جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

/هفته سلامت و ورزش/

مضرات مصرف دخانیات در ورزشکاران

عکس

حوزه ورزش حوزه‌ای است که اثرات مصرف دخانیات در آن کاملا مشهود خواهد بود.

یکی‌ از مزایای ورزش این است که افراد ورزشکار برای ارتقا سطح عملکرد خود مجبور به ترک دخانیات می شوند تا سلامتی و عملکرد خود را افزایش دهند.

کسانی که از دخانیات استفاده می کنند مستعد اثرات خطرناک سلامتی هستند. ورزشکاران حرفه ای معمولاً به عنوان افرادی مناسب، قوی و سالم شناخته می شوند. برای اینکه بتوانند در سطح رقابتی قرار گیرند، سیستم تنفسی (به عنوان مثال، عملکرد ریه) و سیستم قلبی عروقی باید در سلامت کامل و عملکرد بهینه باشد. با این حال، این سیستم ها تحت تأثیر دخانیات(از جمله سیگار کشیدن) قرار می گیرند، در نتیجه عملکرد طبیعی آنها را مختل می کند و منجر به کاهش عملکرد ورزشی می شود.

با مصرف دخانیات، رگ های خونی باریک و نازک می شوند و توانایی انتقال اکسیژن را از دست می دهند. درضمن مجاری تنفسی تنگ تر می شود و ظرفیت تبادل ریه ها کاهش می‌یابد. در نتیجه اکسیژن کافی در اختیار ورزشکار قرار نمی گیرد. تحقیقات نشان داده است، بعد از کشیدن سیگار قدرت ماهیچه ها به میزان ۱۵% کاهش پیدا می کند و ورزشکار دچار خستگی زودرس می شود که علت آن افت قند خون ورزشکار و اکسیژن رسانی ضعیف به ماهیچه ها می باشد. با سیگار کشیدن مونوکسیدکربن وارد بدن شده و منجر به رسوب کلسترول در سرخرگ ها و رگ های قلبی فرد می‌گردد. و این امر موجب گرفتگی عروق قلب و از کار افتادن ماهیچه‌های قلب می شود. در نتیجه در پایان تمرینات ورزشی، فرد با احساس درد در قفسه سینه خود مواجه می شود.

برای دستیابی به حداکثر عملکرد، قلب، ریه ها و عضلات، شما به خون غنی از اکسیژن نیاز دارید. وقتی دود تنباکو را استنشاق می کنید، مونوکسید کربن به گلبول های قرمز متصل می شود. در نتیجه، اکسیژن جابه‌جا می‌شود و از تحویل به ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند. این باعث افزایش اسید لاکتیک می شود (ماده ای که باعث می شود عضلات احساس سوزش، خستگی، تنفس سنگین تر و افزایش درد بعد از ورزش کنند).

این کاهش اکسیژن استقامت بدنی شما را کاهش می دهد و انجام یک ورزش خوب را دشوارتر می کند و همچنین انجام کارهای روزمره نیز سخت تر می شود، مانند بالا رفتن از پله ها. علاوه بر این، اگر سیگار می‌کشید، به دلیل کاهش اکسیژن‌رسانی، ضربان قلب شما در حالت استراحت بیشتر از افراد غیرسیگاری است. این بدان معناست که قلب شما باید سخت تر کار کند تا اکسیژن کافی به بدن شما برسد.

. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که افراد سیگاری:

-بهره کمتری از تمرینات بدنی به دست می آورند.

-قدرت و انعطاف عضلانی کمتری خواهند داشت.

-الگوهای خواب آشفته دارند.

-تقریباً سه برابر افراد غیرسیگاری از تنگی نفس رنج می برد.

در مقایسه با افراد غیر سیگاری تقریباً دو برابر بیشتر در معرض آسیب هستند.

و مهم تر اینکه به زمان بیشتری برای بهبودی پس از آسیب نیاز دارند یا خطر عدم بهبودی وجود دارد.

آیا مصرف دخانیات (ازجمله سیگار) بر عملکرد بدنی نوجوانان و جوانان تأثیر می گذارد؟

نوجوانان و جوانان سیگاری مانند سیگاری های بزرگسال اثرات منفی را تجربه می کنند، مانند:

-استقامت بدنی و عملکرد کمتر در مقایسه با همسالان غیرسیگاری.

-تنگی نفس.

-افزایش آسیب های مرتبط با ورزش.

-سلامت ضعیف تر

استفاده از دخانیات، از جمله سیگار در بین نوجوانان و جوانان نیز می تواند رشد ریه آنها را کند، کند، عملکرد ریه مختل شود و باعث می شود که قلب آنها سریعتر از افراد غیرسیگاری بزند.

جوانانی که به شدت سیگار می‌کشند نیز سرفه، بیماری‌های تنفسی مکرر و شدید، آسیب‌های مکرر و بازگشت تاخیری به ورزش پس از آسیب‌دیدگی را تجربه می‌کنند.

 ترک سیگار با انجام تمرینات ورزشی

سیگاری‌ها می توانند ورزش کنند و باید ورزش کنند.

در واقع افراد سیگاری که ۱۵ دقیقه ورزش روزانه دارند ۵% بیشتر از افراد سیگاری که ورزش نمی کنند تمایل به ترک دخانیات دارند.

افراد سیگاری که نمی توانند ترک کنند نیز باید ورزش کنند، زیرا سیگاری‌هایی که ۳۰ دقیقه ورزش می کنند، چهار سال بیشتر از افراد سیگاری غیر ورزشکار عمر می‌کنند.

تمرینات ورزشی باعث فعال نگه داشتن ریه و کاهش میل به مصرف سیگار می شود.

در ضمن ورزش کردن موجب کاهش استرس که یکی از دلایل اصلی سیگار کشیدن است، می‌گردد.

ورزش مناسب برای افراد سیگاری:

پیاده‌روی، دو، دوچرخه‌سواری، شنا،

باید به این نکته توجه داشت که سیگاری‌ها، ریه و قلب ضعیفی دارند و باید مراقب باشند که هنگام ورزش دچار مشکلات تنفسی نشوند. بدین منظور برای تنظیم یک برنامه ورزشی صحیح باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.