شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

نکات کلیدی مهم در تغذیه ورزشی

تغذیه

رعایت تغذیه ی مناسب برای همه ی افراد جامعه مهم و در سلامتی نقش آفرین است اما برای ورزشکاران دارای اهمیت بسیار بالاتری است.

ورزشکارانی که رژیم غذایی خود را محدود می کنند یا اقدام به کاهش وزن می کنند، بدون آگاهی یک یا چند گروه از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف می کنند که این گروه های غذایی حامل ریز مغذی ها مانند ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن هستند. در چنین حالتی این ورزشکاران در معرض خطر کمبود ریز مغذی ها قرار می گیرند.

  • ریز مغذی ها شامل گروه های مختلف ویتامین ها، املاح معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و ... هستند که نیاز بدن به آنها نسبت به درشت مغزی ها (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها) کم است و این نیاز در حد میلی گرم و میکرو گرم است.
  • دهیدراتاسیون ( dehydration) کمبود آب بیش از ۲ تا ۳ درصد توده بدن است که موجب افت عملکرد ورزشی می گردد. لذا نوشیدن مایعات کافی قبل، در هنگام و بعد از ورزش برای حفظ عملکرد ورزشی ضروریست. هدف نوشیدن مایعات جلوگیری از دهیدراتاسیون در طول زمان ورزش است. در عین حال بیش از میزان تعریق مایعات نوشید، بعد از ورزش تقریباً ۶۷۵-۴۵۰ میلی لیتر مایعات به ازای هر نیم کیلو گرم وزنی که کاهش می یابد، میبایست به تدریج جایگزین شود.
  • قبل از ورزش، یک میان وعده   meal or snack با میزان کافی مایعات، میزان کم چربی و فیبر (به منظور تخلیه سریعتر معده و جلوگیری از ناراحتی گوارشی در هنگام تمرین یا مسابقه) میزان نسبتاً بالایی از کربوهیدرات (به منظور ثابت نگه داشتن قند خون) و میزان  متوسطی از پروتئین، تهیه شده از مواد غذایی متداول و استفاده شده در گذشته توسط ورزشکار، می تواند نیازهای تغذیه ای ورزشکاران را در هنگام تمرین با مسابقه برآورده نماید و بخوبی توسط ورزشکاران تحمل شود.
  • در طول زمان ورزش، هدف اولیه مصرف  مواد غذایی و مایعات، جایگزینی مایعات از دست داده شده و فراهمی کربوهیدرات مورد نیاز (  به مقدار تقریبی ۶۰-۳۰ گرم در هر ساعت) برای نگهداری قند خون در سطح مورد نیاز بن است. این امر خصوصاً در مورد ورزش های استقامتی که بیش از یک ساعت طول می کشد و ورزشکار قبل از ورزش مایع  و مواد غذایی کافی مصرف نکرده و یا در محیط گرم، سرد یا درارتفاعات به ورزش می پردازد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • بعد از ورزش هدف تغذیه ای برآورد کردن مایعات کافی، الکترولیت ها و کربوهیدراتها به منظور اطمینان از بازیابی سریع و جایگزینی گلیکوژن عضلات است. مصرف کربوهیدرات ها به میزان ۵/۱ - ۱ گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در اولین ۳۰ دقیقه بعد از ورزش و مصرف مجدد آن هر دو ساعت به مدت ۶-۴ ساعت برای جایگزینی منابع گلیکوژن کافی است.
  • بطور کلی ورزشکارانی که انرژی مورد نیاز خود را از مواد، گروههای  غذایی متنوع و به اندازه کافی تامین می کنند و از این طریق وزن خود را حفظ می کنند نیازی به مکمل های مولتی ویتامین / مینرال ( multivitamin/mineral) ندارند. اگر ورزشکارانی با اهداف ورزشی مشخص رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند، بطور عادتی غذاها با بعضی از گروههای غذایی را حذف می کنند. در حالت بیماری قرار دارند، دوران رهایی از مصدومیتی را سپری می کنند و یا مشخصاً دارای کمبود یک نوع ریز مغذی هستند. اضافه کردن یک مکمل مولتی ویتامین / مینرال به رژیم غذایی ضروریست.

آموزش و تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.