دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

مطلب علمی

اقدامات روانشناختی لازم در حفظ آمادگی و انگیزه ورزشکاران در ایام بیماری کرونا

اقدامات روانشناختی در بیماری کرونا - چهار محال وبختیاری

بسیاری از ورزشکاران در این ایام با شرایطی خلاف انتظارها و برنامه ریزی های قبلی ذهنشان روبرو شدند . مانند اینکه سالن های ورزشی تعطیل است و خیلی تمرین ها را نمیتوانم به خوبی گذشته انجام بدهم . این موضوع قابل قبول است که تغییر شرایط باعث سردرگمی و احساسات منفی شده است . اما یادمان باشد اگر زودتر به خودمان مسلط نشویم ممکن است زمان را برای حفظ انگیزه و آمادگی بدنی و ذهنی خود از دست بدهیم.

اول: یکی از پیشنهادات ما برنامه ریزی است که هر شب قبل از خواب برای فردای خود طرح ریزی کنید در انجام برنامه ریزی باید به زمان بندی کارهایی که میخواهیم انجام دهیم توجه کنیم. مثلا چه ساعتی از خواب بیدار شوم حفظ چرخه عادی زندگی مانند ساعت خواب و بیداری غذا خوردن و استراحت کردن همگی باید مشخص باشد تا با حفظ چرخه و انجام برنامه ریزی تازه بتوانیم سلامتی و موفقیت خود را بیشتر تنظیم کنیم.

اما اگر برعکس رفتار کنیم ساعت خاصی در خواب و بیداری و انجام فعالیت های روزانه نداشته باشیم ممکن است احساس بی حالی و سستی در انجام فعالیت های خود داشته باشیم.

دوم:  گزارش نوشتن یکی از راههای مدیریت استرس و حفظ انگیزه و آمادگی روانی و جسمی در ایام بیماری کرونا میباشد

نوشتن گزارش روزانه امروز چه کارهایی از برنامه ریزی خود را توانسته اید انجام دهید سعی کنید حتما یادداشت کنید نوشتن گزارش روزانه فوایدی دارد که در ادامه به آن اشاره میگردد.

  1. گزارش نوشتن، این فرصت را برای شما فراهم میکند که از تجربیات گذشته تان، درسهای جدید یاد بگیرید. یعنی خواندن نوشته های قدیمی تان مثل این می ماند که یک کتاب خیلی عالی را برای بار دوم بخوانید، جملات را به شکل جدیدی می بینید و مفاهیم جدید از آن یاد می گیرید؛ به گذشته، از زاویه دیگه ای نگاه می کنید. فقط این بار، داستان زندگی خودتان است که دوباره می خوانید.
  2. گزارش نوشتن حافظه شما را تقویت می کند. همانطور که زمان، چهره شما را بدون اینکه متوجه اش بشوید، کم کم تغییر می دهد، گذر زمان می تواند افکار شما را هم به همین شکل عوض کند. باورهای ما، هر چه که تجربه های بیشتری به دست می آوریم تغییر می کنند ولی با نوشتن، افکار ما بین صفحات دفترچه خاطراتمان فریز میشوند و باقی میمانند. دیدن یک تصویر قدیمی از خودتان شاید جالب باشد چون یادتان می آورد چه شکلی بودید؛ دفترچه خاطرات، از این هم جذاب تر است چون طرز فکر گذشته تان را برای شما زنده می کند.
  3. نوشتن گزارش روزانه، به شما این انگیزه را می دهد از زمانی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید. به نظر می رسد وقتی می دانید قرار است روزتان ثبت شود تلاش بیشتری می کنید که حداقل یک انتخاب و عملکرد خوب، تا قبل از غروب آفتاب داشته باشید.

نوشتن گزارش روزانه، کارنامه پیشرفت شما در طی زمان است. اینکه یک جمله، در مورد اتفاق خوبی که امروز افتاد بنویسید، بعداً اگر یک زمانی حالتان خوب نباشد و احساس بی حوصلگی یا ناامیدی کنید، می توانید همان یک جمله را بخوانید و سرحال شوید. با داشتن گزارش روزانه، شما راحت تر می توانید زاویه نگاهتان را مثبت نگه دارید.

در عین حال، با وجود همه این فواید یک مشکلی وجود دارد و آن هم این است که خیلی از افراد از ایده نوشتن خاطرات خوششان نمی آید و افراد کمی هستند که این کار را در عمل انجام میدهند، یعنی در تئوری جالب است ولی اینکه گزارش نوشتن را تبدیل به عادت کنیم، مسئله دیگری است.

سوم: برای خود پاداش و تنبیه در نظر بگیرید اگر توانسته اید مانند برنامه ریزی خود پیش بروید و گزارش شما طبق آن چیزی است که پیش بینی کرده اید حتما به خود هدیه بدهید این هدیه میتواند جملات مثبت ما نسبت به خودمان باشد (آفرین دختر تو فوق العاده ای)  میتواند هدیه خریدن برای خودمان باشد و یا ایجاد یک زمان برای لذت بردن باشد مانند تماشای یک فیلم سینمایی دلخواه

چهارم: از برخی از فعالیت های ورزشی روزانه خود فیلم بگیرید فیلم گرفتن باعث بهتر دیدن اشکالات خودمان میشود . نیز میتوانیم آن را برای مربی خود ارسال کنیم و از او بازخورد بگیریم.

پریساآسمند : مسئول هیات روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان چهارمحال و بختیاری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.