یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

سمینار روابط عمومی پزشکی ورزشی

دکتر تقی خانی: اطلاع رسانی ما باید همه مردم را در برگیرد

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اهمیت همدلی و همزبانی در هر مجموعه ای ازجمله مجموعه ستادی و استانی فدراسیون پزشکی ورزشی ، برگزاری ششمین سمینار سراسری روابط عمومی و امور بین الملل این فدراسیون را به فال نیک گرفت و بر ضرورت اطلاع رسانی همه جانبه در حوزه پزشکی ورزشی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی هیات به نقل از سایت خبری تحلیلی فدراسیون پزشکی ورزشی، دکتر محمد تقی خانی در این سمینار که در محل دفتر سابق امور مشترک فدراسیون های ورزشی برگزار شد ، با اشاره به خدمات گسترده ، متنوع و با اهمیت فدراسیون پزشکی ورزشی برگزاری گردهمایی در شاخه های تخصصی فدراسیون را نشان دهنده عزم راسخ مدیریت این مجموعه برای ارائه بهترین خدمات به جامعه ورزش دانست و گفت: این نشست ها در کنار همه مباحث و محاسن فنی و تخصصی که می تواند در دل خود داشته باشد ، قطعا می تواند به تحقق شعار سال یعنی همدلی و همزمانی بین ما و جامعه هدف که ورزشکاران عزیز هستند، بینجامد. از طرفی تبیین سیاست ها و همفکری مجموعه عوامل اجرایی به منظور برون رفت و گذر از چالش ها و برای رسیدن به نقطه ایده آل تعیین کننده خواهد بود.


سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در تبیین اهمیت و جایگاه روابط عمومی در هر سازمانی ، تصریح کرد: روابط عمومی در حقیقت چشم، گوش و زبان یک سازمان است که می تواند ببیند و بشنود و این دیده ها و شنیده ها را در اصلاح امور به کار ببندد . زبان گویاست که بگوید تا دیگران از آن سازمان بهره مند و آگاه شوند. در این میان حتی اگر نگاهی اجمالی به ورزش بیندازیم ، می بینیم که ورزش بیشترین بازخورد را در حوزه رسانه دارد و با عنایت به این نکته اهمیت روابط عمومی بیشتر می شود.


وی با اشاره به رویکرد مدیریتی فدراسیون پزشکی ورزشی ،  افزود: قطعا استفاده از پیشنهادات و نظرات در اصلاح روش موثر خواهد بود بنابراین وظیفه ما این است که در صورت راهگشا بودن این نظرات به طرف اصلاح روش خود حرکت کنیم و در صورتی که دیدگاه ها نادرست باشد با اطلاع رسانی صحیح ، افکار عمومی را اصلاح کرده و به ارتقاء عمومی دانش جامعه  بپردازیم.


دکتر تقی خانی گستردگی و اهمیت مبحث پزشکی ورزشی در ابعاد مختلف از جمله ورزش قهرمانی و همگانی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: این فدراسیون خاص ورزش نیست بلکه در تمامی ابعاد به اطلاع رسانی و آگاه سازی عموم جامعه می کوشد تا از آسیب های احتمالی ناشی از حضور در ورزش جلوگیری کند. امروز متاسفانه سوء استفاده برخی از افراد ، حوزه سلامت در ورزش را به خطر انداخته است و انحرافاتی را در سطح باشگاه ها به وجود آورده است و این شرایط نقطه آغاز برای دوپینگ ورزشکاران و در نتیجه عوارض مخرب و بعضا غیر قابل برگشت این پدیده شوم بر سلامت ورزشکاران است.


سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: در کنار نظارت بیشتر بر فعالیت های باشگاه ها از نقطه نظر پزشکی و سلامت باید فرهنگ سازی لازم نیز در این خصوص انجام شود ، در این رابطه چنانچه کنترل و نظارت در بحث تمدید پروانه باشگاه ها به صورت سالانه انجام شود ، این مهم تا حدود زیادی عملی خواهد شد. اصولا فرهنگ سازی در زمینه ورزش ، جوانان را از روی آوردن به انحرافات  و آسیب دیدن باز می دارد.


دکتر تقی خانی یادآور شد: آگاه سازی و فرهنگ سازی از جمله وظایف خطیر روابط عمومی است و می تواند  ابزاری موثر برای آگاه سازی خانواده ها باشد. از طرفی روابط عمومی پزشکی ورزشی یکی از ابزارهای مهم برای معرفی و اطلاع رسانی در خصوص استفاده از مکمل های ورزشی است و در این راه باید با هماهنگی متخصصان و با دقت نظر کامل اطلاعات واقعی و علمی را به جامعه ورزش منتقل کند.


