پوشیدن لباس هایی ضخیم، ورزش در گرم ترین ساعات روز به مدت طولانی باعث افزایش خطر ابتلا به گرمازدگی می شوند. علایم گرمازدگی شامل: پوست خشک و داغ – عدم تعریق – پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود – تنفس کوتاه و سریع – نبض سریع و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – گشادی مردمک چشم .علائم روحی و روانی گرمازدگی شامل : زدن سخنان بی ربط ، گیجی ، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم– بی حالی ، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج است.


علائمی که نشان می دهد ورزشکار در معرض گرمازدگی هستید، شامل : ضعف و خستگی – کشیدگی و درد عضلات – استفراغ و تهوع – پوست رنگ پریده و چسبناک– دمای طبیعی بدن – گرفتگی عضلات – سرگیجه – ضعف و غش – ادرار زرد تیره یا نارنجی – سردرد و اسهال است. در صورت بروز علایم گرمازدگی ابتدا لباس های فرد را درآورده، سعی کنید بدن فرد را خنک نگه دارید و پاهای فرد را بالاتر از سر و گردن قرار دهید تا فرد دچار افت فشار نشود. هنگامی که فرد هوشیاری خود را بدست آورد سعی کنید با دادن مایعات  تعادل الکترولیت ها را حفظ و مایعات از دست رفته را جبران کنید و حتما با اورژانس تماس گرفته و آن ها را در جریان قرار دهید.


برای جلوگیری ازگرمازدگی در ورزشکاران نباید منتظر علایم تشنگی در حین ورزش باشید و مرتب از مایعات، خصوصا آب میوه های طبیعی در حین ورزش استفاده کنید. هم چنین از میوه و سبزیجات تازه نیز استفاده نمایند. سعی کنید در ساعات گرم روز به تمرین نپردازید و از پوشش نازک و خنک برای تمرین استفاده کنید.


فرناز نوری زاده، مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان