دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

دوپینگ

استفاده از مواد نیروزا متاسفانهروز به روز در کشور ما در حال توسعه میباشد . واردات مواد دوپینگ و توزیع آنها به نظر سازمان یافته تر شده است .

عده ای از این طریق ارتزاق میکنند . عده ای جوان جویای نام نیز با مطالعه و استفاده از سایتهای اینترنتی، مهارتهائی را در ارائه برنامه های دوپینگ کسب نموده اند و در کسوت برنامه نویسان دوپینگ در آمده اند . در این میان   آنهائیکه دوپینگ تجویز میکنند و   آنهائیکه آنها را مصرف می کنند دچار باورهای غلطی در باره دوپینگ هستند   .


باور اول اینکه بسیاری از دست اندرکاران دوپینگ این مقوله را بعنوان یک تکلیف ورزشی برای خود می دانند .


تاسف بارتر اینکه در برخی از محیطهای ورزشی دوپینگ را حلال بسیاری از مشکلات ورزشی ورزشکاران و مربیان  می دانند بطوریکه عدم تطابق توانائی ورزشکار با رشته ورزشی عدم مهارت مربی در آموزش تکنیکهای ورزشی را می توانند با آن پوشش دهند .


باور دوم اینکه بسیاری از ورزشکاران و دست اندرکارن ورزشی در ایران تصور دارند که ساز و برگ مبارزه با دوپینگ نوعی تشکیلات اخلاقی در ورزش بوده و دست اندرکاران مبارزه با دوپینگ مصلحانی هستند که با سلاح موعظه و اندرز سعی در سالم سازی میادین ورزشی دارند . باید عرض کنم که نه تنها رعایت قوانین دوپینگ یک قاعده در ورزش است بلکه با اتکاء به اعمال محرومیتها و جرائم و در برخی از کشورها با محاکم قضائی سعی در سالم سازی محیطهای ورزشی دارد . باید توجه داشت که مانند هر قاعده و قانون در ورزش در صورتی ورزشکار میتواند در میادین ورزشی حضور داشته و عناوینی که کسب کرده ازاعتبار برخوردار باشد که قاعده دوپینگ را نیز رعایت کرده باشند  


باور سوم اینکه اعتقادی رایج شده مبتنی بر اینکه بدون دوپینگ نمی توان در ورزش پیشرفت کرد و در میادین ورزشی مقابل رقیبانی که تا دندان از  مواد دوپینگی استفاده می کنند عرض اندام کرد .   باید عرض شود که اولا، دوپینگ فقط در مورد مسابقات غیر رسمی میتواند مطرح باشد و در مسابقات رسمی که از سوی فدراسیونهای رسمی  برگزار می شود همیشه حضور آزانس مبارزه با دوپینگ خصوصا در سالهای اخیر پررنگ بوده است واز بسیاری از ورزشکاران تست گرفته شده و دوپینگیها شناسائی شده ودچارمحرومیتهائی شده اند . ثانیا، دوپینگ عامل پیشرفت در رشته ورزشی نیست بلکه بکارگیری بهتر تکنیکها و تاکتیکهای هر رشته ورزشی و بالا بردن مهارت در استفاده از آنها فاکتور اساسی در موفقیت ورزشی است .


باور چهارم اینکه اگر دوره های داروئی بدرستی و توسط افراد خبره ارائه شود و از پاک کننده ها نیز استفاده شود در آنصورت هیچ عارضه ای متوجه دوپینگ کننده نخواهد بود . باید گفت که بنا به اظهار داروشناسان هیچ داروئی حتی داروهای گیاهی بدون عوارض جانبی نیستند . ثانیا عوارض داروها میتواند زود هنگام و یا سالها پس از مصرف مکرر آن ظهور کند .    پاک کننده اسمی است که مروجان داروهای دوپینگ آنرا ابداع کرده اند   در حالیکه در علم داروشناسی از کلمه آنتی دوت استفاده می شود که به داروهائی گفته می شوند که قادرند خود داروی مضره و یا اثرات شیمیائی آنها را خنثی کنند . چنین داروهائی بسیار معدود بوده و در مسمومیتها کاربرد دارند . داروهائی که بعنوان پاکننده های رایج ارائه می شوند عموما در دودسته قرار دارند . یک دسته داروهائی هستند که به بازسازی کبد در آسیبهای جرئی کمک می کنند و دسته دوم محرک ترشخ هورمونی هستند  که عضو مهار شده را وادار به ترشخ مجدد هورمون می کنند . در حالیکه در واقع هیچیک از دو دسته داروئی، عملی که از آنها انتظار می رود ،را انجام نمی دهند و اگر اثرات سوء داروهای دوپینگ را در برخی از افراد مشاهده نمی کنیم، بدلیل توانائیهای سرشتی بدن آنهاست نه عملکرد پاک کننده ها. چراکه دیده شده افرادی با وجود مصرف پاک کننده ها عوارض داروها ی دوپینگی را نشان داده اند   .


  دکتر محمد صادق ضیاء ذاکر پـزشـک ورزشـی