سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴

فلسفه کارت سلامت در ورزش

شرکت بی خطر ورزشکاران در ورزش یا محروم کردن آنها از ورزش؟؟

هيات كرمانشاه

هر ساله در فصل تابستان و با شروع اوقات فراغت تعداد زیادی از ورزشکاران نونهال و نوجوان برای انجام فعالیت های ورزشی در باشگاه ها یا کانون های آموزش و پرورش ثبت نام می کنند. بر این اساس انجام ‌معاینات پیش از شروع هر گونه فعالیت ورزشی یک ضرورت است.

متاسفانه بسیاری از والدین انجام این کار را یک امر تشریفاتی و بی ارزش می دانند که تنها باید نظیر سایر مدارک معمول به مربیان ورزشی ارائه شود.

💎خیلی از والدین و ورزشکاران نیز گمان می کنند که تایید این کارت توسط پزشک به منزله منتفی بودن کلیه خطرات ناشی از ورزش از جمله بیماری های خطرناک و بالقوه است. 

💎برخی نیز اینگونه تصور می نمایند که معاینه بالینی  پیش از مسابقه؛ یک ارزیابی طبی کامل است و آن را تنها ارتباط ورزشکار و پزشک تلقی می کنند و دیگر ارزشی برای انجام معاینات روتین ادواری قائل نیستند.

💎لذا توصیه می شود که معاینات ۴تا ۶هفته قبل از آغاز تمرینات پیش از فصل انجام پذیرندو در کنار آن انجام  معاینات و چکاپ های روتین ادواری را فراموش نکنند.

در شرایط معمول معاینه پزشکی و  بالینی دو جزء لازم و ضروری معاینات پیش از ورزش می باشد و والدین و ورزشکاران بایستی در هنگام اخذ شرح حال و انجام معاینه به سابقه خانوادگی و... اشاره کنند.

در کل بایستی خاطر نشان کرد که هدف اولیه از ارزیابی قبل از مسابقه شناسایی اختلالاتی که ممکن است آسیب زا و یا تهدید کننده حیات باشند و هدف ثانویه: تعیین سلامت عمومی ورزشکار و مشاوره در مورد موضوعات مرتبط با سلامت و ارزیابی سطح آمادگی جسمانی برای ورزش های خاص است.

💎هدف ما شرکت بی خطر ورزشکاران در ورزش است و نه محروم کردن آنها.

برگرفته از کتاب طب و ورزش و طب و تزکیه و مقاله دکتر حلب چی 

گردآورنده: کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه 

@kermanshahsportsmedicine