چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹

/هفته سلامت روان و ورزش-۲۰/

خودمراقبتی در مدیریت خواب با ورزش

مدیریت خواب

خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود ،یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود کارهای روزانه کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم. در میان انواع خودمراقبتی ها داشتن خواب و استراحت کافی یکی از اصلی ترین نیازها است چرا که به افراد کمک میکند تا احساس طراوت و هوشیاری و روحیه خوب را در طول زندگی حفظ کنند.

با همه گیری کویید ۱۹ یکی از مسائلی که برای بسیاری از مردم و علی الخصوص ورزشکاران اتفاق افتاد بی خوابی ها، کم خوابی ها، نامنظم خوابیدن و کم شدن کیفیت خواب بود. به سختی می توان گفت که چه میزان خواب کافی و ایده آل است چرا که افراد باید خود به این مساله توجه داشته باشند، بدن خود را بشناسند و بدانند جه چیزی برای آنها بهترین است چرا که مشکلات خواب میتوانند آثار منفی بر سلامت روان افراد داشته باشند و احساس ها، افکار، رفتارها و واکنش های جسمی را تحت تاثیر قرار دهند.

شاید قدیمی ترین راهکار ارائه شده برای خوابیدن، ورزش کردن باشد. در حقیقت فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی شخص را برای خواب آماده میسازد.

روانشناسان دریافته اند: نه فقط افراد سالم از برنامه های ورزشی منظم سود میبرند بلکه تمرینات ورزشی در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و اختلالات خواب مبتلا هستند نیز مفید است. پس هر چه میزان فعالیت در روز بیشتر باشد خواب عمیق تر و راحت تری در شب بدنبال خواهد داشت.

توصیه های زیر به شما در داشتن خوابی آرام کمک میکند:

 *سعی کنید همیشه در ساعت معینی به تخت خواب بروید و یا از خواب بیدار شوید تا بدن تان به زمان معین خواب و بیداری عادت کند. بهترین مقدار خواب برای یک فرد بالغ ۹-۷ ساعت و بهترین زمان بین ساعات ۱۰ شب تا ۵ صبح است.

* سعی کنید طی روز تا حد امکان تحرک بدنی داشته باشید و بیشترین زمان خود را صرف کارهای یکنواخت و خسته کننده نکنید، و یا سعی کنید با انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا شادابی خود را حفظ نمایید.

* مطالعه و گرفتن دوش آب ولرم می تواند راه مناسبی برای آرام شدن و داشتن خوابی راحت باشد.

* هیچ گاه بلافاصله بعد از ورزش به رختخواب نروید.

* نزدیک محل زندگی خود قدم بزنید. با این کار تنها عضلات خود را خسته نمی کنید، بلکه دمای بدن شما نیز بالا می رود و وقتی این حرارت به آهستگی کاهش می یابد، فرد به زمان خواب خود نزدیک می شود.

 آمنه داوری/ مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان ایلام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.