دکتر حاکمی:اطلاع رسانی ویژه بانوان فراموش نشود


در این سمینار دکتر لاله حاکمی ، نایب رئیس بانوان فدراسیون ، با تاکید بر ضرورت آگاه سازی بانوان ورزشکار به مباحث پزشکی ورزشی تصریح کرد: اطلاع رسانی به بانوان ورزشکار و تبیین نقش ورزش علمی در تضمین سلامت آنها می تواند کمک شایانی به توسعه ورزش در سطح جامعه کند و بانوان را به تدریج به حضور پر رنگ در عرصه ورزش چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی ترغیب کند.


 دکتر حاکمی با بیان اینکه امروزه بی تحرکی باعث بیش از 70 درصد بیماری ها در جامعه شده است، افزود: اگر بانوان به عنوان ستون های اصلی سلامت خانواده هرچه بیشتر و بهتر به عرصه ورزش روی بیاورند ، ضریب سلامت جامعه تا حد زیادی بالا می رود. در این میان اطلاع رسانی لازم برای ترغیب آنها در جهت ورود به ورزش یکی از وظایف روابط عمومی پزشکی ورزشی است. وظیفه ای که می تواند به خوبی آسیب های ناشی از کم تحرکی را برای این قشر تبیین کرده و آنها را به حضور گسترده در ورزش همگانی ترغیب کند.


 نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در این سمینار ضمن تدریس یک پنل آموزشی پیرامون ورزش علمی در بانوان ، خاطر نشان کرد: در بخش پزشکی ورزشی بانوان نیاز است با روابط عمومی دیگر هیات های ورزشی تعامل لازم صورت گیرد تا با اطلاع رسانی دقیق در حوزه سلامت  بانوان ساختاری پویا در هیات های ورزشی شکل بگیرد.


وی تصریح کرد:  برنامه ریزی و تخصیص اعتبار لازم برای این مهم می تواند موجب گرایش هرچه بیشتر بانوان به ورزش را فراهم کرده و از آسیب هایی که در جامعه سلامت بانوان را تهدید می کند ، بکاهد.


نایب رئیس بانوان فدراسیون از مدیران روابط عمومی هیات های پزشکی ورزشی سراسر کشور خواست در تبیین موارد مهمی چون فقر حرکتی بانوان و انتشار اخبار ویژه بانوان اهتمام داشته باشند  و در کنار آن مبحث اطلاع رسانی ضد دوپینگ و خطراتی که با مصرف داروهایی چون داروهای لاغری بانوان را تهدید می کند ،جدی بگیرند.


اختصاص بودجه فرهنگی برای فدراسیون ها


یکی از مهمانمان ویژه این مراسم مسعود امینی ، مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان بود او پس از استماع دغدغه های فرهنگی حوزه ورزش تنی چند از شرکت کنندگان در این همایش ،  برخی برنامه های فرهنگی وزارت ورزش را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای واقعی سازی فعالیت های فرهنگی  فدراسیون های ورزشی منطبق بر نوع و حجم فعالیت آنها اعتبار لازم از سوی وزارت ورزش تخصیص می یابد و این مهم گامی در جهت توسعه فرهنگ در عرصه ورزش است.


امینی نیاز به آسیب شناسی فرهنگی در گذشته و برنامه ریزی برای آینده را مورد تاکید قرارداد و گفت: ما باید ذائقه شنیدن در جوانان را به سمت و سوی اهداف متعالی و پهلوانی  ورزش ترغیب کنیم تا بتوانیم فرهنگ ورزش سالم را در جامعه نهادینه کنیم و ورزشی عاری از دوپینگ و مبتنی بر روح پهلوانی داشته باشیم.


یک روابط عمومی بی نظیر


همچنین محمد یعقوبی ، دبیر کارگروه ارزیابی روابط عمومی فدراسیون های ورزشی با تمجید از فعالیت گسترده روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی این مجموعه را مجموعه ای بی نظیر در میان دیگر فدراسیون های ورزشی دانست  و گفت: این فدراسیون هرچند در حوزه قهرمانی فعال نیست ، اما فعال بودن بازوان روابط عمومی این فدراسیون که همان روابط عمومی هیات های استانی بوده شایسته این است که همواره در جمع برترین های روابط عمومی حوزه ورزش جا داشته باشد همچنان که تا به امروز چنین بوده است.


 وی افزود: این فدراسیون با وجود گستردگی حوزه اطلاع رسانی و لزوم رساندن پیام خود به ورزشکاران تمامی فدراسیون های ورزشی به خوبی در این عرصه گام بر می دارد و برگزاری سمینار سراسری روابط عمومی هیات های پزشکی ورزشی سراسر کشور نشان دهنده فعال بودن بازوان روابعمومی فدراسیون در استان هاست.


توسعه تعامل با رسانه ها تقدیر از دکتر باقری مقدم


در این سمینار عبدالرضا نباتچیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل فدراسیون با اشاره به موفقیت های این حوزه از جمله انتخاب آن برای پنجمین سال پیاپی به عنوان یکی از برترین های ورزش کشور، این موفقیت را حاصل تلاش تمامی اجزاء روابط عمومی فدراسیون در بخش های ستادی و استانی دانست و با اشاره به سیر رو به رشد تولید کیفی اخبار  و به روز رسانی سایت فدراسیون و زیر سایت های استانی اولویت های پیش روی این حوزه را توسعه تعامل با رسانه ها و همچنین توسعه فعالیت های انتشاراتی (بروشور و پوستر)   به صورت چاپی و دیجیتال برشمرد.


