یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

نگاهی به آسیبهای ورزشی در گیلان

در سالهای اخیر افراد زیادی در تمامی گروه های سنی برای ارتقا سلامت خود به ورزش رو آورده اند.

 البته با وجود اینکه تمرینات ورزشی برای نیل به این منظور اثر بسزایی دارد ولی اکثر مردم بویژه درفعالیتهای ورزشی بیش ازحد، تمرینات ضعیف و غلط، استفاده از تجهیزات نامناسب وهمینطور مسابقات در معرض آسیب ها مختلف ورزشی قرار دارند .این آسیبها می تواند شامل آسیبهای عضلانی، استخوانی و بافت همبند همانند غضروف ها و آسیبهای تروماتیک مغزی یا ستون فقرات باشد.


در بررسی های انجام شده در هیئت پزشکی ورزشی استان گیلان درورزشکاران آسیب دیده سازمان یافته مراجعین آقا 2/86% وخانم 8/13% بودند. بیشترین آسیبها در بانوان در رشته تکواندو و در آقایان در رشته فوتبال و در اندام تحتانی بیش از سایر قسمتها بوده است. لازم به ذکر است که بیشتر این آسیبها در حین تمرین و از نوع برخوردی گزارش شده اند.


بیشترین هزینه های درمان در آقایان به ترتیب الویت به رشته های فوتبال ، تکواندو، کشتی، ورزشهای رزمی، کاراته و جودو و در بانوان به تکواندو، فوتسال، ورزشهای رزمی، ووشو، والیبال و بسکتبال اختصاص داده شده است و بیشترین هزینه جراحی به فوتبال و کمترین آن به کاراته و در بانوان به رشته تکواندو اختصاص داده شده و در آسیب دیدگان رشته والیبال و بسکتبال جراحی انجام نشده است. همچنین به ترتیب بیشترین نسبت آسیب دیدگان ورزشی به نسبت جمعیت سازمان یافته در همان جنس دربانوان در رشته دوچرخه سواری و کمترین آن آمادگی جسمانی و در آقایان در رشته سوارکاری و و کمترین آن در شنا بوده است.


همچنین بیشترین مراجعین آسیب دیده جهت دریافت هزینه درمان از شهر رشت بوده است.


       دکتر مریم اسدی


نایب رییس بانوان و مسوول کمیته پژوهشی هیئت پزشکی ورزشی