 وی در این رابطه با تبیین راهکار توسعه ارتباط با رسانه ها و اهمیت آن برای مجموعه ورزش از دکتر احمد باقری مقدم رئیس آکادمی تخصصی پزشکی ورزشی اصفهان که همواره تعامل گسترده ای با رسانه های سراسری و محلی دارد تقدیر کرد و از  همکاران استانی خواست قدر همکارانی چون دکتر باقری مقدم در هایت های استانی را دانسته و در جهت شناساندن هرچه بیشتر توانمندی های مجموعه پزشکی ورزشی اقدام جدی به عمل آورند.


 نباتچیان روسای هیات های استانی را همکاران فرهیخه فدراسیون دانست که نیاز است روابط عمومی ها به خوبی از توان علمی آنها برای آگاه سازی جامعه ورزش استفاده کنند.


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل فدراسیون همچنین با تبیین ارزیابی عملکرد سال 93 سایت های استانی ضمن تقدیر از تلاش همه همکاران ، کلیه مدیران روابط عمومی را به تلاش هرچه بیشتر در عرصه اطلاع رسانی از طریق سایت فدراسیون فراخواند و تصریح کرد که ارزیابی صورت گرفته تنها مربوط به سایت ها بوده و مجموع عملکرد روابط عمومی ها متعاقبا اعلام خواهد شد.


در بخش دیگری از این سمینار شیما معصومی و امیر حسین بهزادی نکات فنی در خصوص به روز رسانی سایت های استانی را بیان و پاسخگوی پرسش های شرکت کنندگان بودند.


 معرفی برترین ها و شایسته ها   


در مراسم پایانی این سمینار که با حضور دکتر رضا سعیدی، دبیر فدراسیون، ابوالفضل جمشیدیان سرپرست کمیته اداری پشتیبانی و عبدالرضا نباتچیان  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل فدراسیون برگزار شد، از برترین ها تجلیل به عمل آمد.


 نباتچیان در این بخش اظهار کرد: با عنایت به این نکته که حاصل ارزیابی فعالیت هیات های استانی مختلف بسان دیگر کمیته های فدراسیون در بخش روابط عمومی و امور بین الملل نیز در آینده ای نزدیک به شکل مفصل ارائه می شود ، لیکن بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سایت های استانی پزشکی ورزشی که بر پایه متغیرهای کمی و کیفی چون ارزش محتوی، کیفیت تنظیم خبر، تکمیل لینک های مربوطه، کمیت و کیفیت تصاویر و استمرار در امر بروز رسانی سایت ، هشت سایت  حائز امتیاز عالی و هفت سایت  شایسته تقدیر شناخته شدند.


او گفت: در این میان برترین ها با توجه به میانگین ماهانه انتشار اخبار آنها به این شرح تجلیل شدند:آذربایجان شرقی(رضا محرم زاهی) با میانگین انتشار12/5 خبر در ماه ، اصفهان(مهدی محمدی) با میانگین انتشار10/91خبر در ماه ، فارس(محمدرضا اوجی) با میانگین انتشار16/25 خبر در ماه ، گلستان(احسان عامری) با میانگین انتشار12/66 خبر در ماه، قزوین(هاجر عبدی فر) با میانگین انتشار 10/33خبر در ماه ، یزد(فرزانه صادقیان) با میانگین انتشار10/5خبر درماه ، کرمان(مهین دهقان) با میانگین11/5 خبر در ماه وخوزستان(لیلا فرهادی) با میانگین انتشار9/2 خبر در ماه به عنوان برترین سایت های استانی معرفی شدند.


 ضمن اینکه سایت های البرز(حسین بهزادی) با میانگین انتشار6/75  خبر در ماه ، ایلام(فرزاد حیدرزاده) با میانگین  انتشار 5/91 خبر در ماه ،چهار محال و بختیاری(فروغ رضا پوریان) با میانگین انتشار7/66 خبر در ماه ،سمنان(سمانه یادآفرین) با میانگین انتشار8/41 خبر در ماه ،کرمانشاه(وحید خسروی) با انتشار میانگین5/33 خبر در ماه ،گیلان(نگین نیک روش) با میانگین انتشار 7/80 خبر در ماه و مرکزی(نسترن ریحانی) با میانگین انتشار7/91خبر در ماه شایسته تقدیر شناخته شدند.


نکته1: رده بندی فوق کیفی بوده و تمامی استان های در یک سطح مورد تجلیل قرار گرفته اند و در درج اسامی آنها هیچ اولویت وجود ندارد.


نکته2: ارزیابی فوق تنها مختص سایت های استانی بوده مجموع ارزیابی عملکرد روابط عمومی های استانی در آینده ای نزدیک ارائه خواهد شد.